chiddush logo

פנינה יומית... כו טבת

נכתב על ידי שניאור, 24/1/2017

 

יום שלישי כ"ו טבת - וארא

 

חמימות בקדושה וקרירות בענינים גשמיים

אמרו חז"ל "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים". ומבאר כ"ק אדמו"ר הזקן נ"ע בספר התניא, שיש "בכל דור ודור" ו"בכל יום ויום" ענין יציאת מצרים בעבודה רוחנית, ש"היא יציאת נפש האלוקית ממאסר הגוף כו' על ידי עסק התורה והמצוות" (תניא פמ"ז). ועל פי זה, כל פרטי מאורעות יציאת מצרים הכתובים בתורה, הרי הם הוראות אלינו בדרך הנכונה בה אפשר "ליגאל" ולצאת" מ"מצרים" הרוחנית.

והנה, התחלת יציאת מצרים היתה על ידי עשר המכות, שעל ידם נשברה גאוות פרעה ומצרים. ומזה לומדים אנו ביציאת מצרים הרוחנית, שהדרך "לשבור" את תוקף וחוזק "מצרים" – הוא יצרו הרע -  הוא ע"י פעולת ה"מכות", שעל ידם יש ביכלתו לפעול גאולה בנשמתו.

המכה הראשונה ששברה את גלות מצרים היתה שנהפכו המים – מי הנילוס – לדם. טבע המים הוא להיות קר ולח. אך דם הוא חיות וחמימות, כמ"ש "כי הדם הוא הנפש" (ראה יב, כג).

וזהו ענין מכת דם בעבודת האדם: שיש להפך את ה"מים" וה"קרירות" ל"דם" וחיות. כי קרירות היא היפך הקדושה, שהרי קדושה היא חיות, כמאמר חז"ל "הקב"ה נקרא חיים", וגם כל הדבוקים בקב"ה "נקראו חיים" (אדר"נ פל"ד, י), וחיות מביאה עמה חמימות. אבל קרירות – היא היפך החמימות והחיות של הקדושה. וכאשר ישנה קרירות לעניני קדושה, הרי זה מביא רחמנא ליצלן, לכל הענינים המנגדים לקדושה.

ולכן תחילת העבודה היא "מכת דם" לשבור את הקרירות לעניני קדושה, ולהפכה לדם, הוא החיות והחמימות בעניני קדושה.

לאחר מכן באה מכת צפרדע, שצפרדע היא בריאת המים (שמו"ר פ"י, ג) ושטה בנהרות, והיינו, שענין הצפרדע הוא "קרירות". ומכת הצפרדע בעבודה רוחנית היא להכניס "קרירות" בענייני גשמיות וחומריות.

וזהו מכת דם וצפרדע בעבודת ה', להפוך את הקרירות לקדושה ל"דם" וחמימות, ואת החמימות והחיות בענינים גשמיים וחומריים יש להפוך ל"קרירות".

(ע"פ לקוטי שיחות ח"א עמ' 119 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע