האילן הולך אחר חנטה
אילן בתר חנטה וכו' ירק בתר לקיטה וכו' (ר"ה יג) כתב הרב אליהו וויסקיט זצ"ל באזור אליהו (דף נט) תלמיד הקוצקר, כך: הענין בענין בזה כתיב (דברים ו) והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך וגו' כי יש בכל אחד ואחד מישראל בחינת זריעה ובחינת חנטה. היינו אם האדם מקבל על עצמו באמת ובתמים לעבוד אותו יתברך בכל האופנים. אם הוא רק לפי רגע זהו בחינת זריעה כמו הגרעין שיוכל לרקוב כך זו הקבלה שמקבל עצמו יכולה להתקלקל. אך אם האדם מעמיק בזו הקבלה זמן מה ונגמר היטב בדעתו לעבוד אותו יתברך כראוי זוהי בחינת חנטה. היינו שזו הקבלה עשתה רושם בכל אבריו ומתחיל בעבודה. זה האילן אחר חנטה אילן גימטריה הוי"ה אדנ"י היינו שמקבל על עצמו את השי"ת לאדון לו. בתר חנטה כך נראה לי. ירק אחר לקיטה ירק אותיות קרי רחמנא ליצלן היינו שמחויב לקבץ כל הניצוצות לקדושה וללקט אף מה שחטא בכל הגלגולים בזה העניין לתוך הקדושה כמו שכתוב בתפילה "וקבצנו יחד מארבע כנפות הארץ וגו' " וכמו שכתוב (ישעיה כז) ואתם תלקטו לאחד אחד בני ישראל. הנה שע"י זה החטא ח"ו נתרחק האדם מאוד מהקדושה וזה ירק בת"ר היינו חליקה והפלגה כמו שכתוב (שיר השירים א) על הרי בסר, אעפ"כ יש תקוה ללקוט אותם לתוך הקדושה. ויה"ר שנחשב כולנו משולים כאילנות שנקבל על עצמנו באמת ובתמים לעבוד אותו יתברך בכל האופנים.