chiddush logo

מזון רוחני ב שבט

נכתב על ידי שניאור, 29/1/2017

 




 

יום ראשון ב' שבט - בא

 

"בתוך ביתו" של "כל אחד ואחד"!

בנוגע לפסח שאכלו בני ישראל במצרים מובא בגמרא "פסח מצרים כל אחד ואחד שוחט בתוך ביתו, פסח דורות כל ישראל שוחטין במקום אחד" (פסחים פ"ח, ז).

ויש לבאר זה שהוצרכו ישראל בפסח מצרים לשחוט את הפסח "בתוך ביתו" של "כל אחד ואחד" עד אשר מצינו שהי' שם גדר "מזבח" (פסחים צט, א. ועוד):

ידוע שיציאת מצרים הוא זמן לידת עם ישראל (ראה יחזקאל פט"ז ובמפרשים שם). ואם כן, מצות קרבן פסח שקיימו ישראל בקשר ליציאת מצרים קשורה ללידת העם.

והנה, מובא במדרש (תנחומא נשא טז. נתבאר בארוכה בתניא פל"ו ועוד) שמטרת ותכלית בריאת עולם הזה היא כדי לעשות משכן ודירה לו ית' גם בעולם זה הגשמי והחומרי כי "נתאווה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים". וזו היתה מטרת המשכן ובית המקדש, כדברי הכתוב "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (תרומה כה, ח), שהמשכן מהווה "דירתו" של הקב"ה בעולם זה.

והנה, על הפסוק "ושכנתי בתוכם" אמרו רז"ל "בתוכו לא נאמר אלא בתוכם – בתוך כל אחד ואחד מישראל" (הובא בשם רז"ל בלקו"ת ר"פ נשא). והיינו, שתכלית בריאת העולם היא לא רק שיהי' משכן ודירה להקב"ה בתוך המשכן אלא שישכון וידור "בתוך כל אחד ואחד מישראל".

וזהו מה שבעת לידת עם ישראל, נצטוו ישראל ש"כל אחד ואחד" ישחוט את הפסח "בתוך ביתו" – כי בזה מודגשת מטרת ותכלית עבודתם של בני ישראל עלי אדמות, שהוא לפעול בית ומדור לשכינה "בתוך כל אחד ואחד מישראל" [ועיין במקור הדברים, שם נתבאר הטעם לזה שבפסח דורות לא כן].

(ע"פ לקוטי שיחות חכ"ו עמ' 82 ואילך)





להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע