םפנינה יומית... א אלול
יום ראשון א' אלול - שופטים
הראשי תיבות של "אלול" אודות חודש אלול מצינו בספרי גדולי ישראל, שנתנו רמזים לראשי תיבותיו של שם החודש ('אלול') בפסוקי התורה, אשר בהם נרמזה תוכן עבודת האדם את השי"ת בחודש זה: א) "אני לדודי ודודי לי" (שה"ש ו, ג. אבודרהם סדר תפלות ר"ה ופירושה פ"א. ועוד); ב) "(והאלוקים) אנה לידו ושמתי לך (מקום אשר ינוס שמה)" (משפטים כא, יג. לקו"ת, שער הפסוקים וספר הליקוטים עה"פ. ועוד) האמור בערי מקלט; ג) "איש לרעהו ומתנות לאביונים" (אסתר ט, כב. ספר ערוגת הבושם, א"ר (ר"ס תקפא) בשם ס' אמרכל); ד) "(ומל ה' אלוקיך) את לבבך ואת לבב (זרעך)" (נצבים ל ו. בעה"ט עה"פ. ועוד); ה) "אשירה לה' ויאמרו לאמר" (בשלח טו, א. שו"ע האריז"ל ר"ח אלול), האמור בשירת הים. ובפשטות, תוכן ג' הכתובים הראשונים הוא אודות ג' ה'עמודים' – "תורה, עבודה (תפילה) וגמילות חסדים", שהם "שלושה דברים (שעליהם) העולם עומד" (אבות פ"א מ"ב): "אני לדודי ודודי לי" – מורה על עבודת התפילה. כי "דודי" הוא ביטוי של ידידות ואהבה (וכלשון הב"ח: "דודו קרוב לקבל תשובתו מאהבה"), והיינו עניין התפילה – שהיא "פולחנא דרחימותא" - עבודת האהבה (ראה זח"ג רסג, א); "אנה לידו ושמתי לך", האמור בערי מקלט – מורה על לימוד התורה, עליה אמרו "דברי תורה קולטין" (מכות י, א); ו"איש לרעהו ומתנות לאביונים" – מורה על עניין הצדקה, כפשטות תוכן הכתוב. ומכך יש ללמוד – שעבודת חודש אלול, צריכה להקיף ולכלול את כל ענייני עבודת האדם את ה' – אשר בכללות נחלקים הם לג' 'עמודים' אלו: תורה, תפילה וצדקה; וכן – שעבודת ההכנה לימים הנוראים ולשנה הבאה – צריך שתהי' בה הדגשה והוספה מיוחדת בג' עניינים אלו. ותוכן שני הכתובים הנותרים – הוא אודות כללות עבודת החודש: הכתוב "את לבבך ואת לבב" האמור בתורה אודות עניין התשובה – שייך לכללות עבודת התשובה שבחודש זה; ותוכן הכתוב "אשירה לה' ויאמרו לאמר" האמור בשירת הים, שייך לשכר העבודה – הגאולה העתידה לבוא [שהרי, כללות שירת הים רומזת לזמן שלעתיד לבוא, כמאמר רז"ל "אז ישיר – שר לא נאמר אלא ישיר (לשון עתיד), מכאן לתחיית המתים מן התורה" (סנהדרין צא, ב)]. (ע"פ לקוטי שיחות ח"ב עמ' 396, ועוד) |