chiddush logo

פנינה יומית...יא שבט

נכתב על ידי שניאור, 7/2/2017

 

יום שלישי י' שבט - בשלח

 

גם משה חייב להציל את ה"נחשלים"

בסוף פרשתנו מסופר שכאשר נצטווה משה על מלחמת עמלק, מינה את יהושע ל"הלחם בעמלק", ובהמשך נאמר ש"ידי משה כבדים" ומפרש רש"י: "בשביל שנתעצל במצוה כו' נתייקרו ידיו", שהי' לו למשה לצאת במלחמה בעצמו, ומה ששלח את יהושע תחתיו נחשב לו ל"עצלות", ועל כן הוכבדו ידיו.

והנה, מצינו שהתורה דיברה ב"לשון נקי'", ואפילו "בגנות בהמה טמאה לא דיבר הכתוב", ואם כן מוכרחים לפרש שמה שנאמר כאן ענין ב"גנותו" של משה הוא כי לימוד מיוחד יש מענין זה, ולכן מספר זאת הכתוב למען אשר נלמד ענין חשוב בדרכי עבודת ה'.

ויש לומר הביאור בזה:

מלחמת עמלק הייתה רק עם אלו שהיו "נחשלים אחריך" - אלו שהיו "חסרי כח מחמת חטאם שהי' הענן פולטם" (תצא כה, יח ופרש"י שם). והיינו, שהמלחמה הייתה רק עם החוטאים שהיו מחוץ לענן, אך באלו שהיו בתוך הענן לא הי' ביכולתו של עמלק לנגוע כלל.

וא"כ היו יכולים לחשוב שאין הכרח שילכו "אנשים" - אלו "יראי חטא" (לשון רש"י עה"פ בחר לנו אנשים) מחוץ לענן, שהוא מקום סכנה בגשמיות ורוחניות, רק בכדי להציל את החוטאים ש"הי' הענן פולטן". אך לפועל נצטוו "בחר לנו אנשים" – "גבורים ויראי חטא שתהא זכותן מסייעתן", שהלוחמים במלחמת מצווה זו הם דווקא אותם יראי חטא ובעלי זכויות הנמצאים בעצמם "בתוך הענן". והעומד בראש מלחמה זו הי' יהושע, שהייתה "תורתו אומנותו" ש"לא ימיש מתוך האוהל" , ודווקא הוא נצטווה להנהיג את המלחמה.

ויתירה מזו: סיפרה תורה "בגנותו" של משה ללמדנו אשר באמת הי' לו למשה עצמו לצאת בראש המלחמה, והגם שמה שיהושע הנהיג המלחמה הי' בשליחותו של משה, וגם אז לא שקט משה אלא ניהל את החלק הרוחני שבמלחמה "ויהי ידיו אמונה עד בוא השמש", והי' "שרוי בתענית" כל היום, ועמד "בידיו פרושות השמים בתפילה", עד שבזכותו "גבר ישראל" , מכל מקום מחשיבה התורה זאת ל"עצלות", כי הי' לו לצאת בעצמו למלחמה כפשוטה, ונענש על כך ש"נתייקרו ידיו".

ובזה למדנו, שכאשר אורב "עמלק" על מי שהוא מישראל לקררו באמונתו רח"ל, אף שהוא אחד מ"הנחשלים אחריך", הנה אין להסתפק באמירת פרק תהלים ולבקש רחמים שישוב בתשובה, ואף אין די בשיגור שלוחים אחרים למטרה זו. אלא חובה גמורה וקדושה אפילו על מי שבדרגת משה רבינו, לצאת למלחמה כפשוטה להניס את "עמלק" מאותם יהודים, ולפעול כראוי להגנת אמונתם של ישראל.

(ע"פ לקוטי שיחות חכ"א עמ' 89 ואילך) 

לזכות

הת' שניאור זלמן שי'

לרגל הכנסו לעול המצוות בשעטו"מ

ביום י"א שבט ה’תשע”ז

 

יה"ר שיגדל להיות חסיד, ירא שמים ולמדן

לנח"ר הוריו וכל משפחתו שיחיו

*

נדפס ע"י הוריו

הרה"ת משה וזוגתו מרת אביבה שיחיו

הינדי

 

לעילוי נשמת

הרה"ת ר' שמואל הלוי בן הרה"ח הרה"ת יצחק ע"ה

גורביץ

נלב"ע ביום ו' שבט ה'תשע"א

תנצב"ה

*

נדפס ע"י בני משפחתו שיחיו

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע