chiddush logo

מזון רוחני ... הא תמוז

נכתב על ידי שניאור, 29/6/2017

 

יום חמישי ה' תמוז - פרשת חוקת

 

"מהרה יגלה אכי"ר" – איזה דין לומדים מזה?

כתב הרמב"ם בהלכות  פרה אדומה (ספ"ג): "ותשע פרות אדומות נעשו משנצטוו במצוה זו, עד שחרב הבית בשניה כו', והעשירית יעשה המלך המשיח, מהרה יגלה, אמן כן יהי רצון". ולכאורה תמוה, הרי אין דרכו של הרמב"ם לכתוב בספרו תפילות ובקשות כי אם דינים והלכות, ומדוע הוסיף כאן תפילה ובקשה - "מהרה יגלה, אמן כן יהי רצון"?

ויש לומר, שבזה משמיענו הרמב"ם יסוד גדול בגדר חיוב האמונה במשיח, שהרי בנוגע לביאת המשיח כתב הרמב"ם (הל' מלכים פי"א ה"א) "וכל מי שאינו מאמין בו או מי שאינו מחכה לביאתו כו' הוא כופר כו' בתורה ובמשה רבינו". ומלשון זה מוכח, שלא די באמונה בביאת המשיח, אלא יש חיוב לחכות ולצפות לביאתו.

והנה, טבע האדם הוא שכאשר מחכה למשהו, ומזכירים לפניו את הדבר ההוא, אפילו בדרך אגב, הרי זה מעורר אצלו יותר את רגשי הציפי'.

וזהו שסיים הרמב"ם אחרי שהזכיר "המלך המשיח" - "מהרה יגלה אמן כן יהי רצון", כדי להשמיענו עד היכן מגיע חיוב ה"מחכה לביאתו" – הציפי' לביאת המשיח, שרגש הציפי' לביאתו צריך להיות עד כדי כך, שברגע שמזכירים את משיח (אפילו בדרך אגב) הרי זה אמור לעורר אצל האדם את רגשי הציפי' לבואו, ובמילא, יתעורר להתפלל ולבקש מאת הקב"ה שימהר את ביאתו.

[ויעויין במקור הדברים, שמבאר הטעם לזה שהשמיענו הרמב"ם דין זה בהל' פרה אדומה דווקא ולא בהל' מלכים, ע"ש].

(ע"פ לקוטי שיחות חכ"ח עמ' 131 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה