chiddush logo

מזון רוחני יז מנחם אב

נכתב על ידי שניאור, 21/8/2016

 

יום ראשון י"ז אב - עקב

 

מצוות של "עקב" בזמן של "עקבתא"

בפירוש "והי' עקב תשמעון" שבתחילת פרשתנו מצינו שרש"י פירשו "אם המצות הקלות שאדם דש בעקביו תשמעון". ועוד פירוש מצינו בספרים ש"עקב תשמעון" הוא מלשון "עקבתא דמשיחא", והיינו, ש"בעיקבות משיח תשמעון", שלפני ביאת המשיח יקיימו ישראל את התורה וישמעו להקב"ה ('אור התורה' (לאדמו"ר הצמח צדק נ"ע) ריש פרשתנו. שם עמ' תצא. שם ריש עמ' תקד – בשם 'אור המאיר' (להרה"ק ר' זאב וואלף מז'יטומיר נ"ע)).

ויש לקשר שני פירושים אלו, שמשלימים הם זו את זו:

בזמן הבית, כאשר הי' גילוי שכינה, הרגישו בני ישראל את היוקר בתורה ומצוות, וקיימו אותם מתוך תענוג. אך בזמן הגלות, כאשר החושך יכסה ארץ, ואין אנו זוכים לגילוי שכינה, ובפרט בעקבתא דמשיחא, אשר החושך מתגבר ביותר, לא נרגש היוקר של המצוות, ואין האדם מתענג בקיומם, אלא עשייתם הוא מצד קבלת עול מלכות שמים, שהאדם מקיים ציוויי הקב"ה מצד עול מלכות שמים המוטל עליו גם כאשר קיום המצוות אינם מתענוגי האדם ורצונותיו.

ונמצא, שבזמן הבית קיום התורה המצוות הי' מתוך עונג ורצון, ובעקבתא דמשיחא, הקיום הוא רק מצד עול האדון המוטל על האדם.

והנה, כאשר האדם מקיים מצוות כי מתענג בהם ומייקר אותם, הרי יש אצלו חילוק בין המצוות, שישנם מצוות שמתענג בהם ומחשיבם יותר, וישנם מצוות שאין האדם מחשיבם כל כך, ואינו מתענג כ"כ בקיומם. אך כאשר קיום המצוות היא מצד ציווי הקב"ה בלבד, הרי כל המצוות שוות הן, כי על כולם נצטווינו מאת הקב"ה, ואין חילוק בין "קלה שבקלות" ל"חמורה שבחמורות".

ומעתה מובן ששני הפירושים ב"והי' עקב תשמעון" פירוש אחד הם, שב"עקבתא דמשיחא" שלא נרגש גילוי שכינה וקיום המצוות היא מצד עול האדון בלבד, אזי כל המצוות שוות הן אצל האדם, וגם "המצות הקלות שאדם דש בעקביו" מקיים האדם באותו אופן שמקיים ה"חמורה שבחמורות".

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ט עמ' 71 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע