chiddush logo

פנינה יומית.... יג שבט

נכתב על ידי שניאור, 9/2/2017

 

יום חמישי י"ב שבט - בשלח

 

גם רגלי האדם צריכים להיות ב'תחום' הלימוד

בפרשתנו נאמר איסור תחומין "אל יצא איש ממקומו ביום השבת" (טז, כט), שפירושו "אלו אלפים אמה של תחום שבת" (רש"י). ויש לבאר תוכן איסור יציאה חוץ לתחום בעבודת האדם לקונו:

אף שציוותה תורה "ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך" (יתרו כ, ט) שמשך זמן מסויים בימות החול על האדם לעסוק ב"עובדין דחול" ובענינים שאינם שייכים לתורה ומצוותי', הזהירה תורה שרק "יגיע כפיך כי תאכל" (תהלים קכח, ד), כלומר, שיש לעבוד עם העסק רק ב"יגיע כפיך", עם הידים וכח המעשה שלו, כי ראשו ורובו צריכים להיות שקועים - גם בעת העסק - בתורה ובמצוותי'.

אך במה דברים אמורים שהתירה תורה שה"כפים" וכוח המעשה יהיו עסוקים בעניני עולם הזה, הרי זה דווקא ב"ימות החול", והיינו, בזמן שאינו מוקדש ללימוד התורה ולקיום מצוותי'.

אבל ב"יום השבת", והיינו בעתים שהוקדשו ללימוד התורה ולקיום המצוות הנה גם הרגלים אסורים ללכת מחוץ לתחום הקדושה. והיינו, שלא רק ראשו וכח שכלו צריכים להיות שקועים בעסק ועיון התורה, אלא גם ידיו וכוח המעשה צריכים להיות שקועים בזה לגמרי.

וכמאמר רז"ל (עירובין נד, א) על הפסוק (שמואל ב כג, ה) "ערוכה בכל ושמורה" – "אם ערוכה ברמ"ח אברים שלך – משתמרת, ואם לאו – אינה משתמרת". שבעת הלימוד צריך האדם להיות בבחינת "כל עצמותי תאמרנה" (תהלים לה, י)שכל איברי הגוף שקועים לגמרי בעסק התורה.

(ע"פ לקוטי שיחות חי"א עמ' 71 ואילך) 

לעילוי נשמת

הרה"ת ר' שמואל הלוי בן הרה"ח הרה"ת יצחק ע"ה

גורביץ

נלב"ע ביום ו' שבט ה'תשע"א

תנצב"ה

*

נדפס ע"י בני משפחתו שיחיו

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע