chiddush logo

אורך חיים של אדם אורך ימי האדם כשני מיליארד ורבע שניות

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 14/5/2015

 מכתביו של רבי שלמה שטנצל זצ"ל 

בס"ד, עיוהכ"פ תשס"ג

ראיתי מכתב של החידושי הרי"ם שכתב סור מרע ועשה טוב, סור מרע אל תטפל ברע, אלא עשה טוב, טפל בטוב בחיוב. ממילא תתרחק מהרע. למה לך להיות מוטרד בצער, במלחמתך ברע, עסוק והבט על החיובי והטוב, בכך ממילא אתה מתרחק מהרע אורך ימי האדם כשני מיליארד ורבע שניות – שבעים שנה, אדם חי את ההווה שהיא שנייה, השנייה שעברה והשניה שתבוא הם אינם בידיו עדיין, אפשר להגיד כי כל שניה מתחדש אדם אחר אליו הוא מכוון עצמי. כי שני מיליארדי ורבע שניות כוללים שנים ורבע מיליארד מצבים של אותו אדם שחי בהם, ומזה עושה הקב"ה אדם אחד.

ולכן רבנו יונה כותב ביסוד התשובה, כי יראה אדם עצמו בתשובתו ואשכיל ואורך בדרך זו תלך, ביום ההוא ישליך כל פשעיו אשר עשה, ויעשה עצמו כאילו בו ביום נולד ואין בידו לא זכות ולא חובה, וזה היות תחילת מעשיו וכו', ודרך זה תביאהו לשוב בתשובה שלימה, כי יעשה עצמו כמשליך מעליו כובד העוונות ועוצם החטא שעשה, ולא יבהילוהו רעיוניו, ולא יניחוהו לשוב כי יבוש מחטאיו. כי יחשוב איך אוכל להעיז פני לשוב ואני חטאתי עותי פשעתי כזאת וכזאת עשיתי עברתי ושניתי ושלשתי עד אין ספורות ואיך אבוא עוד לפניו כבוש גנב כי ימצא. כי בושתי לעמוד לפניו וכו'. לכן טוב לו להשליך פשעיו ולעשות לו לב חדש. ויחשוב כי מדת הבורא יתברך וידו פשוטה לקבל שבים.

הרי שהאדם נידון באשר הוא שם, וה"שם" אם הוא טוב, הריהו טוב, ולא מביטים על מה שעתיד להרשיע כבישמעאל הרי שהמשפט והמשקולת הוא רק על ההווה על עכשיו, לכן ההווה צריך להיות טוב.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע