chiddush logo

עוד כמה שאלות על פרק א משנה ו ו-ז במסכת אבות (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי דביר, 17/5/2011


יהושוע בן פרחיה וניתאי הארבלי קיבלו מהם.  

(פרק א משנה ו)     


1. מה הקשר בין כל שלושת הדברים שיהושע בן פרחיה אומר?
2. מה ההבדל בין "רע" ל"רשע"?
3. למה משכן רע צריך להתרחק? ולמה לרשע רק אסור להתחבר?
4. מה הקשר בין שלושת דבריו של ניתאי הארבלי?

אשמח לתשובות.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (2)
אברהם (29/5/2011)
שלום לדביר!
1. הדרכה לאדם עם מי להתחבר ועם מי שלא התחבר ידון אותו לכף זכות בהתאם לתנאים שהועלו בשאלה המקבילה.
2. רע - מטבעו לא מייצר רקאלא אין בו טוב רשע מייצר רע
3. מהשכן צריך להתרחק כי אנחנו תמידית כי אנחנו תמיד קרובים אליו ואילו רשע בחוץ אין להתחבר אליו.
הכל נאמר על דעתי בלבד .
אגב נראה לי שהקשר בין המשניות הוא איזון מצד אחד להתחבר לטוב ולסור מרע מצד שני אנחנו רוצים להשפיע טוב לקרב רחוקים
לכן גם כשאנחנו רוצים לקרב עלינו להיות קרובים לרב וחבר.ולדעת שגם שאנחנו חושבים שאנחנו מחוסנים זה לא בטוח כמו להבדיל כשאברהם אבינו היה עם לוט לא הייתה שכינה עימו.
dvir45 (17/5/2011)
2. לפי ששכונת הרשע היא רעה לשכנו וקרבתו היזק גדול משא"כ בשאינו שכנו אין רשעו גורם לאדם שום רע אע"פ שהוא רע לשמים אא"כ הוא מתחבר אליו (עיקר תוספות יום טוב).

3. הקירבה לשכן היא מצב קיים. שכן רע הוא שכן, קרוב אלינו (פיזית) ומתגורר בסמוך לביתנו, ועל אף הקירבה הפיזית, אנו מצווים להתרחק מדרכיו הרעות וממעשיו המקולקלים.

על אדם רשע לא שייך לומר "הרחק מרשע" כי לא צריכה בכלל להיות קירבה אליו שבגינה נצטרך להתרחק ממנו. המצב הטבעי הוא מרחק מהרשע ולכן האיסור הוא להתחבר אליו מיוזמתנו.
אצל השכן צריכים לנקוט פעולה, להיות אקטיביים ולהתרחק, ואילו מהרשע צריכים להימנע מלהתקרב ולהישאר פסיביים ביחסים איתו.