רבי נחמן - כִּי קדֶם הַבְּרִיאָה...
"כִּי קדֶם הַבְּרִיאָה, כְּשֶׁהָיָה הַבְּרִיאָה בְּכחַ, כִּבְיָכוֹל, קדֶם שֶׁהוֹצִיא אֶל הַפּעַל הָיָה כֻּלּוֹ אֶחָד, וְכֻלּוֹ אֱמֶת, וְכֻלּוֹ טוֹב, וְכֻלּוֹ קדֶשׁ אֲפִלּוּ שֵׁם טָהוֹר לא הָיָה שַׁיָּך לוֹמַר, כִּי טָהוֹר אֵין שַׁיָּך אֶלָּא כְּשֶׁיֵּשׁ טֻמְאָה... וְזֶה אֵין שַׁיָּך קדֶם הַבְּרִיאָה, שֶׁאָז הָיָה כֻּלּוֹ אֶחָד כִּי בְּאֶחָד אֵין שַׁיָּך בְּחִירָה... וּכְשֶׁהוֹצִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּך הוּא אֶת הַבְּרִיאָה מִן הַכּחַ אֶל הַפּעַל אֲזַי נִתְהַוָּה תֵּכֶף בְּחִינַת הַטָּהֳרָה... וְעַל כֵּן אֶפְשָׁר לְזַכֵּך וּלְהַעֲלוֹת הַטֻּמְאָה לְטָהֳרָה כִּי הִיא בְּעַצְמָהּ נִשְׁתַּלְשְׁלָה מִטָּהֳרָה"
(ליקוטי מוה"רן, חלק א, נא)
כתב רבי נחמן שיש שתי בחינות המציאות:
בחינת "קודם הבריאה" - שאז היה קיים הקדוש ברוך הוא לבדו ולא היה שום רוע, שקר וטומאה.
בחינת "אחר הבריאה" - לאחר שברא הקדוש ברוך הוא את העולם, שבו קיימת אפשרות לאדם לחטוא ולהוסיף לעולם טומאה ורוע.
הבעל שם טוב מפרש את הפסוק מתהלים (לד, טו): "סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב" - שיש לעשות מהרע טוב. "סוּר מֵרָע" זה רק תחילת העבודה, אך שלימות העבודה היא להפוך את הרע לטוב – "וַעֲשֵׂה טוֹב". למרות שאנחנו חיים במציאות של אחרי הבריאה, עלינו לשאוף לחבר אותה למציאות של קודם הבריאה, ולהפוך את הרוע לטוב, את השקר לאמת ואת הטומאה לטהרה, וזאת מהסיבה כי המקור של הבריאה הוא טוב – "כִּי קדֶם הַבְּרִיאָה... הָיָה כֻּלּוֹ אֶחָד, וְכֻלּוֹ אֱמֶת, וְכֻלּוֹ טוֹב, וְכֻלּוֹ קדֶשׁ... וְעַל כֵּן אֶפְשָׁר לְזַכֵּך וּלְהַעֲלוֹת הַטֻּמְאָה לְטָהֳרָה כִּי הִיא בְּעַצְמָהּ נִשְׁתַּלְשְׁלָה מִטָּהֳרָה".
אך איך עושים זאת?
הפסוק במשלי (ד, ב) אומר: "כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם תּוֹרָתִי אַל תַּעֲזֹובוּ".
כותב על כך "שפת אמת" (שפת אמת, תרומה תרמ"ד):
"שעל ידי התורה יכולין ליקח הטוב... ולהעלות כל הדברים שבעולם למצוא הטוב בהם... התורה היא המורה דרך איך למצוא בכל דבר הטוב... ובאמת 'לֶקַח טוֹב' קאי על כל העולם כולו ומלואו, אך בתנאי 'תּוֹרָתִי אַל תַּעֲזֹבוּ' ".
ה"שפת אמת" מפרש את הפסוק מספר משלי בדרך שונה מהרגיל, ומסביר ש"לֶקַח טוֹב" – פירושו העולם כולו, עולם שהוא טוב – אך בתנאי אחד: "תּוֹרָתִי אַל תַּעֲזֹבוּ". אם אוחזים אתם בתורה – תהפכו את כל העולם לקניין טוב ומועיל.
מהספר – "הפרשה בין פשט לדרש" - הרב אביחי קצין. מהספר: "שולחן השבת עם רבי נחמן" – משה רט, אליהו טייב.
חב"ד און ליין - http://www.col.org.il/