chiddush logo

גאולה פרטית ע"י אמירת הלל רבי שלמה שטנצל זצל

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 16/9/2014

 

איך מביאים גאולה פרטית ע"י אמירת הלל?

ת"ר הלל זה מי אמרו ר"א אומר משה וישראל אמרוהו בשעה שעמדו על הים הם אמרו (תהלים קטו, א) לא לנו ה' לא לנו משיבה רוח הקודש ואמרה להן (ישעיהו מח, יא(  למעני למעני אעשה רבי יהודה אומר יהושע וישראל אמרוהו בשעה שעמדו עליהן מלכי כנען הם אמרו לא לנו ומשיבה וכו' רבי אלעזר המודעי אומר דבורה וברק אמרוהו בשעה שעמד עליהם סיסרא הם אמרו לא לנו ורוח הקודש משיבה ואומרת להם למעני למעני אעשה ר' אלעזר בן עזריה אומר חזקיה וסייעתו אמרוהו בשעה שעמד עליהם סנחריב הם אמרו לא לנו ומשיבה וכו' רבי עקיבא אומר חנניה מישאל ועזריה אמרוהו בשעה שעמד עליהם נבוכדנצר הרשע הם אמרו לא לנו ומשיבה וכו' רבי יוסי הגלילי אומר מרדכי ואסתר אמרוהו בשעה שעמד עליהם המן הרשע הם אמרו לא לנו ומשיבה וכו'

נראה לומר כי כשאדם מבקש על עצמו, בודקים אם ראוי הוא לכך.  אולם כשאומר לא לנו ה' לא לנו כי לשמך. ורוח הקודש משיבה :"למעני למעני אעשה "כלומר שניהם לאותה נקודה מכוונים, עי"ז נושעים.

ולהוסיף על כך בסיום הגמרא :" וחכמים אומרים נביאים שביניהן תיקנו להם לישראל שיהו אומרים אותו על כל פרק ופרק ועל כל צרה וצרה שלא תבא עליהם לישראל ולכשנגאלין אומרים אותו על גאולתן"

נראה שבתוך הצרה וזמן הצרה, כבר צריך להבטיח להקב"ה שיתן הלל והודעה על גאולתו. ועי"ז מתקשר במחשבתו לישועתו, ובכוונתו לא לשם עצמו כ"א למען שמך, ממילא מביא על עצמו את גאולתו הפרטית.

פסחים קיח ע"א וי"א ה' רועי לא אחסר, הלל הגדול וכו' רב אחא בר יעקב אמר מר' יעקב בחר לו יה עד נהרות בבל ולמה נקרא שמו הלל הגדול, אמר ר' יוחנן מפני שהקב"ה יושב ברומו של עולם ומחלק מזונות לכל בריה רש"י דכתיב ביה נותן לחם לכל בשר, ה' רועי, ונותן לחם לכל בשר זהו הלל הגדול.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע