chiddush logo

רבי נחמן - גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא אֵין שִׁעוּר

נכתב על ידי אלון, 15/8/2016

 

"צָרִיך לְדַבֵּק וּלְקָרֵב עַצְמוֹ לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך כְּאִלּוּ כִּבְיָכוֹל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך נִגְלֶה וּמִתְקָרֵב אֵלָיו, אֲבָל כָּל מַה שֶּׁמִּתְקָרֵב יוֹתֵר לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך צָרִיך לְהִתְרַחֵק יוֹתֵר, הַיְנוּ כָּל מַה שֶּׁמִּתְקָרֵב יוֹתֵר, צָרִיך לֵידַע שֶׁהוּא רָחוֹק מְאד מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַך, כִּי אִם יַחֲשׁב וִידַמֶּה בְּדַעְתּוֹ שֶׁכְּבָר נִתְקָרֵב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך וְיוֹדֵעַ בִּידִעוֹת הַשֵּׁם יִתְבָּרַך, זֶה סִימָן שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ כְּלוּם, כִּי אִם הָיָה יוֹדֵעַ קְצָת מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַך, הָיָה יוֹדֵעַ שֶׁהוּא רָחוֹק מְאד מִמֶּנּוּ... וְזֶה דָּבָר שֶׁאִי אֶפְשָׁר לַפֶּה לְדַבֵּר וּלְהַסְבִּיר זאת כִּי גְּדֻלַּת הַבּוֹרֵא אֵין שִׁעוּר".

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א, תורה סג)

מי שמתקרב אל ה' יתברך יודע שהוא נמצא מול הפלא האינסופי, ושהוא עדיין רחוק מאוד מהשגתו. לפעמים אדם מגיע לרמת אמונה שבה הוא מרגיש כאילו 'הוא כבר יודע'. רבי נחמן מזהיר מפני אמונה שכזו. מצד אחד אדם צריך לשאוף להתקרב לקב"ה וזאת מגמתו ותכליתו, אבל יחד עם זאת ככל שאדם מאמין יותר, הוא יודע שהוא אינו יודע.

אי הידיעה איננה ענין מקרי, אישי שאפשר לדעת את האינסוף ורק אני איני יודע אותו, אלא שהאלוקות מעצם הגדרתה אינה ניתנת לידיעה, כפי שמתאר רבי נחמן בליקוטי מוהר"ן, חלק ב, נב:

"וְכָך נָאֶה וְיָפֶה לוֹ יִתְבָּרַך לְפִי גְּדֻלָּתוֹ וְרוֹמְמוּתוֹ, כִּי מֵעצֶם גְּדֻלָּתוֹ וְרוֹמְמוּתוֹ, שֶׁהוּא מְרוֹמָם מְאד מִדַּעְתֵּנוּ עַל כֵּן בְּוַדַּאי אִי אֶפְשָׁר שֶׁנָּבִין וְנַשִּׂיג בְּשִׂכְלֵנוּ הַנְהָגָתוֹ יִתְבָּרַך... וְאִם הָיָה הַנְהָגָתוֹ כְּפִי חִיּוּב דַּעְתֵּנוּ - אִם כֵּן הָיָה, חַס וְשָׁלוֹם, דַּעְתּוֹ כְּדַעְתֵּנוּ".

רבי נחמן מציע לנו נוסחא האומרת: שככל שאתה יודע יותר אתה יודע פחות. מצד אחד מוטל על האדם להתקרב לקב"ה, והאדם חש באופן טבעי רגשות אמונה. מצד שני, הרגשות הללו צריכים לנבוע מכך שהאדם נשאר תמיד בעמדה של פליאה וחוסר ידיעה ביחס לגדלות הבורא, בהבנה שכל ידיעותיו ביחס לאינסוף אינן ולא כלום. האדם המאמין יכול רק להתייצב לפני האין האלוקי ולהרגיש, מחד, את הקירבה העצומה והנפלאה, ומאידך את ריחוקו מהאינסוף ואת חוסר ההבנה והיכולת שלו לדעת ולהגדיר.

אמונה מוחלטת מתקרבת למצב של חוסר ידיעה מוחלט. אחרת, אם האדם יבין את מה שלא ניתן להבין, המושג האלוקי יהיה אנושי. ידיעה זו מכוננת תביעה להתקדמות מתמדת. אין בנמצא הבנה חד פעמית שלאחריה אתה יכול לחוש נינוח כיוון שהגשמת את מטרתך. הקב"ה תמיד נשאר נסתר ובלתי מושג.

תפיסת היחסיות והסופיות של החיים אל מול האינסוף האלוקי, מביאה לכך שהאדם מבין את מוגבלותו, את יחסיותו, ואז כל השקפתו נעשית רכה, עמוקה וסבלנית יותר, הן כלפי עצמו והן כלפי סביבתו.

הרב שג"ר זצ"ל (הרב שמעון גרשון רוזנברג), מתוך הספר "שיעורים על ליקוטי מוהר"ן - חלק ב"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה