למה יעקב מתעכב בארץ ולא פוגש את אמו??
נכתב על ידי יוחנן ריינר, 25/11/2015
ויעקב נסע סכתה ויבן לו בית – 18 חודש התעכב שם – רש"י
פלא גדול ועצום, ממש לא מובן איך יתכן שיעקב אבינו אחרי שלא ראה את הוריו 34 שנים (כי ברח מעשיו ונטמן 14 שנה בישיבה, ועוד 14 שנה עבור נשיו ועוד 6 עבור משכורתו), והנה הוא כבר נמצא בארץ ישראל, ובמקום להזדרז במהירות לבית הוריו לפגוש את אמו שכל כך אהבה אותו, ואת אביו הקדוש שהוא הצליח לשמור על המשך דרכו אפילו בבית לבן, וגם הוא מצווה על מצוות כיבוד אב ואם, בכל זאת הוא מתעכב עוד שנה וחצי בארץ ישראל בסוכות ליד שכם???
שמה תאמר כי פחד מעשיו, אין זה סיבה נכונה, שהרי הוא השלים עם עשיו ובכל זאת אחרי השלום הוא התעכב, ולמה התעכב?? ואכן קודם תירצנו על כך שעדיין יש חשש אבל כאן באנו בדרך אחרת.
ועל הפסוק "ותמת דברה מינקת רבקה ותקבר מתחת לבית אל תחת האלון ויקרא שמו אלון בכות" כתב רש"י והוא מהמדרש, שאמו נפטרה והסתירו את פטירתה והעלימו את קבורתה, וגם שני בניה לא היו בלוויה שלה, ושוב מתחדד הפלא הנה בגלל העיקוב, הוא הבן יקיר גם לא היה בלוויה של אמא שלו!! הייתכן???
עוד פליאה למה מוזכר פטירת יצחק בפרשה כאשר זה שייך לפרשה הבאה, שהרי יצחק היה חי כאשר יוסף נמכר??? ובכלל בקבורת יצחק הוזכר עשיו קודם ליעקב, הוזכר עשיו קודם, ובגמרא דרשו מכך שלא חזר בתשובה אלא נשאר רשע, וכי מה החידוש??? למה נחשוב פתאום שיחזור בתשובה?? ואולי זה נכתב ללמדנו על ישמעאל שחזר בתשובה.
והתשובה לכל זה, וזה המשך לחידוש שאמרנו בפרשת תולדות, שהתוכנית של יצחק הייתה להחזיר בתשובה את עשיו על ידי שעשיו יקיים מצוה אחת בשלימות - מצוות כיבוד אב בשלימות, ועל ידי כוח מצוה זו עשיו יחזור בתשובה, אבל תוכנית זו כשלה, כי יעקב גנב את הברכות ולכן עשיו חיכה שיצחק ימות שאז יהרוג את יעקב, ובן שמחכה שאבא שלו ימות זה לא כיבוד אב.
ולכן בפרשה שלנו, אחרי שיעקב השלים עם עשיו, ממילא עשיו כבר לא המתין שאביו ימות, אז ממילא עשיו יכול חזרה לכבד את הוריו ולחזור בתשובה הכל לפי התוכנית הקודמת של אביו יצחק, ועל כן המתין יעקב בארץ ישראל שנה וחצי, בכדי שעשיו לבד בלי לחץ ובלי תחרות עם יעקב יוכל להתמסר לכיבוד אב ואם.
ויותר מכך, עשיו יכול היה להתעודד, כמו שיש המחפשים מומים אצל יראי שמים בטענה שאצלם אין מום זה, וזה נותן להם חיות והרגשה שהם טובים, וגם כאן עשיו ירגיש מושלם מול יעקב הצדיק שכביכול מזלזל ומזניח את מצוות כיבוד אב ואם, ולכן דווקא הוא יוכיח לצדיק שהוא יותר טוב ממנו והוא עשיו כן מכבד את הוריו כראוי.
אבל עשיו הרשע לא ניצל הזדמנות זו ואפילו ללוויה של אמו רבקה לא הגיע, וגם אם לא ידע כי הסתירו זאת זה כבר מראה שלא היה בשטח, וגם בלוויה של אביו הוא התנהג כרשע ולא חזר בתשובה כמו ישמעאל שחזר לקראת פטירת אביו.
ולכן מקדימים את סיפור פטירת יצחק וגם שהתנהג כרשע בלוויה של יצחק, להדגיש לנו ששום דבר לא עזר עשיו נשאר רשע ושום תוכנית לא הצליחה, בקיצור עשיו גם להזדמנות האחרונה לא נתפס ולא ניצל אותה כראוי אלא הזניח ונשאר רשע.
וחלילה לחשוב שמאמצי יצחק ויעקב היו לריק, כי גם אם לא הצליחו לתקן ולהחזיר בתשובה את עשיו, המאמצים השאירו כוחות, ונטעו לכל הורה יהודי את הכוחות לשמור על בניו ויוצאי חלציו שלא ירדו לבאר שחת, שמעשה אבות סימן יפה לבנים, ובזכותם המאמצים שלכם יצליחו בעזרת ה', ותזכו לראות נחת יהודית מכל יוצאי חלצינו אמן ואמן.
ונלמד מזה, שחלילה לחשוב שאדם שנולד עם תכונות רעות ונטיות רעות זה אדם אבוד חסר תקווה ועתיד, אלא נלמד מאבותינו הקדושים שהאב והאח מסרו עצמם למען הצלת הזולת, וגם בגיל מבוגר לא זנחו את המאמצים להחזירו בתשובה, ובכל מצב שהשתנה מיד ניסו שוב ושוב לפעול לחזרתו בתשובה, ולכן לא נטעה ונתייאש חלילה אחרי מספר מאמצים ואכזבות, אלא כל החיים עלינו להמשיך לנסות, והקב"ה משלם שכר לא רק לפי התוצאה אלא לפי גודל המאמץ וההקרבה.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)