chiddush logo

הצד השווה שבהן שדרכן להזיק ושמירתן עליך

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 14/9/2014

 


בבא קמא דף ו.

יונתן שטנצל:


הצד השווה שבהן  שדרכן להזיק ושמירתן עליך

מה לומדים מהצד השווה?

 

 

 

אביי

 

כח אחר מעורב בו

 

אבנו סכינו ומשאו שהניחן בראש גגו ונפלו למטה ברוח מצויה. ומישהו נתקל  בהם שהם היו מונחין על הקרקע זה נחשב לבור.  למרות שהוא הניח את זה ברשות היחיד.

 

 

 

רבא

 

בור המתגלגל

 

לדוגמא אדם שהניח שקית עם תפוזים ברחוב שטראוס ע"י מוניות גאולה,  והגיע אדם ונתן בעיטה לשקית והחלו התפוזים להתגלגל בירידה של רחוב שטראוס לכיוון כיכר השבת בירושלים. עבר שם זקן ירושלמי ונפל,  על מוטלת חובת הנזק? האם על מניח שקית התפוזים? או על האדם שנתן בעיטה לתפוזים והם שינו את מיקומם?  בא רבא לחדש לנו שהאדם שנתן בעיטה בשקית התפוזים הוא זה שחייב ולא זה שהניח את התפוזים.

 

רב אדא

בר אהבה

 

בור ברשות

 

בזמן החורף מותר לאדם להוציא את הזבל שלו, או  להזרים את הביוב שלו  לרשות הרבים, מאחר והגשם  אמור לשטוף אותם אולם הצד השווה בא לחדש שאם מישהו נפגע מהן, הוא חייב בתורת בור.

 

 

רבינא

 

שאין תחילת עשייתו לנזק

 

למשל כותל או אילן שנפלו, וגרמו לבור ברשות היחיד,  למרות שאין תחילת עשייתו לנזק, מאחר ובעת שבנו את הבניין לא ידעו שבניין זה יתמוטט, אבל לאחר שזה נפל,  הוא חייב בתורת בור

 

 

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה