chiddush logo

רבי נחמן - המלך והאיכר

נכתב על ידי אלון, 6/3/2017

 

"מֵעִנְיַן שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יִכְבּוֹשׁ הַמִלְחָמָה רַק עִם הַפְּשׁוּטִים אוֹמְרֵי תְּהִלִּים בִּפְשִׁיטוּת, וְלֹא עִם הַהוֹלְכִים בְּחָכְמוֹת. סִפֵּר רַבֵּנוּ זַ"ל: מָשָׁל מִמֶּלֶךְ שֶׁהָלַךְ לָצוּד חַיּוֹת וְנָסַע לָבוּשׁ כְּאִישׁ פָּשׁוּט... וּבְאֶמְצַע פִּתְאוֹם יָרַד מָטָר גָּדוֹל מַמָּשׁ מַבּוּל מַיִם, וְכָל הַשָּׂרֵי מְלוּכָה נִתְפַּזְרוּ אֶחָד לְאֶחָד. וְהַמֶּלֶךְ הָיָה בְּסַכָּנָה גְדוֹלָה, וְחִפֵּשֹ עַד שֶׁמָּצָא בַּיִת כָּפְרִי אֶחָד. וְהָיָה שָׁם אִישׁ כָּפְרִי, וְלָקַח אֶת הַמֶּלֶךְ וְהִלְבִּישׁוֹ, וְנָתַן לוֹ אֲכִילָה שֶׁלּוֹ גְּרִיץ (מרק גריסים), וְהֵסִיק אֶת הַתַּנּוּר, וְהִנִּיחוֹ לִישֹׁן עַל הַפִּיעֶקְלִיק (סמוך לתנור). וְכָל כַּךְ הָיָה עָרֵב וּמָתוֹק לְהַמֶּלֶךְ, שֶׁמֵּעוֹלָם לֹא טָעַם טַעַם עָרֵב כָּזֶה, כִּי הָיָה עָיֵף וְיָגֵעַ. וְהַשָּׂרֵי מְלוּכָה חִפְּשֹוּ אֶת הַמֶּלֶךְ עַד שֶׁבָּאוּ לְשָׁם, וְרָאוּ שֶׁהוּא יָשֵׁן. וְרָצוּ שֶׁיַּחֲזוֹר הַמֶּלֶךְ לְבֵיתוֹ עִמָּהֶם. וְאָמַר לָהֶם, כֵּיוָן שֶׁאַתֶּם לֹא הִצַּלְתֶּם אוֹתִי וְכָל אֶחָד נִתְפַּזֵּר לְהַצִּיל אֶת עַצְמוֹ, וְזֶה הִצִּיל אוֹתִי, וּפֹה טָעַמְתִּי טַעַם מָתוֹק כָּזֶה, עַל כֵּן הוּא יָבִיא אוֹתִי בַּעֲגָלָה שֶׁלּוֹ וּבְאֵלּוּ הַמַּלְבּוּשִׁים, וְהוּא יָשֵׁב אוֹתִי עַל כִּסֵּא הַמְּלוּכָה. וְסִיֵּם עַל זֶה רַבֵּנוּ זַ"ל כַּאֲשֶׁר מוּבָא שֶׁבְּעִקְבוֹת מְשִׁיחָא יִהְיֶה מַבּוּל... לֹא שֶׁל מַיִם, רַק שֶׁל מַחְשָׁבוֹת זָרוֹת... ולֹא יַחֲזִיקוּ מַעֲמָד רַק פְּשׁוּטֵי יִשְרָאֵל שֶׁאוֹמְרִים תְּהִלִּים בִּפְשִׁיטוּת, עַל כֵּן שֶׁכְּשֶׁיָבוֹא מָשִׁיחַ הֵם יִתְּנוּ הַכֶּתֶר מְלוּכָה בְּרֹאשׁוֹ".

(רבי נחמן - מתוך הספר 'כוכבי אור' סיפורים נפלאים ד')

בלשון הקבלה: "המלכות לית לה מגרמה כלום" – המלכות אין לה מעצמה כלום. היא, למרבה הפליאה מוגדרת כדלה וענייה. מה בכל זאת יש למלך? יש לו את עצמו! מסתבר שלמי שיש את עצמו יש הנהגה, קודם כל הנהגה פנימית. המלכות לא מתחילה להתהוות על ידי חילות ושרים, אלא ראשיתה באותו מצפן פנימי המצוי בתוך כל אחד ומכוון אותו בדרכו. רק מי שמוכן להיות עצמו נשאר עם אותו מצפן. הנהגה אמיתית איננה כוח, אלא אמונה! מי שאין לו אמונה משתמש בכח ובכך משתמש באינסטינקטים החייתיים שבקרבו. את השלטון הוא אולי מקבל, אך מאבד בכך את המלוכה.

רבי נחמן, במשל נפלא זה מגלה לנו שבכל אחד מצויה חיה בתוככי עצמו, אלא שהיא חבויה היטב. רבי נחמן רוצה שנחזור להנהיג את עצמנו, שנצא לצוד את החייתי שבתוכנו. ואת זאת אי אפשר לעשות, אלא אם כן נביא את היקר מכל כעירבון, יקר מכל אך פשוט – את עצמנו! מי שרוצה לצאת למסע ציד של החיה שבו, צריך לדעת לצאת מן המקומות המוגנים אותם בנה לעצמו, מן המקומות שבהם הוא מלך שולט בכל, להסיר מעליו את בגדי המלכות, את הדימויים היפים שלו.

לצורך כך מציע רבי נחמן, שנפשוט את בגדי המלוכה שלנו ושנצא אל היער, שם בוודאי נפגוש את האיכר שבנו, ובכך נכיר טוב יותר את הצד הפשוט שבנו, זה שאנו מזניחים, זה שמסתפק במועט ואין לו חילות ושרים. 

מסיים רבי נחמן ואומר: שהיהודים הפשוטים, אלו "שֶׁאוֹמְרִים תְּהִלִּים בִּפְשִׁיטוּת" - הם המכירים היטב את מתיקות המפגש הפשוט עם הקב"ה, וב"ה כשיגיע המשיח הם יזכו לתת "הַכֶּתֶר מְלוּכָה בְּרֹאשׁוֹ".

הרב דן האוזר, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע