chiddush logo

פרשת השבוע - כי תשא

נכתב על ידי אלון, 24/2/2016

 

"וַיִּקַּח אֶת הָעֵגֶל אֲשֶׁר עָשׂוּ וַיִּשְׂרֹוף בָּאֵשׁ וַיִּטְחַן עַד אֲשֶׁר דָּק" (שמות לב, כ)

 

קצב ההתפתחות של העולם הוא בלתי נתפס, המציב בפנינו אתגר חינוכי עצום. דברים שלפני עשרים שנה היו נראים כמו מדע בדיוני, נמצאים היום אצלנו בכיס ואנו מתייחסים אליהם כמובן מאליו. אך העולם נחפז לעשות את כל זה מבלי לדון ולהתלבט במשמעות המוסרית של הדברים. כיצד ההתקדמות הזו משפיעה על החברה? מה היא עושה לתא המשפחתי? מה ההשלכות שלה להתפתחות הנפשית של ילדים ולחיי החברה שלהם? הנזק שעלול להיגרם מכך הוא רב ביותר.

שתי כותרות מתוך העיתונות החרדית:

א. "האדמו"ר מצאנז מכריז: הטכנולוגיה מטמאת את הלב ואת הנפש".

ב. "האדמו"ר מערלוי מזהיר: אל תתנו לכל סוגי הכלים המשחיתים לבוא לתוך בתיכם".

שתי כותרות מתוך העיתונות החילונית:

א. "בת 13 אושפזה במצב נפשי קשה לאחר שסרטון אינטימי שלה הופץ בווטסאפ הכיתתי, היא מאושפזת במחלקה סגורה".

ב. "סקר לרגל 'שבוע הגלישה הבטוחה' קובע: מחצית מהילדים בישראל נחשפים לתכנים מיניים בוטים ברשת".

האם לא מדובר, בעצם, באותן כותרות, רק בשפה שונה?

הרב קוק זצ"ל בספרו "אדר היקר" מתאר את דרך צעידתו של העולם בשני כוחות המובילים אותו – "הרצון" ו"היכולת": "היכולת" - זו ההתקדמות המדעית והטכנולוגית שלו. "הרצון" - זו המודעות, התבונה והעולם המוסרי. וכך צועד לו העולם בשתי רגליים כשכמעט תמיד ה'רגל' שמובילה את הצעידה היא דווקא זו של "היכולת". והפער בין שתי הרגליים בהן האנושות צועדת יוצר תהום בה נופלים רבים מספור. השלמות תגיע בסופו של דבר מאיחוד הכוחות, המוסרי-רוחני והטכנולוגי-מדעי, לטובת האנושות.

התפקיד שלנו כהורים, כמחנכים וכאנשי אמונה הוא לצמצם את הפער הזה ככל שניתן. לעורר את המודעות לכך שכלי אינו רק אמצעי טכני לשימושנו אלא גם גורר אחריו מסר שמשפיע על המשתמש בו ומעצב את אישיותו. לא ייתכן שהורים ייקנו לילד סמארטפון ללא דיון יסודי על המשמעויות הרוחניות והמוסריות שזה יכול לגרום לילד (אמצעי עזר להגנה – יש היום אפליקציות טובות לבקרת זמני גלישה וסינון תכנים גם בסלולארי. אומנם אין בהן תחליף לחינוך אך גם אין לנו את הפריבילגיה לוותר עליהן, ולא רק עבור הילדים).

משהו מהפכני קרה כאן בשנים האחרונות, והוא עבר לנו כנראה מתחת הראדאר. האם יש סיכוי שנתעורר ונתפוס את הרכבת לפני שהיא תברח לגמרי מן התחנה?

 

הרב יוני לביא, מתוך האתר: "שבת בשבתו" www.zomet.org.il

מתוך הטור השבועי של סיון רהב מאיר ב"ערוץ 7" - www.inn.co.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע