chiddush logo

מזון רוחני יב מרחשון

נכתב על ידי שניאור, 13/11/2016

 

יום ראשון י"ב חשון - וירא

 

הכנסת אורחים רוחנית

ביום השלישי למילתו של אברהם, כאשר נגלה אליו הקב"ה, ו"הוציא חמה מנרתיקה שלא להטריחו באורחים", ישב אברהם בפתח האוהל "כחום היום" בחפשו אורחים. ראה הקב"ה בצערו ו"הביא המלאכים עליו בדמות אנשים" (פרשתנו יח, א-ב ובפרש"י).

ולכאורה תמוה, הרי מכיוון שלא היו אורחים אלו בני אדם כי אם מלאכים, נמצא שלא קיים אברהם מצווה בהכנסתם, שהרי לא היו זקוקים לאכילה ושתיה ורק "נראה כמו שאכלו", או ש"אוכלין ושותין . . מפני כבודו של אברהם" (ב"מ פו, ב ובתוד"ה "נראין"). וא"כ, הייתכן שעשה הקב"ה נס היפך הטבע בכדי לזכות את אברהם במצווה, בה בשעה שעניין זה אינו אמתי ולא קיים אברהם כלל את המצווה?!

ויש לומר הביאור בזה:

אף שאמרו חז"ל (קידושין פב, א), ש"קיים אברהם אבינו את כל התורה כולה עד שלא ניתנה", מ"מ ידוע שלפני מתן תורה, קיום המצוות היה עיקרו קיום תוכנן הרוחני של המצוות, כי גזירה הייתה תלויה ועומדת מאת השי"ת אשר "השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם" (תהלים קטו, טז. שמות רבה פי"ב, ג) – ענייני "שמים" שהם קדושה ורוחניות יישארו ב"שמים", ואילו עניינים גשמיים אין ביכולתם להתקדש והם נותרים נחותים ב"ארץ".

רק כאשר ניתנה התורה על הר סיני, בטלה גזירה זו, ואמר הקב"ה "התחתונים יעלו לעליונים והעליונים ירדו לתחתונים", ומני אז ניתן הכוח ליהודי שעל ידי קיום המצוות ממשיך הוא קדושה גם בזה העולם, והופך את הגשמיות לחפצי מצווה ותשמישי קדושה (ראה שמות רבה שם. ובלקוטי שיחות ח"א עמ' 41 ואילך).

ומעתה יובן גם לגבי מצות אורחים, שבתקופת האבות, קודם שניתנה התורה ובטלה הגזירה, לא היה עיקר המצווה החלק הגשמי, להשביע רעבונם של האורחים ולדאוג לכל צרכיהם, אלא תוכנה הרוחני של המצווה, הוא גילוי מידת החסד והנתינה בלבו של האדם.

ומכיוון שכשראה אברהם את ה"שלושה אנשים", חשב שהם בני אדם הזקוקים לסיוע, ומצד עוצם מידת החסד שבלבו רץ לקראתם, כחום היום, בשלישי למילתו, שירתם והאכילם באופן הנעלה והמשובח ביותר, הרי קיים בזה מצוות הכנסת אורחים כפי שהיאברוחניות בנפש האדם. ואין הדבר חסר כלום בכך שהיו אלה מלאכים שאינם צריכים לאכילה, כי ברוחניות התקיימה המצווה בשלמותה. ונמצא, שבתקופה ההיא קיום המצוה הי' בשלימותה, גם אם המלאכים לא היו זקוקים לאכילה.

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ה עמ' 324 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע