יעוד
אשרי האיש,
www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל1
בס"ד
כתובת האתר של ישיבת "אשרי האיש" ההרצאות של הרב יוסף צ. בן פורת
– -www.emuna.info
שיחתו השבועית
שלראש הישיבה
הרב יוסף צ. בן פורת - -ייעודו ותפקידו של עם ישראל לימוד התורה
–פרשת יתרו, שנת תשע"ד
תכלית יציאת מצרים קבלת התורה בסיני
–"וְעַתָּה אִם שָּמוֹעַ תִשְמְעוּ בְקֹלִי וּשְמַרְתֶּם אֶּת בְרִיתִי וִהְיִיתֶּם לִי
סְגֻלָּה מִכָּל הָּעַמִים כִי לִי כָּל הָּאָרֶּץ. וְאַתֶּם תִהְיוּ לִי מַמְלֶּכֶּת כֹהֲנִים וְגוֹי
קָּדוֹש אֵלֶּה הַדְבָּרִים אֲשֶּר תְדַבֵר אֶּל בְנֵי יִשְרָּאֵל"
)שמות יט, ה ו(. -בפרשתינו, עדים אנו,
לאירוע הגדול ביותר והחשוב ביותר בתולדותהאנושות!
בורא העולם, נגלה לעם ישראל ונתן לו את תורתו הקדושה, ובכך הפךאותם לעם קדוש, המחובר עימה לנצח נצחים. ברם, לא בכפייה ניתנה להם התורה,
אלא, ששלח להם הבוי"ת, את עבדו הנאמן משה רע"ה, לשאול אותם אם אכן
מסכימים הם לקבל את התורה. והדבר ראוי לתשומת לב, על אף שכל יציאת מצרים
הותנתה מראש, תנאי קודם למעשה,
)שמות ג, יב( "בְהוֹצִיאֲךָ אֶּת הָּעָּם מִמִצְרַיִם תַעַבְדוּןאֶּת הָּ א לֹהִים עַל הָּהָּר הַזֶּה". ופירש"י: "וששאלת מה זכות יש לישראל שיצאו
-ממצרים
דבר גדול יש לי על הוצאה זו שהרי עתידים לקבל התורה על ההר הזה",הרי שאין הקב"ה תובע מהם לממש את קיום התנאי, אלא, משאיר להם את ברירת
הסירוב. עדיין האפשרות בידם לומר, שאינם חפצים בתורה. ורק בשעה שאמרו,
מתוך רצון אמיתי, 'נעשה ונשמע', נתן להם את התורה. יתר על כן, אין הם מאוימים
אשרי האיש,
רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל2
בעונש, באם יסרבו לקבל את התורה. חשיבות רבה מיוחסת לניסוח ההצעה, עד כדי
כך, שמשה מוזהר על ידי הקב"ה:
" 'אלה הדברים'
שלא תפחות ולא תוסיף. 'אשר תדבר אל בניישראל'
כסדר הזה" )מכילתא יתרו ב, ו. הובא ברש"י(. –ברם, עלינו להבין, מה טמון באותה הצעה שהובאה לישראל על ידי משה
רבינו, שכן אם נרד לעומקם של דברים, הרי שנצליח להבין, מה הוצע לאבותינו,
בטרם הסכמתם לקבל את התורה. ובאיזו מציאות נמצאים אנו בעקבות קבלתם
את התורה. הבה נפנה אפוא, לפרשנותם של התנאים במכילתא, על אותם פסוקים:
" 'והייתם לי'
שתהיו קנויין לי ועוסקים בתורה ולא תהיו עוסקין –בדברים אחרים... 'ואתם תהיו לי'. כביכול איני מעמיד
ואיני