chiddush logo

מזון רוחני ז תשרי

נכתב על ידי שניאור, 20/9/2015

 

יום ראשון ז' תשרי

 

מדוע אומרים וידוי בכל תפילות יוה"כ?

בתפילות דיום הכיפורים אומרים וידוי כמה וכמה פעמים. ולכאורה תמוה, הרי ביום הכיפורים, בני ישראל הם "דוגמת מלאכי השרת" (שו"ע או"ח סתר"י), ובדרגא כזו אינם שייכים לחטא כלל, ומדוע אומרים אז "אשמנו בגדנו וכו'" כל עיקר? ועוד זאת – שביום הכפורים גופא, חוזרים ואומרים כמה פעמים את אותו הוידוי. ולכאורה – מה טעם להתוודות שוב על מה שהתוודינו כבר בתפילה הקודמת?

והביאור בזה:

ישנם ענינים כאלו שלפי ערך דרגתו בעבודת השי"ת עתה, אינם נחשבים לחטא. אך כאשר מתעלה בעבודתו לקונו, נדרשת ממנו עבודה בבחינה עליונה יותר, ואז הוא מרגיש שענינים אלו, שלגבי דרגתו הקודמת נחשבו לענינים רצויים, הנה לגבי דרגתו הנעלית נחשבים הם לענין של חטא, ועד שצריך לבקש עליהם סליחה ומחילה.

ולכן, כאשר מגיע יום הכיפורים, שאז נמצאים בני ישראל בדרגה הכי נעלית, הנה דווקא מצד גודל העילוי של יום הכיפורים הרי הם מכירים ומרגישים שעבודתם ומצבם הקודם נחשב לענין של חטא, ולכן מבקשים סליחה ומחילה, ואומרים "אשמנו בגדנו".

ועל דרך זה הוא בנוגע לכך שחוזרים ואומרים את הווידוי כמה פעמים בתפילות היום – כי כיון שבכל תפילה ביום הכיפורים מתעלה האדם לדרגא נעלית יותר בעבודת השי"ת, הרי מרגיש שענינים שבעת התפילה הקודמת לא נחשבו לחטא, הרי לגבי הדרגא שהגיע אלי' בתפילתו עתה נחשבים גם הם לענין של חטא, ולכן אומר ווידוי עוד הפעם, ומתוודה על חטאים אלו.

(ע"פ תורת מנחם תשמ"ב ח"א עמ' 96 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה