פנינה יומית...יח טבת
יום שני י"ח טבת - שמות
ביטול גזירת "כל הבן הילוד" ע"י משה דווקא על הפסוק "ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור" (ב, ה) מובא בגמרא "ירדה לרחוץ מגילולי אבי'" (סוטה יב, רע"ב). ובצפנת פענח להרוגוצ'ובי (עה"ת) מבואר שהנילוס הי' העבודה זרה של מצרים (ראה תנחומא וארא יג. שמו"ר פ"ט, ט. ועוד), ועל ידי ש"ירדה לרחוץ מגלולי אבי'", ביטלה את הע"ז. והנה מובא בשמות רבה (פ"א, כא) ש"כיון שהושלך משה למים אמר כבר מושלך מושיען במים, מיד בטלו הגזירה", שהסיפור עם השלכת משה ליאור גרם לביטול גזירת "כל הבן הילוד גו'" (א, כב). ויש לבאר ששני מאורעות אלו קשורים הם: תוכנה הפנימי של גזירת "כל הבן הילוד גו'" הוא שפרעה רצה לשעבד לא רק את גופם של בני ישראל, כי אם גם את נשמותיהם. רצונו הי' להשליך ולהטביע אותם ב"יאור", שיעבדו את העבודה זרה שלו ר"ל. אך כאשר נולד מושיען של ישראל, הנקרא "רעי' מהימנא", שהפירוש הפנימי בזה הוא שרועה את ישראל בענין האמונה ומחזק את אמונתם בהקב"ה, הנה על ידי זה בטלה גזירה זו, וכבר אי אפשר לו לפרעה להטביע את ישראל ח"ו בע"ז, כי משה יחזק את האמונה בהקב"ה, עד שכלל לא שייך להאמין בדבר אחר. ונמצא שביטול הע"ז של מצרים, וביטול גזירת "כל הבן הילוד", הם במהותם פעולה אחת. (ע"פ לקוטי שיחות חט"ז עמ' 13 ואילך) |