chiddush logo

פנינה יומית... ג אדר

נכתב על ידי שניאור, 1/3/2017

 

יום רביעי ג' אדר - תרומה

 

גם "צבע" המצווה צריכה להעשות מתוך חיות

בפרשתנו נאמר שאחת מיריעות המשכן נעשתה מ"עורות תחשים". ובפירוש "עורות תחשים" כתב רש"י "מין חי'. ולא היתה אלא לשעה, והרבה גוונים היו לה" (פרשתנו כה, ה). ויש ללמוד בזה בעבודת האדם לקונו:

כל דבר שבעולם נחלק לשלשה חלקים: א. עצם מציאות הדבר, שזהו ענין השווה בכל דבר. ב. תכונתו המיוחדת של כל דבר, שבזה כל דבר חלוק מזולתו. וכמו אש ומים, החלוקים בטבעם ותכונתם, עד שטבעו של האש הוא היפך טבעו של מים. ג. שאר פרטי הדבר, שאינם חלק מתכונתו ותוכנו, ולדוגמא צבעיו וגווניו.

וג' ענינים אלו ישנם גם בעבודת האדם לקונו, שהרי בכל מצוה ומצוה יש ג' ענינים: א. מעשה המצוה, שבזה שווים כל אחד מישראל. ב. כוונת המצוה, שבזה ישנם חילוקים מאחד להשני, ותלוי' במדת הבנת האדם וברגשותיו הפנימיים. ג. הידור מצוה שאינו מעכב בקיום המצוה, ובפרט ענינים התלויים במנהג.

והנה יש מקום שיטעה אדם לחשוב שעיקר הדיוק בקיום המצוות הוא רק בשני ענינים הראשונים הנ"ל, כי הצורך בדיוק במעשה המצות מובן ופשוט, שהרי המעשה הוא העיקר, ואם יכוון האדם ולא יקיים את המצווה בפועל לא עשה כלום. וכן מובן הצורך בכוונת המצוות, כי מצוה בלי כוונה היא "כגוף בלא נשמה" (ראה תניא פל"ח). אבל בהידור מצווה ובפרט המנהגים, הי' אפשר לחשוב שאינם חשובים כל כך, ואינם צריכים להעשות מתוך חיות והתלהבות.

ועל זה באה ההוראה מ"עורות תחשים", שלא לקחו חי' וצבעו אותה בצבע "תחש" אלא "גווני" תחש באו מ"מין חי'", שצבעים אלו היו חלק מן החי' עצמה, להורות שאפילו דברים שהם כמו צבע, גוון חיצוני, שבעבודת האדם מורה על המנהגים והידור מצווה, גם הם צריכים להעשות מתוך חיות – "מין חי'".

(ע"פ לקוטי שיחות חל"א עמ' 135 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע