chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "בלק" ה'תשע"ט

נכתב על ידי ידד, 10/7/2019

מידי יום אנו מחליטים מאות החלטות, קטנות וגדולות, החל מהחלטות על שגרת היום כמו : אכילה, הליכה למקומות, שינה ועוד, ועד להחלטות כבדות משקל בתחומים שונים ומגוונים.

בסופו של דבר, בכל החלטה, הבחירה היא בידינו ואך ורק בידינו. יש לכל אחד מאיתנו בחירה חופשית להחליט כרצוננו ועל יסוד זה פועל האדם בעולם.

המדרש בבמדבר רבה על פרשת השבוע שלנו, פרשת "בלק", אומר דבר חשוב בעניין: "בדרך שרוצה אדם לילך בה מוליכים אותו".

בלק מלך מואב רוצה שהנביא בלעם יקלל את עם ישראל. הוא שולח אליו שליחים לקרוא לו. בלעם רוצה לבוא אך יודע שעליו לבקש רשות מה' ומקבל תשובה שלילית. לאחר ששליחי בלק באים בשנית, הוא מבקש מהם שיחכו, גורם להם להרגיש שהפעם יסכים, וגם הוא עצמו מקווה שה' יאפשר לו ללכת למרות שהוא יודע שה' לא באמת מעוניין בכך. והנה הפעם מסכים ה' להליכה איתם רק שיזכור שבסופו של דבר ה' ישים בפיו את המילים.

למה אם כן שינה ה' את דעתו מהפעם הראשונה והסכים שבלעם יילך? 

אלא שכאן עלינו ללמוד את דברי המדרש ש"בדרך שרוצה אדם לילך מוליכים אותו". אלוקים לא מתערב לנו בהחלטות. יש לנו בחירה חופשית בכל דבר, לטוב ולרע. ייתכן בהחלט שהקדוש ברוך הוא שולח לנו סימנים ואיתותים לפני ההחלטה שנקבל רמז מה כדאי, אך בשורה התחתונה, על פי דעתנו יקרו הדברים.

אל לנו להטיל אשמה בבורא עולם אם קרה דבר לא רצוי. אסור לנו לומר: "זה קרה נגד רצוני", מפני שמהשמים מכוונים לנו את הכול על פי רצוננו האמיתי והעמוק, שרק ה' הוא הבוחן לבבות ויודע.

עלינו ללמוד דווקא מבלעם הרשע את הנקודה הזאת של בחירה חופשית וכמה חשובה המחשבה לפני מעשה, כל מעשה, וכמה כדאי שכל רצוננו יהיו רק לדברים טובים, חיוביים ובעין טובה, ולא עין רעה כמו בלעם.

                                             

שבת שלום ומבורך!               

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

 http://dosanova.co.il/

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.

החלטות, קטנות, גדולות, אכילה, הליכה, עם ישראל, בלק מלך מואב,הנביא בלעם יקלל, סימנים ואיתותים, בחירה חופשית, להטיל אשמה,בורא עולם,

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה