רבי נחמן - חֶסְרוֹן הַדַּעַת
רובנו חיים במילים, לא בממשות, ולכן המפורסמים של שקר פורחים ומצליחים. הסיבה לכך היא שאנשים מחפשים את המילים, בלי לבחון מה בעצם נאמר ומהי משמעותו. לכן מפורסמי השקר הופכים להיות דמויות משפיעות בהוויה היומיומית של החברה.
רבי נחמן טוען: "וְעִקָּר הַיַּהֲדוּת הוּא רַק לֵילֵך בִּתְמִימוּת וּבִפְשִׁיטוּת, בְּלִי שׁוּם חָכְמוֹת". כשהאדם הולך אחר שכלו וחוכמתו יש בכך משהו מעקר ומנכר. באמצעותם הוא מתבונן תמיד על סביבתו מבחוץ.
במקום אחר בליקוטי מוהר"ן (חלק א, כא, יא) טוען רבי נחמן שע"י הדעת אנו משלימים את החסרונות:
"כָּל הַצָּרוֹת וְהַיִּסּוּרִים וְהַגָּלוּת אֵינוֹ אֶלָּא לְפִי עֵרֶךְ חֶסְרוֹן הַדַּעַת, וּכְשֶׁנִּשְׁלָם הַדַּעַת אֲזַי נִשְׁלָם כָּל הַחֶסְרוֹנוֹת, בִּבְחִינַת (נְדָרִים מ"א): 'אִם דַּעַת קָנִיתָ מֶה חָסַרְתָּ', וּכְתִיב (יְשַׁעְיָהוּ ה): 'לָכֵן גָּלָה עַמִּי מִבְּלִי דָעַת'. וְעִקַּר הַחַיִּים נִצְחִיִּים יִהְיֶה לֶעָתִיד מֵחֲמַת הַדַּעַת שֶׁיִּרְבֶּה הַדַּעַת שֶׁיֵּדְעוּ הַכּל אֶת ה', וְעַל יְדֵי הַדַּעַת יֻכְלְלוּ בְּאַחְדוּתוֹ וְאָז יִחְיוּ חַיִּים נִצְחִיִּים כָּמוֹהוּ, כִּי עַל יְדֵי הַיְדִיעָה נִכְלָלִים בּוֹ כְּמַאֲמַר הֶחָכָם: אִלּוּ יְדַעְתִּיו, הֱיִיתִיו".
מהי הדעת לפי רבי נחמן? הדעת הינה ידיעה חושית, פנימית, של הנוכחות האלוקית שבהוויה. הדעת היא השלמה חשובה לחכמה. זוהי הגעה לדרגה שבה ההבנה אינה מתרחשת בתודעת האדם, אלא זוהי תודעה היודעת את עצמה.
ככל שתודעת האדם מתרחבת, ה'אני' שלו מתמוסס בתוך התודעה האלוקית, ובמקביל מתפשטת יכולתו להרגיש אחדות וקרבה עם אחרים.
הרב שג"ר זצ"ל (הרב שמעון גרשון רוזנברג), מתוך הספר "שיעורים על ליקוטי מוהר"ן - חלק א"