chiddush logo

שֶׁבַע פָּרוֹת, יְפוֹת מַרְאֶה (בראשית מא' ב')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

 

בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]

 

שֶׁבַע פָּרוֹת, יְפוֹת מַרְאֶה (בראשית מא' ב')

רש"י במקום אומר: סימן הוא לימי שובע, שהבריות נראות יפות זו לזו, שאין עין בריה צרה בחברתה (רש"י שם). ויש לתמוה, שהרי יש לומר הפך מזה, שדווקא השובע עלול להיות מביא לעין רעה וצרה רוחנית ותאווה וחמדת הלב את שלא נצרך לו, שנאמר על ימי השבע דווקא: "וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט" (דברים לב', טו'), ונאמר "וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ: הִשָּׁמְרוּ לָכֶם, פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם" (דברים יא', טו'-טז') ואומר רש"י כיון שתהיו אוכלים ושבעים, השמרו לכם שלא תבעטו, שאין אדם מורד בהקב"ה אלא מתוך שביעה (רש"י שם). ונאמר "וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ: הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תִּשְׁכַּח אֶת-יְהוָה" (דברים ו', יא'-יב'). ונאמר "וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ... הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תִּשְׁכַּח אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ" (דברים ח', י'-יא'). וכן אמרו רבותינו: יש לו מנה רוצה מאתיים, מאתיים רוצה ארבע מאות. וכיצד מפרש אם כן רש"י שאין עין בריה צרה דווקא בימי השבע?

ופתרון לזה, יש לדייק בדברי רשי"י בתיבת בחברתה. שאכן בימי השבע אין עין בריה צרה בחברתה, אבל בברכת ה' צרה, ומבעטת בעליון יתברך, רחמנא לצלן.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע