פרשת השבוע - יתרו
"וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר" (שמות יט, יז)
על הפסוק: "וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר" דורשת הגמרא:
" 'וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר' – אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא: מלמד שכפה הקב"ה עליהם את ההר כגיגית ואמר להם: 'אם אתם מקבלים התורה – מוטב, ואם לאו – שם תהא קבורתכם' " (שבת פח, א).
ידועה אמירתם של ישראל (שמות כד, ז): "וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע", שהיו מוכנים לקבל את התורה ולעשותה עוד לפני שקיבלוה, אם כן למה היה צורך לכפות את ישראל?
המהר"ל מפראג הסביר שסיבת הכפייה אינה סיבה מעשית. הכפייה באה לבטא את חשיבותה ואת ערכה של התורה (תפארת ישראל פרק לב):
"אבל מה שכפה עליהם ההר, שלא יאמרו אנחנו קבלנו התורה מעצמנו, ואם לא היינו רוצים – לא היינו מקבלים התורה. ודבר זה לא היה מעלת התורה, כי התורה כל העולם תלוי בה, ואם לא היתה התורה, היה העולם חוזר לתוהו ובוהו. ולפיכך אין ראוי שתהיה קבלת התורה בבחירת ישראל, רק שהיה הקב"ה מחייב ומכריח אותם לקבל את התורה".
המהר"ל מסביר, כי אם הייתה התורה מתקבלת בהתעוררות מלמטה (כלומר מרצונם של בני ישראל), בכך היא הייתה נעשית תורה אנושית בלבד, והיה ניטל ממנה המימד האלוקי שבה. ועוד, שאם התורה הייתה מתקבלת רק בהתעוררות מלמטה, היא הייתה מותנית בגדרים וברצון של המקבלים. לכן לדברי המהר"ל יש צורך לתת את התורה בהתעוררות מלמעלה ובכפייה, מפני שהתורה ניתנה כפי מידתה האלוקית, ולא לפי מידה אנושית.
הקב"ה נותן תורה אלוקית, אם אנחנו רוצים ואם לאו, ובנתינת התורה אין כלל מקום לשאלת הרצון האנושי. אל יאמר אדם כי התורה נתקבלה בגלל הסכמתם של ישראל, ואלמלא לא היו מסכימים לא היו מקבלים התורה, "כי התורה כל העולם תלוי בה". כדי שנהיה מודעים לכך, נכפתה התורה עלינו, נוסף להסכמתנו לקבלה.
הרב אביחי קצין, מתוך הספר: "הפרשה בין פשט לדרש"
הרב יהושע שפירא, מתוך האתר: "ישיבת ההסדר רמת גן" – www.yrg.org.il