chiddush logo

חז"ל - מי ראוי להיות מנהיג

נכתב על ידי אלון, 9/4/2019

 "ה' צַדִּיק יִבְחָן (תהלים יא, ה) (ובמה הוא בוחנו? במרעה צאן) בדק לדוד בצאן ומצאו רועה יפה... היה מונע הגדולים מפני הקטנים, והיה מוציא הקטנים לרעות כדי שירעו עשב הרך, ואחר כך מוציא הזקנים כדי שירעו עשב הבינונית, ואחר כך מוציא הבחורים שיהיו אוכלין עשב הקשה. אמר הקדוש ברוך הוא: מי שהוא יודע לרעות הצאן איש לפי כוחו, יבוא וירעה בעמי" (שמות רבה פרשה ב, פיסקה ב)

 

שאלות יסוד מהותיות מלוות את העיסוק בסוגית המנהיגות: מהי מנהיגות, מי ראוי להיות מנהיג, מהם הכישורים הנדרשים ממנהיג.

לפני הסתלקותו מבקש משה רבנו מהקב"ה למנות מנהיג לישראל שימשיך את פועלו וינהיג את העם אל ארץ ישראל.

תשובתו של הקב"ה למשה היא (במדבר כז, יח): "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ".

הקב"ה לא מציב תנאים וקריטריונים של כריזמה, חכמה, כושר רטורי וכדומה, אלא מגדיר דבר אחד הנדרש ממנהיג: "אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ".

את ההגדרה הזו פירש "הספרי" כך: "אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ - שיכול להלוך כנגד רוחו של כל אחד ואחד... שיהא הולך עם הקפדנים כפי דעתן ועם המתונים כפי דעתן".

בשפת ימינו היינו קוראים לזה יכולת הכלה. המנהיג צריך להיות בעל מבנה אישיות ותכונות אופי שיאפשרו לו להכיל את הרוחות השונות המנשבות בעם, לדעת להתנהג באופן הראוי גם עם הקפדנים וגם עם המתונים, ולהבין שזה המבנה החברתי המגוון של כלל ישראל. כולם אהובים, כולם ברורים ואת כולם צריך להנהיג.

דברים אלו באים לביטוי גם במדרש חז"ל שמספר לנו כיצד נבחן דוד המלך ע"ה להיות מנהיג ישראל: כשהיה דוד רועה את צאנו, היה מונע הכבשים הגדולים מפני הקטנים, והיה מוציא בתחילה את הקטנים לרעות כדי שירעו עשב הרך, ואחר כך מוציא את הכבשים הזקנים כדי שירעו עשב הבינונית, ואחר כך מוציא את הכבשים הבחורים שיהיו אוכלין עשב הקשה. אמר הקב"ה: מי שהוא יודע לרעות הצאן איש לפי כוחו, יבוא וירעה בעמי!

מנהיג, הוא איש אשר יש בכוחו ובכוח אישיותו להנהיג את כל הפלגים והשכבות בעם, מתוך אהבת המונהגים ויכולת הכלה וקבלה של כולם. יש לשים לב, שאין מדובר רק ביכולת להתאים את ההנהגה לכל אחד ואחד, אלא גדולתו של מנהיג היא ההבנה שלכל אחד בעם יש תכונות ייחודיות שאותן יש לפתח. כך נוהג רועה צאן כלפי צאנו, וכך ראוי שינהג מנהיג כלפי מונהגיו.

 

הרב יהודה עמיטל זצ"ל (סיכם: ר' שאול ברט), מהאתר: www.etzion.org.il

אבי רט, מהעלון "שבתון"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע