צל"ש לבנות ישראל
נכתב על ידי יגאלגר, 1/2/2015
בה"י
במצות פדיון הבן נכתב " ויהרוג ד' כל בכור בארץ מצרים מבכור אדם.. וכל בכור בני אפדה "
ובבמדבר ח' יז "כי לי כל בכור בבני ישראל ... ביום הכותי כל בכור בארץ מצרים הקדשתי אותם לי "
לכאורה צריכה להיות התאמה מוחלטת בין הבכור היהודי שבו מקיימים את מצות הפדיון ולהבדיל בין בכורי מצרים שמתו במכת בכורות .
בפועל - מצוות פדיון הבן היא רק בכור לאמא ובתנאי שהוא פטר רחם כי אם נולד לאחר הפלה [ תלוי בגיל ההריון] או אחר ניתוח קיסרי אינו פוטר את הרחם ואינו שייך למצווה זו .
לעומתו מכת בכורות חלה גם על בכור מאבא וגם בכור לאמא , כל גדול הבית וכך יכול להיות ש 4 או 5 מתו בבית אחד. עיין רש"י "כי אין בית אשר אין שם מת ".
דין בכור שצריך להיות פטר רחם הוא אך ורק במצוות פדיון הבן , לגבי דיני ירושה למשל הבכור הוא הבכור לאבא .
לענ"ד - בני ישראל במצרים עבדו בפרך מצאת החמה , ואף לפניכן , עד צאת הנשמה . בנות ישראל, לעומתם, חוץ מכך שעבדו בפרך [עבודת גברים לנשים] היה שיוויון הזדמנויות , הן היו עקרות הבית . הישראלית היתה גם צריכה לדאוג לילדים 6 בכרס אחת , לחתל, לרחוץ , לבשל , לכבס וכו' וכו' וכו' , ולשמח את הבעל העיף שיגיע מעמל יומו .
אנחנו יודעים כי מצב סוציו אקונומי נמוך, לחצים כלכליים, חוסר תקוה יכול להוביל נשים לחצות את הגדר לחפש קצת אוכל , מעט תשומת לב וביחוד במקום שהוא ערות הארץ .
רבש"ע מעיד על נשות ישראל שאף אחת לא ירדה מן הדרך לחפש מפלט אצל המצרים .
מצות פדיון הבן באה כצל"ש לעוצמתן של בנות ישראל . למרות הקשיים המופלגים מכל הצדדים עמדו על טהרתן .
הוכחה לכך הוא הפטור של שבט לוי שלא נשתעבדו במצרים ונשותיהם לא עמדו בעוצמת הניסיון .
בזכות נשים צדקניות נגאלו בני ישראל .
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)