chiddush logo

פנינה יומית... טז אדר

נכתב על ידי שניאור, 14/3/2017

 

יום שני ט"ו אדר - כי תשא

 

התחלת הכל היא "אורה זו תורה"

על הפסוק "ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקרא" אמרו חז"ל "אורה זו תורה, שמחה זה יו"ט, ששון זו מילה, ויקר אלו תפילין" (מגילה טז, ב). ויש לבאר מה שראש ותחילת הכתוב היא בענין התורה דווקא – "אורה זו תורה", כי בזה בא לבאר שהתחלת כל הענינים צריכה להיות עם "תורה".

וכפי שאכן רואים במגילה אשר מי שהודיע והראה איך לפעול בנוגע לגזירת המן הי' מרדכי היהודי. וגם הדברים שעשתה ופעלה אסתר, בקשתה לפני אחשורוש, והדברים שפעלה בהיותה ב"חצר בית המלך החיצונה" וב"חצר בית המלך הפנימית" וכיו"ב, כל אלו התנהלו על ידי מרדכי דווקא, וכמו שכתוב "ואת מאמר מרדכי אסתר עושה".

והטעם לזה הוא כי מרדכי הי' מאלו שגלו "עם הגולה אשר הגלתה עם יכני' מלך יהודה" עם "כל החרש והמסגר" (מלכים ב כד, יד) שהיו בעלי תורה עד שאמרו עליהם חז"ל (בפירוש "החרש והמסגר") ש"בשעה שפותחין (בתורה) נעשו הכל כחרשין . . כיון שסוגרין שוב אינן פותחין" (גיטין פח, סע"א). ומרדכי עצמו הי' בסנהדרין, ועד שהי' ראש הסנהדרין (בתחילת תקפו של נס), והי' סמוך איש מפי איש עד משה רבינו ש"קיבל תורה מסיני".

ולכן, מרדכי דווקא, בהיות אשר אצלו שכנה "אורה זו תורה" - שהתורה היא אצל האדם באופן ד"אורה" שאינו לומד תורה בתור חכמה ושכל בעלמא, אלא היא "עמוד האור" שמאירה לאדם "את כל המעשה אשר יעשון" ואלה "אשר לא תעשינה" – אזי בכח התורה לפעול ישועה שהכל יתנהל כדבעי, עד שפעל את הנס דפורים.

וזהו מה שמתחילים עם "אורה זו תורה", כי הדרך לבוא לשמחה ששון ויקר, היא כאשר מתחילים עם "אורה זו תורה".

וכן הוא בעבודתו של יהודי במשך היום, שאם רוצה שעסקיו יתנהלו כראוי ובהצלחה צריך הוא להתחיל יומו מזה שהולך "מבית הכנסת לבית המדרש" (ברכות בסופה) ללמוד תורה. כי אם רוצים שהחיים יתנהלו באופן של "שמחה ששון ויקר" והעסק ושאר עניניו יתנהלו בהצלחה, צריכה להיות ההתחלה וההכנה ב"אורה זו תורה", וזהו המעמיד את חיי האדם כראוי ומתאים לבן ישראל.

(ע"פ תורת מנחם חנ"ב עמ' 142 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע