chiddush logo

"וַיִּרְבּוּ, הַיָּמִים... וַיִּנָּחֶם יְהוּדָה" (בראשית לח', יב')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

 בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]

 

"וַיִּרְבּוּ, הַיָּמִים... וַיִּנָּחֶם יְהוּדָה" (לח', יב')

כנגד מכירת יוסף דיבר הפסוק, עיין דברינו לקמן (לח', כה'). ודע כי מידה כנגד מידה היא: בדוק וראה לשון נופל על לשון, שבאבלו של יעקב נאמר: "יָמִים רַבִּים" (לז', לד'), והנה ביהודה ירד מאחיו ונתקיימה ירידה זו ימים רבים שנאמר "וַיִּרְבּוּ, הַיָּמִים" (לח', יב'). ופשוט.

 

ודע ועוד, שלפי שגרמה המכירה לאביו שני הדברים, שהתאבל שמא ירידה תהיה לו, שנאמר "כִּי-אֵרֵד אֶל-בְּנִי אָבֵל" (לז', לה'), ושלא התנחם שנאמר "וַיְמָאֵן לְהִתְנַחֵם" (שם), היה צריך גם יהודה שלא להתנחם על הירידה. ואף על פי כן קיים הפך-הדבר בשניהם, שנאמר "וַיִּנָּחֶם יְהוּדָה, וַיַּעַל" (לח', יב'), שהתנחם על הירידה. זאת ועוד, אף קיים בעצמו עלייה, שנאמר ויעל. ודע עוד, שירד "מֵאֵת אֶחָיו" (לח', א'), וכעת מצא לו "רֵעֵהוּ הָעֲדֻלָּמִי" (לח', יב') כעין תחליף לאחיו היה, שהרי כאן לראשונה מכתיב עליו המקרא רֵעֵהוּ בדווקא, ולא אִישׁ בסתם. ובכך השלים יהודה התנחמותו גם בזה, ונחמה שלמה בכל המובנים: וַיִּנָּחֶם, וַיַּעַל, רֵעֵהוּ. ועל כן מיד קופץ עליו רוגזו של מעשה תמר. שהלא מיד בקיימו וַיַּעַל נאמר "וַיֻּגַּד לְתָמָר, לֵאמֹר:  הִנֵּה חָמִיךְ עֹלֶה" (לח', יג'), ומכאן יצא "צָדְקָה מִמֶּנִּי" (לח', כו') שהודה בטעותו, ואשר יגור ממנו  בא לו, שיגור היה מן "פֶּן נִהְיֶה לָבוּז" (לח', כג'), והוא אשר בא לו, שנהיה לבוז לכל שומע.

 

ודע כי דברים אלו דווקא מחזקים הם את עוצמת תשובתו של יהודה, שככל שהחטא נמשך וגדול, כך קשה יותר להיחלץ ממנו, כפי שלמדנו הָאוֹמֵר, אֶחֱטָא וְאָשׁוּב, אֶחֱטָא וְאָשׁוּב, אֵין מַסְפִּיקִין בְּיָדוֹ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה (משנה יומא ח', ט') ואף על פי כן התגבר ונחלץ יהודה באומרו צָדְקָה מִמֶּנִּי, והבן.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע