chiddush logo

פרשת השבוע - בשלח

נכתב על ידי אלון, 28/1/2015

 

"וַיְדַבֵּר ד' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֻׁבוּ וְיַחֲנוּ לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת..." (שמות יד, א-ב)

 

על פי הפשט, פסוק זה מדבר על נדודי בני ישראל לאחר היציאה ממצרים. אך כאשר מעיינים יותר לעומק הפסוק, נלמד ממנו דבר גדול.

פסוק זה אמר הרבי ר' אברהם יהושע בעל "אוהב ישראל": מלמד אותנו בדרך רמז כמה יש להיזהר בעוון החמור של לשון הרע:

"וְיָשֻׁבוּ וְיַחֲנוּ" – חובה על האדם לשבת ולחנות (לחכות מעט),

"לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת" – לפני שהוא נותן לפיו חירות (חופש, רשות) לדבר כל מה שחפץ...

 

מתוך הספר: "וקראת לשבת עונג" – בעריכת הרב ישראל יוסף.

 

"וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה הַמִבְּלִי אֵין קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר" (שמות יד, יא)

 

שנו רבותינו: לעולם (תמיד) אל יפתח אדם את פיו לשטן (אל יוציא מפיו נבואה רעה לעצמו), שמא יגרום החטא, ויתקיימו בו אמריו לרעה.

דור המדבר אמרו: "לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר" – וכך נגזר עליהם (לאחר חטא המרגלים נגזר על דור יוצאי מצרים שימותו במדבר).

 

מתוך הספר: "פרפראות לתורה" – מאת הרב מנחם בקר.

 

"כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ וְגָבַר עֲמָלֵק. וִידֵי מֹשֶׁה כְּבֵדִים וַיִּקְחוּ אֶבֶן וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו וַיֵּשֶׁב עָלֶיהָ" (שמות יז, יא-יב)

 

וכי לא היה שם כסות (בגד) או גלופקרין (שמיכת צמר) אחד, שיניחו לו וישב?! אלא אמר משה: כל זמן שישראל שרויין בצרה (בעמדם במלחמה עם האויב העמלקי), אף אני אהיה עימהם בצער. מכאן אמרו (חכמים): אשרי אדם שמצטער עם הציבור!

                                                                                                                                             

מתוך הספר: "פרפראות לתורה" – מאת הרב מנחם בקר.

 

"וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן אֶת הַתֹּף בְּיָדָהּ וַתֵּצֶאןָ כָל הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ בְּתֻופִּים וּבִמְחֹולֹת" (שמות טו, כ)

 

"וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן אֶת הַתֹּף בְּיָדָהּ" - וכי מנין היו לה תופים ומחולות במדבר? אלא, הצדיקים היו מובטחים ויודעים שהקב"ה עושה להם נסים וגבורות עת שיוצאין ממצרים - התקינו להם תופים ומחולות" (מכילתא דר' ישמעאל, בשלח מסכת דשירה פרשה י)

זהו החוק של הדרמה היהודית: כאשר אנו לוקחים בידינו תופים ומחולות במערכה הראשונה - מובטח לנו, בעזרת השם, שיהיה להם שימוש כבר במערכה השנייה.

 

ר' דניאל סרי-לוי, מתוך האתר בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון - etzion.org.il/he/home

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה