chiddush logo

יום הילולא של מרן החזון איש זצ"ל

נכתב על ידי DL2000, 30/10/2014

 בערוב ימיו השתוקק מרן החזון איש זצוק"ל לקיים את

המצוה האחרונה שבתורה, מצוה תרי"ג, המשלמת את
'קומת האדם' בשלמות, הלא היא 'מצות כתיבת ספר 
תורה'.– לשם כך ביקש מכמה סופרים יראים ושלמים
לשלוח אליו 'דוגמת כתב' ממלאכתם, כדי לבחור
מתוכם את הלבלר המהודר ביותר.
לאחר שעבר בדקדוק על כל הדוגמאות שלפניו, בחר
בסופר המפורסם מוהר"ר חיים אשר לדרמן זצ"ל מירושלי מירושלים 
ת"ו, והטיל עליו את המשימה הכבדה של כתיבת הספר
תורה בהידור רב.
בטרם החל במלאכתו מלאכת הקודש, ישב עמו
החזון איש והרצה לפניו כמה וכמה חומרות ודקדוקים
שביקש להדר בהם בכתיבת הספר, לפי מה שהעלה
בספרו להלכה. גם התנה עמו שיהיה הספר בכתב בית
יוסף דייקא, ולא בכתב האר"י ז"ל, מחמת כמה סיבות
שהיו לו בזה בהלכה.
ב"א של החזון איש, הגאון מוהר"ר חיים גריינמן שליט"א,
הבין תחת אחד השיחים מפי דודו ורבו החזו"א, שעם
סיום כתיבת זה הספר הרי הוא מתקרב להשלמת
תיקונו בעולם. ולפיכך היה מאיץ תמיד בר' חיים
אשר שיתמהמה הרבה בכתיבתו ככל מה שיוכל, כדי
שתתמשך הכתיבה על פני שנים הרבה...
ואכן נמשכה כתיבת הספר כמה וכמה שנים, 
ומשהושלמה המלאכה גדלה שמחתו של החזון איש
עד מאוד, ועל אף זקנתו וחולשתו השתתף בכל מהלך
שמחת הכנסת ספר תורה בכל עוז כדרכו בקודש.
אך משהחל לקרוא באותו ספר, גילה בו להוותו באיזהו
מקומן אות צ' הכתובה בכתב האר"י ז"ל (ביו"ד הפוכה כזה: צ), 
ולא כבקשתו בכתב בית יוסף (ביו"ד ישרה כזה: צ). כי הסופרר' 
חיים אשר רגיל היה תמיד לכתוב בכתב האר"י, ובכמה
מקומות אגב שטפיה מישתלא וכתב כהרגלו.
בכל פעםשהיה החזון אישמוצא באמצע קריאת התורה
אות צ' הכתובה כן, היה מפסיק באמצע הקריאה, ומורה
להוציא ספר תורה אחר. כי חשש לשיטות הפוסקים
שהאות צ' שיש בה צורת יו"ד הפוכה פסולה, עיין בספר
חזון איש (או"ח סימן ט שלהי ס"ק ו) מה שהעלה בזה.
והנה באחד מימי קריאת התורה הזדמן לבית מדרשו
מורנו הגאון הרב וואזנר יבלחט"א, וכשהתכבד בעליה
לתורה נמצאה בעליה שלו אות צ' שכזו, וציוה החזון
איש כדרכו להכניס הספר תורה להיכל, ולהחליפו
באחר. 
לאחר התפילה נשא ונתן בדבר עם מקורבו הרב וואזנר, 
והוא הזכיר לפניו שיש תשובה בנידון זה בשו"ת חתם 
סופר (חלק יורה דעה שלהי סימן רס"ו), אשר שם מבואר להדיא, 
שאף כי למד וקיבל מרבו כל תמונת האותיות על פי
מה שפסק הרב בית יוסף, מכל מקום אות הצ' היה נוהג
לכתוב מהופך, כפי מה שקיבל מרבו הגה"ק זצוק"ל על
פי קבלת האר"י ז"ל עיין שם.
ביקש החזון איש על אתר להראות לפניו את תשובת
החתם סופר בפנים, והביא לפניו הספרוהראה לו. ונהנה
מכך מאוד וקילסו, ומאז לא הקפיד יותר בדבר, וגם
אם מצא בקריאתו צ' הפוך לא החליף עוד הספר. [עיין
בספר חזון איש שם, שהוכיח לכאורה מתשובה אחרת
בחתם סופר(אהע"ז ח"ב סי' ח) בהיפוך, ולכן שמח על 'מציאה' 
זו, בתשובה שבחלק יורה דעה]. 
וכברנרמז טיב זה המעשה בספר שו"ת שבט הלוי (ח"י סי' ז),
וז"ל: "והיה לי ענין בזה עם מרן החזון איש זי"ע, כאשר
נשא ונתן אתי בעל פה, וכאשר עלה בדעתו לפסול בזה, 
אמרתי לו מדברי החתם סופר זי"ע, ואמר שלא ידע
מזה, ובקשני שאראה לו בפנים והראתי לו" עכ"ל. ועיין
עוד מה שקיבץ בזה יפה, בספר הנפלא פסקי תשובות
ח"א (סי' לו הערה 7).
ומן הענין לציין, שגאון אחד (הגרא"ל פרידמן זצ"ל) היה
מתכתב רבות בענין זה עם החזון איש, בחילופי מכתבים
על ענין אות צ' וצורת כתיבתה. הוויכוח נמשך הרבה, עד
שהוציא מזה בסופו של דבר ספר שלם, הנקרא "צדקת 
הצדיק", ושם מביא את כל המשא ומתן שהיה לו עם
החזון איש בענין זה.
[קובץ "כלליות" – שיחה 19]
• ~ • ~ •
אשת הגאון הצדיק מגדולי רבני ירושלים זצוק"ל, חלתה
בדלקת ריאות ל"ע. בתנאים הקשים של הימים ההם, 
כשהרטיבות והטחב היו דבר המצוי בדירות הישנות
והעתיקות שבירושלים... וללא אמצעי חימום הוגנים, 
נדבקורבים במחלה זו. ומאידךגם תרופה טובה למחלה
זו לא היתה בידם, כאשר תרופת 'פניצילי פניצילין'טרם הומצאה
בימי תחילת מחלתה.
מצבה הלך והחמיר מיום ליום, הרופאים שטיפלו בה
במסירות כבר אמרו נואש, וקבעו בוודאות שלא נותרו
לה יותר משלשה ימים לחיות רח"ל. המצב החמור היה
קשה מנשוא, כי טפלי תליא בה, היא היתה מנהיגה את
כל הבית כולו, כשבעלה הגדול שוקד תמיד בהתמדה
מופלאה שאין לה אח ורע על תלמודו.
במצב קשה ונורא זה, קמו כמה מתלמידיו ומקורביו של
הרב ונסעו לבני ברק להעתיר בקודש אצל החזון איש
זצוק"ל, כמו שהורו חכמינו ז"ל (בבא בתרא קטז.): 
"כל שיש לו חולה בתוך ביתו, ילך אצל חכם ויבקש
עליו רחמים" עי"ש.
משהגיעו לביתו נאווה קודש, מצאו את החזו"א
כשהוא יושב עם ספריו הרבים במנוחה ובנעימות
מיוחדת. הם ניגשו תיכף לפניו והתחננו על נפש
הרבנית, בהזכירם את קביעת הרופאים שלא השאירו
לה יותר משלושת ימי חיים רחמנא ליצלן!
החזון איש לא נבהל ולא נתפחד כלום, הוא נשאר
באותה אווירה רגועה ושלווה, ובחיוך קל על פניו
שאל בתמיהה: וכי מה כל הרעש? הקב"ה ברא חצי
עולם בשלשה ימים! וכי קשה לפניו להמציא תרופה
למחלתה בתוך שלשה ימים???
ואכן, צדיק גוזר והקב"ה מקיים! בדיוק באותם
שלשה ימים שהקציבו הרופאים לחייה, ושהקציב
החזו"א להבדיל לרפואתה, הגיעה ארצה במשלוח
ישיר מארצות הברית התרופה המיוחדת והחדשה
שהומצאה באותה עת במיוחד לדלקת ריאות, ה"ה
הפניצילין המפורסם. 
תיכף משקיבלו בבית החולים את התרופה הזריקו
לה את החומר האנטיביוטי, וברגע אחרון ממש ניצלו
חייה! ובעזרת הרופא כל בשר הבריאה כאחד האדם, 
היא קמה ממיטת חולייה בריאה ושלמה, כדבר איש
האלקים!
לאחר אותו מעשה היא הוסיפה לחיות עוד ארבעים שנה!
• ~ • ~ •
טיב זה המעשה סייע בידי מאוד בחיזוק חולה אנוש
אחד, לפני כשמונה עשרה שנים.
יום אחד בא לפני חולה אנוש מן העיר נתניה יצ"ו, 
ותלונתו קשה בפיו, שייסורי המחלה העוברים עליו
קשים מנשוא! שזה כבר כמה שנים שסובל מאוד
ממחלה חמורה זו, הוא הולך ודועך, והייסורים
מתגברים יותר ויותר. – ולפיכך שואל הוא אם מותר
לו להתפלל שימות!... ובכך יגאל מן הייסורים הללו.
עניתי ואמרתי לו, יתכן שמצד ההלכה יימצא לך
איזה פתח לתפילה כזו... אך דע לך נאמנה, שלפני
השם יתברך אין שום קושי גם להמציא לך רפואה
מחודשת! כמו שאנו אומרים בברכת יוצר: "בורא
רפואות", לא נאמר 'ברא' בלשון עבר, כי אם 'בורא' 
בלשון הווה, כלומר שבכל העת ממש הוא בורא
ומייצררפואות חדשות ומחודשות לכל סוגי המחלות
המתחדשות בעולם!
סיפרתי לפניו באותה הזדמנות את טיב זה המעשה
ממחברתו בקודש של הרב הגדול מעוז ומגדול
זצוק"ל, ותשובתו של החזון איש בדבר.
והנה בסייעתא דשמיא גדולה התרחש גם באותו
יהודי נס ופלא עצום, וחרף כל התחזיות הקודרות הוא
הבריא ויצא לגמרי מכל המחלה הקשה וגרורותיה, 
ועדיין הוא חי ומתהלך עמנו כאחד האדם, לאורך
ימים ושנים טובות.
ובכל עת מצוא הוא מודה לי בדבר, ואמר שהתחזק
עד מאוד מכוח זה המעשה של אותו רב זצ"ל.
וכבר התבטא הרבי הקדוש מסקוויר מסקווירא זצוק"ל, שהטעם
שאין רואים בדורנו 'מופתים' רבים אצל הצדיקים
כמו בדורות שלפנינו, אינו מחמת מיעוט כח
הצדיקים, שכן יפתח בדורו כשמואל בדורו (ר"ה כה:). 
כי אם מחמת 'אמונת הצדיקים' שנחלשה בדורותינו, 
שהאמונה התמימה היא הממשיכה את הישועה, 
ומכיון שנתמעטה האמונה נתמעט כח ההמשכה
מתפילותיהם של הצדיקים, ושפח"ח.
[טיב הזיכרונות, הספד הר"ר מאיר סירוטה זצ"ל, כ"ב אדר תשס"ח]
• ~ • ~ •
סיפר לי איש נאמן ממשפחת טורק החשובה בעיר
בני ברק. 
כידוע היה מרן החזון איש זצוק"ל נוהג לצאת לצרכי
בריאותו בכל בוקר עם שחר, לאחר שסיים תפילת
שחרית כוותיקין לטיול קצר. לפעמים תוך כדי טיולו
היה צריך למתוח את השרירים ולחזקם, והיה מרים
את מקלו למעלה ומחזיקו בשתי ידיו, או בצורה
אנכית מאחורי גבו, וכיוצא בזה.
האימא החשובה של משפחת טורק היתה עוקבת
מחלון ביתה שהיה לא הרחק משם, וכשראתה
את החזון איש מתקרב קראה מהר לילדיה בבוקר
מוקדם, שיבואו אל החלון לחזות בנועם זיו קדשו של
החזון איש בלכתו ברחוב. 
בהמשך מעלה הרחוב התגורר זקן אחד, ניצול שואה
מהונגריה, שלא הכיר את מרן החזון איש. הוא היה
איש תם וחם מזג, וההנהגה הזו של 'טיול יומי' עם
שחר לא מצאה חן בעיניו... הוא חשב לתומו שהטיול
הזה נעשה עוד לפני התפילה... 
יום אחד ניגש הזקן אל החזון איש כך באמצע טיולו, 
והעיר לו בחריפות, שאין זה מן הראוי לאיש זקן
לצאת כך לטיול סתמי ברחוב לפני התפילה... ובפרט
שהוא מוסיף לפעמים כל מיני תרגילי התעמלות, 
ומרים את ידיו עם מקלו וכו'... יותר חשוב יהיה לומר
כמה פרקי תהילים לפני התפילה...
למחרת, כשיצא החזון איש לטיול של שחרית שינה
את מסלול הילוכו, ומאז לא הלך יותר בדרך אותו
רחוב, כדי שלא יפגוש בו אותו זקן.
והנה לאחר תקופה היה לו לאותו זקן חולה מסוכן ל"ע
בתוך ביתו, ובהיות שהגיע לאזניו שמעו של החזון
איש, ביקש להזכיר את החולה לפניו לתפילה. ויצא
לברר היכן הוא ביתו, כשהראו לו את ביתו ונכנס לפניו
תיכף חשכו עיניו, כשראה במי מדובר... הוא החל כל
כולו לרעוד בפחד נורא, על שהעליבו והוכיחו. – אך
רבינו החזו"א פנה אליו מיד בחיבה ואהבה, והחל
לדבר עמו דברי קירוב וריצוי, באומרו לו: יישר כח לך
שעוררת אותי! טוב מאד אמרת! ואכן מאז מקפיד
אני באמירת תהלים כל יום! – כידוע היה נוהג החזון
איש לומר פרקי תהלים בכל בוקר.
[קונטרס 'טיב המעשיות' חלק ה עמו' ל]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע