נשמה -שבת
אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851
www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל1
בס"ד
כתובת האתר של ישיבת "אשרי האיש" ההרצאות של הרב יוסף צ. בן פורת
– -www.emuna.info
שיחתו השבועית
שלראש הישיבה
הרב יוסף צ. בן פורת - -נשמת ישראל, שבת קודש ובית המקדש
–מערכת היחסים ביניהם
פרשת ויקהל, שנת תשע"ד
"וַ יקְהֵל משֶׁה אֶׁת כָּל עֲדַת בְנֵי יִשְרָּאֵל וַיֹּאמֶׁר אֲלֵהֶׁם אֵלֶׁה הַדְבָּרִים
אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשת אֹּתָּם: שֵשֶׁת יָּמִים תֵעָּשֶׁה מְלָּאכָּה ובַיוֹּם הַשְבִיעִי יִהְיֶׁה
לָּכֶׁם קֹּדֶׁש שַבַת שַבָּתוֹּן לה' "
)שמות לה, א ב(. -שאלות קשות בהבנת פשט הפסוק
בפרשתנו מסופר, שמשה רבינו, הקהיל את כל עדת בני ישראל, ומכאן,
שהדברים שהוא מוסר להם באותה אסיפה, הם חשובים מאוד, מאוד. ונשאלת
השאלה, הלוא, מצוות שבת נאמרה כבר בעשרת הדברות, כמו כן, הוזכרה גם
בפרשת כי תשא
)לא, יג יז(. כך שעלינו לחפש, מה המיוחד בציווי שלפנינו, המצדיק -אסיפה של כל ישראל, כדי למוסרו להם.
שאלה נוספת, נוגעת לניסוחם של הדברים. "אֵלֶׁה הַדְבָּרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשת
אֹּתָּם". הלוא, מצוות שבת היא, להימנע מעשיית כל מלאכה, ומכאן, שהיה על
הפסוק לבטא זאת, בצורה שונה: 'אלה הדברים אשר ציוה ה'
לא לעשות אותם':לא תבערו אש, לא תעשו מלאכה וכיוצ"ב.
שאלה שלישית, מנוסח הפסוק שֵשֶׁת יָּמִים
תֵּעָשֶׂה מְלָּאכָּה משתמע, שיש - -מצוה לעשות מלאכה בששת הימים! והלוא, מעולם לא שמענו, שיש מצוה לעשות
מלאכה, בימות החול, לא מדברי תורה ולא מדברי סופרים?! היה יותר מובן, אילו
היה כתוב 'ששת ימים מותר לעשות מלאכה'.
שאלה רביעית, למה הפסוק מתבטא 'תֵעָּשֶׁה מְלָּאכָּה' שמשמעו,
– –שהמלאכה תֵעשה מאליה, ולא בצורה יותר ברורה 'תַעַשֶֹּׁה מלאכה'?
–שאלה חמישית, למה נסמכה מלאכת המשכן, לאיסור המלאכה בשבת?
ונראה לבאר על פי דברי הגה"ק מגור זצ"ל
)שפת אמת, ויקהל, תרמ"ה(.אשרי האיש,
רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל2
"באמת צריך האדם לידע כי
אין לו שום שייכות והשגה בו ית'.אכן מצד הבריאה שהשי"ת
ברא אותנו מצד זה יש לנו שייכות אליו.ובהצטרפות ב' הידיעות נוכל לעבוד אותו שיתקבל לפניו לרצון
עבודתינו
. וזה שלום לרחוק ולקרוב. פירושו מי שיש בו שתי הבחינות,שיודע שהוא מרוחק ושאף על פי כן, הוא מקורב
ושניהם אמת ואין בזהסתירה.
ויתכן שלכן
הקדים מרע"ה מצות השבת קודם מלאכת המשכן.להודיע כי הגם שצוה הקב"ה לבני ישראל לעשות משכן וציורים לדברים
עליונים. מ"מ נדע כי אין בנו הדמיון והשתוות מצד עצמינו להעליונים.
וצריכין להבטל אליו ית'. שזה ענין השבת השבתות כל המעשים
. וזההביטול הוא קיום כל המעשים.
ובהצטרפות השבת ועשיית המשכן נגמר המכוון והשלימות כענין
לרחוק ולקרוב שכתבנו. וכן
ענין ברכת המצות שאמרו חז"ל שצריךלברך עובר לעשייתן, פירושו, הברכה לידע כי
לא מצד עצמותינו יש לנוכח לגשת לקדושת המצות
. וזה הביטול הוא קודם וחשוב יותר מגוףהמעשה וזה עובר לעשייתן"
)רבי יהודה אריה לייב אלתר ]תרז תרסה - 3506-.] 3928רק מכיוון שהאדם נברא בצלם אלוקים, מסוגל הוא לשאול ולהבין
ננסה לפי דל שכלנו, להסביר את דבריו כי עמוקים הם מאוד, כדרכו בקודש.
הנה, האדם מצד היותו נברא, אשר כפי שאמר התנא
)אבות ג, א( 'מטפה סרוחה'בא, כל מהותו מגושמת, בתכלית הגשמיות. לא תיתכן אצלו, שום השגה במהות
הבורא, כמו שלימד רבינו משה ז"ל
)י"ג עיקרים( 'לא ישיגוהו משיגי הגוף'. אולם,מאידך גיסא, מאחר והקב"ה ברא את האדם בצלמו, שהיא דרגה מאוד מיוחדת,
כמו שאמר רבי עקיבא
)אבות ג, יד( "חִבָּה יְתֵרָּה נוֹּדַעַת לוֹּ שנִבְרָּא בְצֶׁלֶׁם, שֶׁנֶׁאֱמַר )בראשיתט(
, כִי בְצֶׁלֶׁם א לֹהִים עָּשָּה אֶׁת הָּאָדָּם", הרי שאותה חביבות, הקנתה לו את ההבנה -שיש בורא לעולם ואת האפשרות לפנות אליו, ולבקש ממנו משאלותיו. וכשנעלה
לדרגה גבוהה יותר, דרגת ישראל, "
חֲבִיבִין יִשְׂרָאֵּל שֶׂנִקְׂרְׂאוּ בנִים לַמָקוֹם. חִבָּהיְתֵרָּה נוֹּדַעַת לָּהֶׁם שֶׁנִקְרְאו בָּנִים לַמָּקוֹּם, שֶׁנֶׁאֱמַר
)דברים יד(, בָּנִים אַתֶׁם לַה' א לֹהֵיכֶׁם", -הרי ניתן להם קשר חזק יותר אל השי"ת, על שהואיל להשכין שמו בתוך שמם
–ישר
אל. וכינוי עוד יותר מכובד ניתן להם, )שמות ד, כב( "בְנִי בְכֹּרִי יִשְרָּאֵל"! אולם, כלזאת מצד הבורא, וזאת כדי שיכיר את בוראו, ויציית לחוקיו, כמו שאמר הנביא
)ישעיה מג, כא(
"עַם זו יָּצַרְתִי לִי תְהִלָּתִי יְסַפֵרו".יוצא אפוא, שצריך האדם לשתי ידיעות המנוגדות ומקוטבות זו לזו, אשר
תיצורנה אצלו תגובות הפוכות, מצד אחד, הרגשת ריחוק נורא, היוצרת הרגשת
חידלון המכונה
'יראה'. ומאידך, תחושה של שייכות וקירבה המולידה רגש ורצון,אשרי האיש,
רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל3
להתקרב אל הבורא ית', עוד ועוד, הרגשה זו, מכונה
'אהבה'. רק קיומן של שתימידות אלה, בנפשו של האדם, תאפשר אצלו עבודת ה'. ע"כ ביאור הקטע הראשון
של דבריו.
כשנעמיק בנפש האדם, אכן נמצא, ששני רגשות אלה, שרירים וקיימים
בקרבו. מתחלפות אצל האדם שתי מחשבות שונות ומנוגדות. תחושה אחת אומרת
לאדם 'מי אתה בכלל? אפס מוחלט'! בתוך אותו קוסמוס אדיר שהולך ונחשף,
– -אתה פחות מגרגר אבק
.תחושת חדלון ואפסות זאת, גורמת לאדם להרגיש: "וכי יכול אני, להבין את
א לוקים"? מחשבה זו ודיבורים אלה מצויים, בפיהם של כופרים רבים. הם אכן,
-מודים, שיש א לוקים, מפני שהשכל מורה זאת. כפי שהתבטא סיר אייזיק ניוטון
-]שלדעת אלברט אינשטיין, היה גדול אנשי המדע מאז ומעולם[ שבשעה שהוא
מתבונן במערכת השמש וביתר הדברים הנפלאים של העולם, הדומם והחי, כי כל זה
יכול היה "להווצר רק בזכות חכמתה ותבונתה, של ישות עצומה, הקיימת לעד, אשר
יכולה ברצונה להניע לנצח את הגופים. ועל ידי כך ליצור ולשנות חלקי תבל"
1 . ברם,הם מרגישים, שאדם כל כך קטן ואפסי, ואלוקים כל כך גדול. מכאן המסקנה, שלא
יתכן שיש לאלוקים עניין באדם. ומתוך אותה הנחה כוזבת, יוצרים אותם 'פורקי
עול', מערכת גומלין שלילית: אלוקים רחוק מהאדם, והוא רחוק מאלוקים. וכך,
בתום לב! הוא מרגיש את עצמו אבוד, כאותו גרגר אבק, שאין א לוקים מתעניין בו
-בכלל. מחשבה זו היא מעשה ידיו של היצה"ר ונועדה להרחיק את האדם מעבודת
הבורא. אמנם, זו הייתה טענתם של כופרים רבים, מאז ומעולם. כבר ציין הרמב"ן
)סוף פ' בא(
תפיסה זאת, כאחת מצורות הכפירה.וישנה תחושה אחרת, הפוכה, הנותנת לאדם תפיסה מגלומנית, הנותנת לו
תחושת גאווה
אין סופית, שהוא יודע הכל 'אני ואפסי עוד'. הרגשה זו, מקורה –מעצם היות האדם
צלם אלוקים. היא, היא, שגרמה לחוה 'אם כל חי', למרוד בציוויה' ולאכול מעץ הדעת, באשר הגיעה למסקנה, שהיא יודעת טוב יותר, מהבוי"ת, מה
כדאי לה לאכול! אותה הרגשה, יוצרת מצב, שבני אדם רבים, מחליטים מדעתם, מה
אלוקים רוצה מן האדם, וכיצד עליו לנהוג. באלו אידיאות לדגול, איך להנהיג את
העולם, איך לבנות מערכות חינוך, חיי משפחה וחברה, רצח מתוך רחמים מותר או
אסור, מה מוסרי ומה לא מוסרי. סיכומו של דבר: הם יודעים הכול!
גם מחשבה זו, מרחיקה את האדם מעבודת ה'. למה הוא צריך את הקב"ה,
אם הוא יודע: לחוקק חוקים ותקנות, להגות אידיאולוגיות ולהמציא פילוסופיות,
לבנות תיאוריות גדולות וקטנות, 'איך נברא היקום ולפני כמה מיליארדי שנים!!
איך נוצר האדם, ממה התפתח, באיזה אופן ולפני כמה עשרות מיליוני שנים'!! ועוד
1
) )בין מדע ודת, פרופ' א. צ'רניבסקי, טכניון חיפה, 3978 עמ' 339 Sir Isaac Newton, Optics, Qu. 31. )אשרי האיש,
רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל4
כהנה וכהנה דמיונות, שאין להם סוף! הכול הוא יודע. אז בשביל מה הוא צריך את
אלוקים?!
ראינו אפוא, שכל אחד משתי המחשבות היא חלק מאישיותו של האדם, יש
בה מן האמת, ברם, היא מנוצלת על ידי היצה"ר להרחקת האדם מהשי"ת.
סיכומו של דבר: שתי הרגשות אמת הן. מצד גופו של אדם, הוא עפר ואפר,
היום כאן ומחר שם, מן העפר בא ואל העפר ישוב. מצד נשמתו של האדם, הוא גבוה
ומרומם ועד לשורש הבריאה מגיע. באחת הפעמים התבטא אינשטיין: 'יש אנשים
שתמהים למה איננו מבינים את כל חוקי הטבע, ברם, אני מתפלא, שאנו בכלל
מבינים משהו. הלוא, האדם הוא היצור היחיד שבכלל יודע לשאול שאלות'!
2רק יראה ואהבה יחדיו יכולות ליצור עבודת ה'
עבודת ה' אומר ה"שפת אמת", תיתכן, רק מתוך שילוב של שתי הידיעות.
מצד אחד יש לדעת, שהאדם באמת רחוק מאוד מאלוקים. הוא אפס, ממש כלום,
'כאבק פורח וכחלום יעוף'
)חזרת הש"ץ, תפילת מוסף של ר"ה ויוכ"פ(. אבל מאידך גיסא, עליולדעת, שהקב"ה ברא אותו בצלם אלוקים, ונפח "בו נשמה כל כך חשובה ועליונה
שתהיה גדולה יותר מן המלאכים עצמם"
)מס"י, פ"א(. מצד זה, ורק מצד זה, הוא יכוללהבין את רצון הבורא בבריאה. צירוף של שתי המחשבות יחד, יוצר את המתח
הבונה את עבודת הבוי"ת.
והוא ממשיך ויתכן שלכן הקדים משה רבינו מצוות שבת קודם מלאכת
–המשכן. מה הקשר? מה עניין שבת אצל משכן? להודיע שהגם, שה' ציוה את בני
ישראל לעשות משכן, שהוא ציור של כל העולמות העליונים, למרות זאת, עלינו
לדעת, שאין בנו, דמיון והשתוות מצד עצמנו לעליונים, וצריכים להתבטל אליו ית',
שזה עניין השְבָּתות כל המעשים.
נעמיק בדבריו בקטע זה: המשכן, בו התקפל, סוד הבריאה כולה. היווה צורה
של השמים והארץ, של כל העליונים והתחתונים. לכן היה על בצלאל לדעת,
)ברכות נה,א(
לצרף אותיות שנבראו בהם שמים וארץ. בספר של"ה הק' )ח"ג, מה, א ב( האריך -לבאר איך כל המשכן, על פרטיו ופרטי פרטיו, משקף את מבנה העולם העליון.
המשכן הוא בבואה של העולמות כולם. אפילו במקדש שלמה, אסור היה לתכנן
ולבנות אבן אחת, או קרש אחד, אלא, בציווי הנביא. כש"כ
)דה"י א. כח, יט(: "הַכֹּלבִכְתָּב מִיַד ה' עָּלַי הִשְכִיל כֹּל מַלְאֲכוֹּת הַתַבְנִית". כמו שהיה לפני כן במשכן, שבנה
משה מפי הגבורה.
יכולים אפוא, בני אדם, שעוסקים במלאכה קדושה זו לחשוב: הנה, אנחנו
מכירים את הבריאה שהרי את הפסוק: "מָּכוֹּן לְשִבְתְךָפָּעַלְתָּ ה' מִקְדָּש ה' כוֹּנֲנו
יָּדֶׁיךָ"
)שמות טו, יז(, פירש"י: "מקדש של מטה מכוון כנגד כסא של מעלה". והם2
) )שם, עמ' 50 (A. Einstein, out of My Later Years, p. 61)אשרי האיש,
רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל5
יודעים מנורה כנגד מה, שולחן כנגד מה יודעים הכול! יודעים את סדר העולם!
– –יודעים את כל חכמת הקבלה
, את כל חוכמת הבריאה, את עומק הדברים, ונדמהלהם, שהכול נתון בידיהם! ואז באה התשובה לא, גם אז אינך יודע ואינך מבין,
–ולא כלום!
השבת מקור כל האנרגיה והשפע של העולם
–מהי שבת? שבת היא ביטול היש, ביטול האני, ביטול הבריאה הגשמית. לא
חורשים, לא זורעים, לא בונים, לא יוצרים, כמו שהגדירוה חז"ל
)ברכות נז, ב( 'מעיןעולם הבא'! אולם, לא רק ברמה המעשית, היא יוצרת השבתה של הפעילות
העולמית, אלא גם מהבחינה התפיסתית, מחדירה השבת, לליבו של כל יהודי, ר א יה
שונה, מראייתם של כל באי עולם. בעיניים הרגילות, רואים אנו 'מי שלא טרח בערב
שבת מה יאכל בשבת'?
)ע"ז ג, א(. 'בעיני בשר' רואים שמפרי עמלו של האדם, בששתהימים, יש לו את האוכל לשבת. אולם, ב'עיני הדעת והאמונה' יודעים אנו, שההיפך
הוא הנכון, השבת היא זו שמכינה את ה'קמח' לכל ששת הימים הבאים אחריה. זו
היא הר א יה האמיתית! וכך אנו אומרים בקבלת שבת, בפיוט "לכה דודי" שחיבר,
המקובל הגדול רבי שלמה אלקבץ ז"ל
)רסה שמד - 3828-3850 ( שזכה ונכנס לכל סידוריהתפילה של העדות השונות: "כִי הִיא מְקוֹּר הַבְרָּכָּה". כלומר, ששת הימים ניזונים
מהשבת ולא להיפך. השבת, היא זאת שמזרימה כוח רוחני שמחייה את ששת
הימים. הדברים מובאים באריכות בספר "אור החיים"
)בראשית ב, ג(, שהבריאהמתחדשת
בכל שבת מחדש. היא מזרימה את האנרגיה לכל הבריאה. כלומר,השבת, שלכאורה, ניתן להגדירה 'כפרזיטית' 'אוכלת לחם חסד' ניזונת על
– –חשבונם של ששת ימי המעשה, הרי מכיר ויודע המאמין,
שהאמת היא הפוכה.השבת היא זו שנותנת את הכוח לששת ימי החול. יש אפוא דמיון, להבנת המקדש.
'בעיני בשר', עבודת הקורבנות ניזונת מעבודתם ומפרי עמלם של העוסקים במלאכה,
ב"זיעת אפיים". ואמנם כך אמרה אשה בשם מרים בת בילגה, אותה בת ישראל,
סוררת: "שהמירה דתה והלכה ונשאת לסרדיוט אחד ממלכי יוונים, כשנכנסו יוונים
להיכל היתה מבעטת בסנדלה על גבי המזבח ואמרה: "לוקוס לוקוס ]פירש"י: הוא
זאב בלשון יווני[ עד מתי אתה מכלה ממונן של ישראל"
)סוכה נו, ב(. אולם, אמונתישראל היא, שהמזבח והמקדש הם הצינור להורדת השפע לישראל בפרט ולעולם
בכלל!וככל שקדושתם גדולה יותר השפע הזורם רב יותר!
אולם, כדי לקבל אמונות אלה,
צריך האדם להגיע לנקודת התבטלות, לבטלאת הבנותיו בפני דבר ה' בפי נביאיו וחכמיו. השבת היא זאת שנותנת לאדם את
תכונת ההתבטלות, אל האמת האלוקית. כשהאדם מגיע בשבת את חווית 'הנשמה
היתירה', הוא מרגיש בחוש, מה שהוא אומר יום, יום בפסוקי דזמרה "וְאַתָּה מְחַיֶׁה
אֶׁת כֻּלָּם"
)נחמיה ט, ו(. שכל חיות העולמות בכל רגע ורגע, מן הקב"ה באה. כנאמר: "אשרי האיש,
רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל6
הַמְׂחַדֵּש
בְטובוֹּ בְכָּל יוֹּם תָּמִיד מַעֲשֵה בְרֵאשִית" )שחרית, ברכת יוצר(. מצאנו אפוא נקודתקשר מסוימת בין השבת לבין המשכן, ובהמשך יתבאר עוד.
הכוונה בקיום המצוות
ממשיך רבינו ה"שפת אמת" ומוסיף צלע שלישית:
"וכן
ענין ברכת המצות שאמרו חז"ל שצריך לברך עובר לעשייתןהברכה לידע כי
לא מצד עצמותינו יש לנו כח לגשת לקדושת המצות.וזה הביטול הוא קודם וחשוב יותר מגוף המעשה וזה עובר לעשייתן".
עם תחילת הבית השני, באו אנשי כנסת הגדולה, הלוא הם, עזרא ובית דינו,
ותיקנו את כל הברכות
)רמב"ם, הל' ק"ש א, ז(. עלינו להבין את נוסח הברכה: 'ברוך...אשר קדשנו במצותיו וציונו על נטילת לולב'. '...על הנחת תפילין' '... על אכילת מצה'
וכדומה. ובאו חז"ל ולימדו, בתחילת מסכת פסחים
)ז, ב(, וכך נפסק )שו"ע או"ח כה, ח(,שכל המצוות מברך עליהן, "עובר לעשייתן", כלומר, בטרם עשיית המצוה, ותיכף
ומיד עושים את המצוה, ונשאלת השאלה למה?
כל ברכה מתחילה באופן זה:'בָּרוךְ אַתָּה ה' א לֹהֵינו מֶׁלֶׁךְ הָּעוֹּלָּם", את המילה
-"ברוך" ביאר באריכות בספר "נפש החיים"
)שער ב, פ"ב(. אנו נמקד את התייחסותנולחלקה השני של הברכה: 'אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על הנחת תפלין', 'מצות
תפילין', 'נטילת לולב', 'על אכילת מצה' וכיוצ"ב.
הבה נבחן, מהו 'מעשה מצוה'? לדוגמא, אדם לוקח לולב ומנענע אותו בחג
הסוכות, הרי שקיים בכך מצוה. אולם, אם ייטול אדם לולב, שלא בימי חג הסוכות
וינענע אותו, האם גם זאת תהיה מצוה? אם אדם יאכל מצה שלא בפסח, האם גם
זה למצוה יחשב? ברור וידוע לכל, שאינו מקיים בכך כל מצוה. הוי אומר, שנטילת
הלולב הינה מצוה דווקא בסוכות, כשם שאכילת מצה היא מצוה, דווקא בפסח.
יוצא אפוא, שכל 'מעשה מצוה', אם נבחן אותו, במאזני הדעת, לא נמצא בו שום
משמעות בעצם המעשה אשר בו!
המהות האמיתית של המצוה היא: "אֲשֶׁר קִדְשָּנו בְמִצְוֹּתָּיו
וְׂצִוָּנוּ", קודםלעשיית המצוה, עלי להצהיר שהסיבה היחידה, שאני עושה מעשה זה היא, מפני
–'וְׂצִוָּנוּ'
שאתה בורא העולם, ציווית אותי לעשות אותו. זאת הסיבה האחת –והיחידה, שאני עושה את מעשה המצוה, באופן שבו היא נעשית ובזמן המסוים שבו
אני מבצע אותה. אולם, אם אדם עושה מעשה מצוה, מכל מניע שהוא, זולת סיבה
זו, אין למעשה המצוה שום ערך ותוכן. הרי שכדי לקיים את המצוה, צריך האדם
להגיע לנקודת
התבטלות לרצון ה'. וזו למעשה תכליתה ומטרתה של המצוה. אולם,האם כל אחד, יכול לבטל את עצמו לרצון ה', ולקיים את המצוה? התשובה: לא
ולא! כדי שיוכל לקיים האדם את המצוה במלואה ובמיצוי כל כוחה,
צריך הואלהאמין ולהרגיש שהוא אישית מצווה על ידי הקב"ה. כיצד מגיעים לתחושה זו? כאן
אשרי האיש,
רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל7
בא סוד נוסף בהבנת מעשה המצוה. בכדי להיות מצווה,
הוא חייב להיות קודם כל'קדוש'
. שהלוא כך אנו אומרים: "אֲשֶׁר קִדְׂשָנוּ בְמִצְוֹּתָּיו וְׂצִוָּנוּ" רק אחר 'קִדְשָּנו' –יכול לבוא 'וְצִוָּנו'.
–את מה ולמה, מכנים בתואר "קדוש"?
עלינו ללכת אפוא צעד לאחור, ולהבין למה הציווי מותנה בקדושה?
בלשון הקודש, המילה 'קדוש' פירושה נבדל. כמש"כ הגר"ח מוולוז'ין זצ"ל
)נפה"ח ג, ה(
: "כי קדוש פירושו מובדל ונעלה. והוא כפי אשר מצדו יתב' שהוא באמתמופרש ומובדל ומאד נעלה ... וכמ"ש
)ישעיה מ, כה( 'וְאֶׁל מִי תְדַמְיונִי וְאֶׁשְוֶׁה יֹּאמַרקָּד וש'. שזה הכתוב נאמר על עצמות אחדותו יתב' כידוע". שהמילה 'קדוש', כמילת
עצם ניתנת לייחוס אך ורק לאלוקים. שכן, רק הוא נבדל מכל הנבראים בצורה
מוחלטת, שאין דומה לה. אי לכך, הדברים שאנו מכנים אותם כקדושים, הם אך
ורק אלה, שיש להם קשר להקב"ה.
'התורה קדושה' מכיוון, שאלוקים כתב ונתןאותה.
'לשון הקודש' נקראת כך, מפני שבה מדבר אלוקים עם המלאכים ועםהנביאים
)רמב"ן שמות ל, יג( 'ארץ הקודש' מכונה כך, מפני שהיא כביכול, ארצו שלאלוקים
)רמב"ן ויקרא יח, כה(. 'עם קדוש' כך נקראים ישראל כמש"כ )דברים ז, ו( "כִי עַםקָדוֹש
אַתָּה לה' א לֹהֶׁיךָ" מפני שהם מחוברים לשכינה, "חֲבִיבִין יִשְרָּאֵל שֶׁנִקְרְאו -בָּנִים לַמָּקוֹּם"
)אבות ג, יד(. לכן השי"ת מצווה את ישראל )ויקרא יט, ב( " קְׂדשִים תִהְיו כִיקָדוֹש
אֲנִי ה' א לֹהֵיכֶׁם". פירוש, מפני שהקב"ה נבדל, גם ישראל חייבים להיבדל מן -העמים. רק לאחר שמגיע האדם מישראל להכרה, שהוא נבדל מכל העמים, ונמצא
עם הקב"ה, כמש"כ
)ויקרא כ, כו( "וָּאַבְדִל אֶׁתְכֶׁם מִן הָּעַמִים לִהְׂיוֹת לִי", שהיאהתבטלות להשי"ת, אזי הקב"ה משפיע עליו מקדושתו, שזו בחינת
'קִדְׂשָנוּ'. רקכעת מסוגל האדם לקבל את הציווים של הבורא! זו בחינת
'וְׂצִוָּנוּ'.הווי אומר, לפני שאתה עושה מצוה, אתה צריך לברך. למה עליך לברך? כדי
שתהיה מודע, ל מה שאתה עושה. אם אתה חושב, שלמצוה יש תוכן בעצמותה, יש
לך טעות!
התוכן של המצוה הוא אך ורק מילוי רצון ה'! אם אמנם, כך אתה מרגיש,אז יש למצוה את התוכן הכי עמוק שיתכן. אבל לפני כן, עליך לדעת, שאתה
אדםקדוש
, פירושו, יש לה שייכות והתבטלות אל אלוקים. אם יש קדשנו, יש וציוונו,האחד לא יתכן בלי השני!
סיכום:
ישראל, המשכן והשבת נבדלים מכל עולם החומרוהחולין. שלושתם מחוברים לבורא עולם. התחזקות בכל אחד משלושת
המרכיבים גורמת התחזקות בשני הנוספים. רק כשבן ישראל מבטל
-דעתו לרצון ה' הוא מבין, שאין עוד מלבדו בכל העולמות ורק לשמו
ולכבודו יש לקיים את כל המצוות, כי בכך אנו ממלאים את רצונו ית',
אנו מגיעים לדרגה הקדושה.