chiddush logo

פנינה יומית... כח מרחשון

נכתב על ידי שניאור, 10/11/2015

 

יום שלישי כ"ח חשון - תולדות

 

בניית "בית אלקים" וחפירת בארות

בענין הבארות שהכתוב מאריך בהם בפרשתנו כתב הרמב"ן "יספר הכתוב ויאריך בענין הבארות . . בא להודיע דבר העתיד, כי באר מים חיים ירמוז לבית אלקים אשר יעשו בניו של יצחק" (פרשתנו כו, יח).

ויש לבאר הקשר והשייכות בין בניית "בית אלקים" לחפירת בארות:

במקוואות מצינו בכללות שני אופנים: מקוה מים – הנעשה בידי אדם, ומעין שהוא בידי שמים, ואין בו תפיסת ידי אדם (ראה בזה מקואות פ"א, טושו"ע יו"ד סר"א). אך בארות כוללים שני האופנים, כי מצד אחד, הם נעשים על ידי חפירת האדם בעבודה ויגיעה, ומצד שני, נביעת המים בהבאר אינה באה על ידי פעולת האדם, אלא שעל ידי עבודתו בחפירת והסרת העפר פורצים המים הנמצאים תחת האדמה בתוך הבאר.

ולכן הדין הוא "דבארות העשויים בידי אדם, שמים נובעים מהם אף ע"פ שאין מימיהם יוצאין לחוץ דין מעין גמור יש לו" (ב"י יו"ד שם ד"ה כתב מהרי"ק, וש"נ), כי "אין בהווית המים שום תפיסת ידי אדם אלא שחפר בקרקע כדי לגלות המים" (שו"ת מהרי"ק סנ"ו).

וזהו מה שנרמז בניית בית המקדש בחפירת בארות כי כן הוא גם בנוגע לבית המקדש ובנינו:

תכליתה של מצות עשיית המשכן ובית המקדש הוא "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", היינו, השכינה של הקב"ה שבהם, שהשראה זו באה מן השמים, ויחד עם זה נצטווינו "ועשו לי מקדש", שצריך להיות לפני ה"ושכנתי" עשיית ופעולת האדם – "ועשו". וחיוב זה של מעשה האדם אינו רק על הבני', כהכנה לקדושה הבאה לאחרי זה בדרך ממילא, אלא נצטווינו "ועשו לי מקדש", שגם חלות הקדושה באה ע"י מעשה ישראל.

והרי זה כמו חפירת הבארות, שאף שעיקר הבאר – המים – נוצר בידי שמים, מ"מ הכתוב מקשר זה עם פעולת החפירה של האדם, והחפירה עושה הבעלות של החופר על המים, "לנו המים" (פרשתנו כו, יט).

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ל עמ' 116 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע