chiddush logo

פנינה יומית...כה טבת

נכתב על ידי שניאור, 23/1/2017

 

יום שני כ"ה טבת - וארא

 

גם עונש האומות היא 'בשביל ישראל'

על הפסוק בפרשתנו "ואני אקשה את לב פרעה" (ז, ג) פירש רש"י "טוב לי שיתקשה לבו למען הרבות את אותותי ותכירו את גבורתי, וכן מדתו של הקב"ה מביא פורענות על אומות עובדי אלילים, כדי שישמעו ישראל וייראו".

ולכאורה תמוה, הרי כאשר האומות מתנהגים באופן הראוי לעונש הרי זה כבר טעם מספיק שיביא הקב"ה פורענות עליהם, וא"כ, מהו זה ש"מדתו של הקב"ה" היא ש"מביא פורענות על אומות עו"א" לא רק מצד מעשיהם כי אם "כדי שישמעו ישראל וייראו"?

ויש לומר הביאור בזה:

כל העולם כולו נברא בשביל ישראל ובשביל התורה (כדברי חז"ל, הובאו ברש"י ר"פ בראשית). ולא רק שבריאת העולם הייתה בשביל ישראל, אלא גם כל מאורעות העולם לפרטי פרטיהם, הנה תכליתם ומטרתם שתבוא מזה תועלת לישראל והתורה. ואפילו כאשר נראה שיש סיבה אחרת למאורע מסויים, הנה באמת הסיבה האמיתית והפנימית להמאורע היא התועלת שתגיע מזה לישראל.

ולכן גם הפורענות על אומות העולם היא "כדי שישמעו ישראל וייראו", כי אף שבחיצוניות נראה שהפורענות על האומות היא רק בשבילם, לענשם על מעשיהם הרעים, הנה האמת היא שגם מאורעות אלו הם בשביל ישראל, כי "מדתו של הקב"ה" היא ש"מביא פורענות" על הגויים לתועלת ישראל "כדי שישמעו ישראל וייראו".

(ע"פ לקוטי שיחות חל"ו עמ' 35 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע