שַׁעַר הַשָּׁמָיִם (בראשית כח', יז')
בס"ד
מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"
בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה
נכתב על ידי גיל פרידמן
התשע"ח
לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו
לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין
לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה
לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:
הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה
שַׁעַר הַשָּׁמָיִם (כח', יז')
כפי שכבר נודע, שער בתורה הינו הכניסה לעיר, המקום שבו יושבים זקני
העיר ודנים דינים ומקבלים החלטות וכן על זה הדרך.
בפרשתנו אומר יעקב: "מַה-נּוֹרָא, הַמָּקוֹם הַזֶּה: אֵין זֶה,
כִּי אִם-בֵּית אֱלֹהִים, וְזֶה, שַׁעַר הַשָּׁמָיִם" (בראשית כח', יז').
ועל פי האמור לעיל, פשט דבריו של יעקב הלא הוא ההבנה כי מקום זה הוא מקום הדין, המשפט,
ההחלטות, בדומה ל-"שער העיר", כאן שַׁעַר הַשָּׁמָיִם.
ולראיה, בפסוק נוקט יעקב בֵּית אֱלֹהִים, היינו מידת הדין, ולא שם
הוויה – מידת החסד. שבודאי, מקום זה הוא השער, מקום הדין, ובוודאי מתאים להיקרא בֵּית
אֱלֹהִים. ועוד לראיה, לעתיד לבוא אכן מוקם כאן בית המקדש, מקום מושב הסנהדרין
הגדולה, מקום המשפט. ועוד אכן כך נאמר על מקום עשיית משפט, מקום הדיינים: "אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת
אֵל" (תהילים פב', א').
והבן.