לדון לכף זכות או להתרחק ולא להתחבר? (7 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי דביר, 17/5/2011
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (7)
אין ספק שחובה לדון לכף זכות, אך גם אין זה סותר להרחיק משכן רע ולהתרחק מרשע. וכיצד נוצר הרשע? ומיהו בעל התואר "רע"?
בספרות חז"ל מצאנו מספר דוגמאות לכך, וזו לשונם:
ואלו הן שאין להן חלק לעולם הבא אלא נכרתים ואובדין ונידונין על גודל רשעם וחטאתם לעולם ולעולמי עולמים. המינים והאפיקורוסין והכופרים בתורה והכופרים בתחיית המתים ובביאת הגואל המורדים ומחטיאי הרבים והפורשין מדרכי צבור והעושה עבירות ביד רמה בפרהסיא כיהויקים והמוסרים ומטילי אימה על הצבור שלא לשם שמים ושופכי דמים ובעלי לשון הרע והמושך ערלתו (משנה תורה לרמב"ם, ספר תשובה, הלכות ג, פרקו)
מצאנו גם את הפסוק "ויאמר לרשע למה תכה רעך", מכאן שהמרים יד נקרא רשע.
מצאנו גם את הפסוק. אוֹי לְרָשָׁע רָע (ישעיהו פרק ג פסוק יא),
ובגמרא (קידושין דף מ עמוד א) שאל רבא על הפסוק הזה: וכי יש רשע רע, ויש שאינו רע? אלא, רע לשמים ורע לבריות - הוא ר
בעל 'תולדות יהושע' קישר בין העובדה שבעל משנתנו, יהושע בן פרחיה, היה הנשיא שעניינו מידת החסד'' וכן בין נתאי הארבלי, אב בית הדין, שאמר את המשנה הבאה: "נתאי הארבלי אומר: הרחק משכן רע ואל תתחבר לרשע ואל תתייאש מן הפורענות" (א, ז). משנתנו עוסקת בקוטב האחד, הוא החסד המחייב לדון לכף זכות, ואילו המשנה הבאה מעמידה כנגדה את הקוטב השני, דווקא על ידי אב בית הדין שתפקידו "להעמיד על קו הדין ולאחוז במשפט".
והוי דן את כל האדם לכף זכות, ואף מי שאינו רב לך ואינו חבר עמך בכל מה שתחשדהו תכריעו לכף זכות, ונגד זה אמר נתאי שעם כל זה אל תתייאש מן הפורענות, על דרך כבדהו וחשדהו.." (תולדות יהושע, ווילנא תרכ"ו).
הרב שרלו במאמר עמוק ומסודר שדן בגבול הזכות
http://www.yba.org.il/show.asp?id=17378
מתוך דיוקך יוצא שדברי ניתאי הארבלי ודברי יהושוע בן פרחיה מאזנים אחד את השני.
ולדעתי הוצרכו לפרש כך ע"פ ההיגיון והשכל הישר, האם לדעתך המשנה מורה לדון גם רוצח שהוכחה אשמתו מעל לכל ספק לכף זכות?
2. דוגמא שראיתי, אם אתה רואה את השכן שלך נוסע בשבת להנאתו, אל לך להיתמם, לדון אותו לכף זכות ולחשוב שאישתו צריכה ללדת..
ככלל, לא נראה שהמשנה מבקשת מאיתנו לחרוג מגדר הסבירות וההיגיון, לעצום עיניים ולראות את כל האנשים בעולם כצדיקים גמורים אלא מדריכה אותנו לדון לכף זכות במקרים שבהם יש יסוד סביר להניח כך.
2. מה הכוונה ידוע שהוא צדיק, איך אדע ואבדוק מי צדיק רשע או בינוני? סה"כ מדובר בשכן שלי.