chiddush logo

פנינה יומית... יוד טבת

נכתב על ידי שניאור, 22/12/2015

 

יום שלישי י' טבת - ויחי

 

"סמך מלך בבל" – למעליותא

התענית של עשירי בטבת הוא לפי שבו ביום "סמך מלך בבל . . על ירושלים והביאה במצור ובמצוק" (רמב"ם הל' תעניות פ"ה ה"ב). והנה אמרו רז"ל שהקב"ה מקדים רפואה למכה (ראה מגילה יג, ב. מדרש לקח טוב שמות ג, א), והיינו שטרם בוא המכה מקדים הקב"ה ומכין הרפואה לזה. ויש לומר הפירוש בזה, שהרפואה שמכין הקב"ה היא באופן שלפני בוא המכה מכין הקב"ה את האפשרות למנוע לגמרי את המכה.

ועל פי זה יש לפרש גם בענין "עשרה בטבת", אשר קודם בוא ה"מכה", הכין הקב"ה מראש את הרפואה למנוע אותה לגמרי. ויש לומר ש"רפואה" זו טמונה היא בעניין המצור ד"סמך מלך בבל . . על ירושלים" בעשירי בטבת גופא, שבעניין זה היה טמון הדרך לבטל ולמנוע את הגלות.

ביאור הדברים:

סיבת אריכות ותוקף גלות זה האחרוןהוא מפני "שהי' בו שנאת חינם" (יומא ט, ב), וגם בעת חורבן בית המקדש הי' חיסרון באהבת ישראל, שהרי, אם ישראל הם במצב ד"שלום ביניהם",  אזי "אפילו . . עובדים עבודת כוכבים . . אמר הקב"ה כביכול איני יכול לשלוט בהן" (ב"ר פל"ח, ו), ומכיוון שנענשו ישראל ונחרב הבית, מוכח שהיה חיסרון באהבת ישראל. ואם סיבת ה"מכה" היא שנאת חינם וחסרון באהבת ישראל, ממילא ה"רפואה" למכה זו היא אהבת חינם.

ועפ"ז נמצא, שה"מצור" של מלך בבל היא היא ה"רפואה" שהקדים הקב"ה ל"מכה" של הגלות, שהרי "מצור" כפשוטו עניינו הוא שהעיר נעולה ומסוגרת, אין באפשרותו של איש מהדרים בעיר לצאת חוצה לה – "אין יוצא ואין בא", ומאידך אין זר ממקום אחר יכול להיכנס לעיר, וממילא נמצאים – בעל כרחם – כל תושבי העיר באחדות מיוחדת, אשר נמצאים המה כולם יחד באותו מקום באופן תמידי, ואין זר עמהם. וגם העיר בה היו ב"מצור" הי' ירושלים, שהיא "עיר שחוברה לה יחדיו" (תהלים קכב, ג), ובכוחה של ירושלים לאחד ולחבר את בני ישראל באהבה ואחווה, וכמרומז בלשון הירושלמי "שהיא עושה כל ישראל לחברים" (חגיגה פ"ג ה"ו).

ונמצא, שאילו היו ישראל מנצלים מצב זה כדבעי היו מונעים את הגלות לגמרי!

ובזה יש לבאר את לשון הכתוב בנוגע ל"מצור" זה – לשון שאינו מצוי כלל – "סמך מלך בבל" (יחזקאל כד, ב), ש"סמך" הוא משורש סמיכה, שפירושו עזרה וסיוע, כי ה"המצור" של נבוכדנצר הכריח את עם ישראל לבוא למצב שהיה צריך לגרום ע"פ טבע לאחדות ישראל, והיה בזה משום עזרה וסיוע לישראל, כי אחדות זו היא ה"רפואה" שטמן השי"ת בכדי לבטל המכה מעיקרא, שהיו יכולים אז להתאחד, וכך למנוע את הגלות לגמרי.

(ע"פ לקוטי שיחות חכ"ה עמ' 267 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע