chiddush logo

מדוע הרג קין את הבל

נכתב על ידי Abloch43, 3/10/2018

 



מדוע הרג קין את הבל?


קין נולד כבכור בעולם הפיסי, אבל הבל שולט על עולמו של קין, בעולם המטאפיסי (המדע טוען שאנו תופשים רק כ 4% מהמציאות. העולם המטאפיסי הוא אותו עולם שמחוץ לתפישתנו). מבחינת עולמות (ספירות עפ"י תורת הקבלה) נשמות שניהם היו בעולמות בגובה זהה (גובה העולם נמדד על פי קרבתו לבורא), אך נשמת הבל הייתה בעולם שבצד ימין, ושל קין בעולם שבצד שמאל, וצד ימין שולט

ואחראי על צד שמאל.


מקומם, בעולמות המטאפיסיים, של נשמות קין והבל משתקף בעולמנו בסמלים הבאים: הבל רועה צאן, שזה סמל  של מנהיג (דוגמה אחת מיני רבות, בתהילים פרק פ': "ב  רֹעֵה יִשְׂרָאֵל, הַאֲזִינָה נֹהֵג כַּצֹּאן יוֹסֵף"), והוא הזכר. ואילו קין עובד אדמה, שהיא סמל הנקבה (אמא אדמה), ולכן קין אחראי על העולם הנקבי. הזכר, בתורה, שולט תמיד בנקבה.


 הייתה להם אחות אחת, ככתוב בבראשית פרק ד': "יז וַיֵּדַע קַיִן אֶת-אִשְׁתּוֹ, וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת-חֲנוֹךְ; וַיְהִי, בֹּנֶה עִיר, וַיִּקְרָא שֵׁם הָעִיר, כְּשֵׁם בְּנוֹ חֲנוֹךְ.  יח וַיִּוָּלֵד לַחֲנוֹךְ, אֶת-עִירָד, וְעִירָד, יָלַד אֶת-מְחוּיָאֵל; וּמְחִיָּיאֵל, יָלַד אֶת-מְתוּשָׁאֵל, וּמְתוּשָׁאֵל, יָלַד אֶת-לָמֶךְ.  יט וַיִּקַּח-לוֹ לֶמֶךְ, שְׁתֵּי נָשִׁים:  שֵׁם הָאַחַת עָדָה, וְשֵׁם הַשֵּׁנִית צִלָּהכ וַתֵּלֶד עָדָה, אֶת-יָבָל:  הוּא הָיָה--אֲבִי, יֹשֵׁב אֹהֶל וּמִקְנֶה.  כא וְשֵׁם אָחִיו, יוּבָל:  הוּא הָיָה--אֲבִי, כָּל-תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב.  כב וְצִלָּה גַם-הִוא, יָלְדָה אֶת-תּוּבַל קַיִן--לֹטֵשׁ, כָּל-חֹרֵשׁ נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל; וַאֲחוֹת תּוּבַל-קַיִן, נַעֲמָה.  כג וַיֹּאמֶר לֶמֶךְ לְנָשָׁיו, עָדָה וְצִלָּה שְׁמַעַן קוֹלִי--נְשֵׁי לֶמֶךְ, הַאְזֵנָּה אִמְרָתִי:  כִּי אִישׁ הָרַגְתִּי לְפִצְעִי, וְיֶלֶד לְחַבֻּרָתִי.  כד כִּי שִׁבְעָתַיִם, יֻקַּם-קָיִן; וְלֶמֶךְ, שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה". 


 כתוב "וַיֵּדַע קַיִן אֶת-אִשְׁתּוֹ" ולא את נשותיו, כלומר הייתה להם אחות אחת. אם היה כתוב את נשותיו אז גם הייתה אישה להבל, ולא הייתה כל בעיה. בנוסף לכך, בציטוט זה, למי שיש שתי נשים, הנשים וילדיהן מוזכרים בשמותיהם, במפורש, ועל קין, שיש לו אישה אחת, נאמר "וַיֵּדַע .... אֶת-אִשְׁתּוֹ".


 קין והבל התווכחו על הזכות להתחתן עם אחותם היחידה.


 בבראשית פרק ד' כתוב: "א וְהָאָדָם, יָדַע אֶת-חַוָּה אִשְׁתּוֹ; וַתַּהַר, וַתֵּלֶד אֶת-קַיִן, וַתֹּאמֶר, קָנִיתִי אִישׁ אֶת-ה'". חוה קנתה את קין מהבורא כדי שיגן עליה. תפקיד הבן הבכור, בתורה, הוא להגן על אמו ועל אחיותיו.


 הוויכוח ביניהם התנהל בערך כך:


קין אמר להבל "אני הבכור ולכן, על פי מחשבת הבריאה, אני אחראי על הנשים במשפחה ולכן לי הזכות לשאת את אחותנו לאישה. אומר הבל נכון שאתה הבכור, ואתה אחראי על עולמות הנשים, וזאת הסיבה שנשמתך נמצאת בעולמות הנשים, שהם בצד שמאל של עולמות הנשמה. אבל עולמות הנשים נמוכים ב 10 עולמות מעולמות צד ימין, ששם נשמת הזכרים, ושם גם נשמתי, ולכן אני שולט עליך. בגלל שאני בעולם גבוה משלך, יכולות התיקון שלי ושל צאצאי גדולה בהרבה משלך ומשל צאצאיך. תפקידנו הוא לתקן את העולמות מחטא עץ הדעת של הורינו, ולכן לי משפט הבכורה, כי נשמתי מעולמות עליונים השולטים על התחתונים". הוחלט ביניהם שמעבירים את הסוגיה לבורא עולם כדי שישפוט זכותו של מי לשאת את אחותם לאישה.


 שניהם הקריבו קורבנות לפי ייעוד נשמתם. קין הביא מפירות הארץ, המסמלים את עולמות האישה המעוברת. האישה היא השתקפות של אמא אדמה, ופירות העץ מסמלים את צאצאיה בתוך רחמה. הבל הביא מבכורי צאנו (צאן מסמל נשמות של עולם גבוה יותר מעולם העצים, הנקרא עולם הנשמה). הצאן מסמל גם את הנשמות לעתיד לבוא שייווצרו בעולם התיקון (העולם שברא הקב"ה כדי לתקן את חטא עץ הדעת), והן נמצאות בעולם גבוה יותר מעולמות העצים והאדמה. במעשה זה מראה הבל שזכות הבכורה היא שלו, כי הוא הרועה, המנהיג, המשיח.


הם העלו מנחה לבורא כדי שיודיע להם למי זכות הבכורה. הבורא שעה למנחת הבל, ובכך אישר שהבל צודק, כי לנשמה שנמצאת בעולם גבוה יותר יש יכולת גדולה יותר לתקן עולמות. נשמת הבל נמצאת בעולם גבוה יותר מנשמת קין, היא בעולם הכהנים. זה כמו ההבדל בין כהן ולוי. הלוי מייצג את עולמות הבכורות, המגנות על עולמות התולדות של האישה, ולכן בבית המקדש, ובמשכן, הלויים היו אחראים על הגנת המשכן והלוגיסטיקה שבו, כלומר על עולמות המלכות (עולמות המלכות=עולמות האישה. המשכן הוא השתקפות של עולמות האישה), והכהנים, כממונים על עולמות הנשמה, היו ממונים עליהם, וזה ההבדל בין קין להבל.


 קין שואל מדוע לא התקבלה מנחתו והתשובה שמקבל מהבורא היא: "הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ, תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה, תִּמְשָׁל-בּוֹ". בציטוט זה מזהיר האלוקים את קין שלא יחטא, בעולמות התולדות של האישה, הוא אומר לקין שמלאכי טומאה (החטאת), שהם נשמות שליליות, שמקומן בפתח הכניסה לאחותו (לַפֶּתַח), בפתחי ערוותה, משתוקקים להפילו ולגרום לו לחטוא על ידי קיום יחסי מין עם אחותו. אזהרה זו מסבירה את הוויכוח בין קין והבל ואת זה לא הבינו המפרשים עד היום.


 מילים, כמעט זהות, למילים: "וְאֵלֶיךָ, תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה, תִּמְשָׁל-בּוֹ" נאמרו לחוה בבראשית פרק ג': "וְאֶל-אִישֵׁךְ, תְּשׁוּקָתֵךְ, וְהוּא, יִמְשָׁל-בָּךְ", כאשר ברור שגם כאן מדובר על תשוקה מינית של האישה לגבר ותפקיד הגבר למשול בתשוקה זו. בשני המקרים התשוקה העודפת נגרמת על ידי מלאכי הטומאה בפתחי הערווה של האישה.


 היכן אנו לומדים שמלאכי הטומאה נמצאים בפתחי הערווה של האישה?


בספר משלי פרק ט', במשל על הזונה שמפתה אדם ישר, כתוב: "יג  אֵשֶׁת כְּסִילוּת, הֹמִיָּה; פְּתַיּוּת, וּבַל-יָדְעָה מָּה. יד  וְיָשְׁבָה, לְפֶתַח בֵּיתָהּ עַל-כִּסֵּא, מְרֹמֵי קָרֶת. טו  לִקְרֹא לְעֹבְרֵי-דָרֶךְ; הַמְיַשְּׁרִים, אֹרְחוֹתָם. טז  מִי-פֶתִי, יָסֻר הֵנָּה;    וַחֲסַר-לֵב, וְאָמְרָה לּוֹ. יז  מַיִם-גְּנוּבִים יִמְתָּקוּ; וְלֶחֶם סְתָרִים יִנְעָם. יח  וְלֹא-יָדַע, כִּי-רְפָאִים שָׁם; בְּעִמְקֵי שְׁאוֹל קְרֻאֶיהָ".


רפאים הם מלאכי טומאה. הם נמצאים החל מפתחי הערווה הנשית ופנימה.


 כיצד יש להבין ציטוט זה שמתייחס, כביכול, לאישה מסוימת?   כתוב בזוהר: "התורה שהיא כלל עליון, אף על פי שיוצא ממנה סיפור אחד פשוט, ודאי אינו בא להראות על סיפור ההוא, אלא להראות דברים עליונים וסודות עליונים, ולא ללמד על עצמו יצא אלא ללמד על הכלל כולו יצא".


 הבורא מזהיר את קין שישלוט בתשוקתו, שאותה מנסים לעורר מלאכי הטומאה, ולא יקיים יחסי אישות עם אחותו כי היא מיועדת להבל אחיו.


 ולגבי "לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ", חטאים בתורה קשורים למלאכי טומאה, ככתוב בעמוס פרק ט': "י בַּחֶרֶב יָמוּתוּ, כֹּל חַטָּאֵי עַמִּי". בחרב ממיתים ישויות, כלומר חטאים, בממד המטאפיסי, הם מלאכי טומאה, נשמות שליליות ששולטות במח האדם וגורמות לו לחטוא. הדרך היחידה של האדם למנוע את השתלטות מלאכי הטומאה על מוחו היא לפעול על פי ספר הוראות ההפעלה של האדם, שהוא ספר התורה.


 



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע