כוח הפה
אשרי האיש,
www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טלבס"ד
כתובת האתר של ישיבת "אשרי האיש" ההרצאות של הרב יוסף צ. בן פורת
– -www.emuna.info
שיחתו השבועית
שלראש הישיבה
הרב יוסף צ. בן פורת - -מילים רעות יכולות להרוג !
אנשים ונשים מקללים את עצמם מתוך כעס, ומביאים על עצמם צרה ואסון
פרשת תצוה, שנת תשע"ד
דברים רעים שמוציא האדם מפיו, סופם להתקיים!
וְאַתָּה תְצַוֶּה אֶּת בְנֵי יִשְרָּאֵל וְיִקְחו אֵלֶּיךָ שֶּמֶּן זַיִת זָּךְ כָּתִית לַמָּאוֹר
לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד"
)שמות כז, כ(.וכתב בעל הטורים: "
לא הזכיר משה בזה הסדר, מה שאין כןבכל החומש, שמשעה שנולד משה אין סדר שלא הוזכר בה. והטעם
משום שאמר: 'מְחֵנִי נָּא מִסִפְרְךָ אֲשֶּר כָּתָּבְ ת'
)להלן לב, לב( וקללת חכםאפילו על תנאי באה
, ונתקיים בזה".כלומר, שקללת משה על עצמו התקיימה למרות התנאי שבה.
רבי יהודה החסיד ז"ל
)נפטר באשכנז ד'תתקעז 3036 (, מגדולי רבותינו הראשוניםמזהיר ומתריע מפני השתמשות במילים קשות כנגד הזולת, מפני הסכנה שבכך.
"כתיב
)משלי כא, כג( 'שֹמֵר פִיו ולְשוֹנוֹ שֹמֵר מִצָּרוֹת נַפְש ו'... 'בריתכרותה לשפתים' לכך
אל יפתח אדם פיו לשטן. לא יאמר אדם לחבירוולא לבניו, תלך ותמיר, מומר יהיה. אחד היה רגיל לקרוא לבני אדם
כשמדברים דברים שלא היו נראים לו,
]פגר[, או פעמים אמר אתה עושהכמו כומר, אמר ליה החכם
לא יתכן כך לזרע ישראל שלא יתקיים בו אובזרעו, לכך חדל לך
" )ספר חסידים, סימן תעט(.הרי שרבינו כותב,
"לא יתכן" שדיבור רע לא יפעל את פעולתו הקשה, ביןאם זה בהווה ובין אם זה בעתיד הרחוק!
אשרי האיש,
רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טלכתב החסיד המקובל רבי אליהו וידאש ז"ל, בספרו "ראשית חכמה",
המקובל ונערץ אצל כל גדולי העולם. הספר הושלם בי"ח אדר השל"ה
) 3868 ( בעירצפת. המחבר היה תלמידו המובהק של רבינו משה קורדובירו ז"ל וזכה ללמוד גם
אצל האר"י ז"ל.
רחל אע"ה מתה בגלל קללה בטעות!
–"ואפילו
להוציא קללה מפיו שלא בכוונה אין ראוי כי בריתכרותה לשפתים. וכמה נענשו בזה כמו שנאמר בגמרא כמה פעמים 'הוה
כִשְגָּגָּה שֶּיֹצָּא מִלִפְנֵי הַשַלִיט'. ואמר בזוהר
)ח"א קעה, א( בענין מיתת רחל,שיעקב אבינו ע"ה גרם מיתתה
ש ק ל לה שלא בכוונה. וזה לשונו ]מתורגם[,רבי יוסי אומר... שאם ק ל לת צדיק הוא אפילו שלא נתכוון
כלל לקלל, כיוןשיצא
הקללה מפיו,