chiddush logo

איבוד

נכתב על ידי ישראל דן, 13/8/2014

 

1

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

2

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

בס"ד

כתובת האתר של ישיבת "אשרי האיש" ההרצאות של הרב יוסף צ. בן פורת – -

www.emuna.info

שיחתו השבועית של

ראש הישיבה הרב יוסף צ. בן פורת - -

החטא שבשכרות איבוד לדעת של התבונה! -

משמעות הדבר: איבוד המותר שבאדם!

פרשת שמיני, שנת תשע"ד

"וַיְהִי בַיּוֹם הַשְמִי ני" )ויקרא ט, א( פירש"י: "שמיני למלואים הוא

ר"ח ניסן שהוקם המשכן בו ביום ונטל י' עטרות השנויות בסדר עולם

)ומובא בשבת פז(".

התורה מתארת את היום החגיגי, שנטל 'עשר עטרות'. לאחר שבעת ימים

מילואים, שבהם עשה משה רבינו את כל עבודת הקורבנות, הוא מעביר את

התפקיד, לאהרן הכהן ולבניו. ברור, שיום זה היה ליום של שמחה גדולה, לכל עם

ישראל. חנוכת המשכן שימשה, לאות ולמופת שאכן, הקב"ה מחל להם על חטא

העגל. אולם, בעיצומו של אותו יום נשגב ומרומם, לפתע מתרחש אסון נורא ואיום,

שני בני אהרן נספים בעיצומה של הקטרת קטורת.

"וַיִּקְחוּ בְנֵי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָתוֹ וַיִּתְנוּ בָהֵן אֵשׁ וַיָּשִימוּ

עָלֶיהָ קְטֹרֶת וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי ה' אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם" )שם י, א(.

והנה, למרות שסיבת מיתתם של נדב ואביהו, כתובה מפורשות בפסוק, הרי

שרבו הדעות בדברי חז"ל, אודות שורש חטאם וטעם העונש הקשה שקבלו. והנה,

פרשו לנו חז"ל את גודל דרגתם של נדב ואביהוא, שהיו גדולים אף ממשה ואהרן,

וניתקן לדורות לקרוא ביום הכיפורים, את פרשת מיתתם, כדי שנצטער על כך, ואף

נוריד דמעות על האסון שהיה אז, ויהיה זה לנו לכפרה, כדאיתא בזוהר )אחרי(.

והנה, רש"י )שם י, ב( הביא את מחלוקת תנאים:

"רבי אליעזר אומר לא מתו בני אהרן אלא על ידי שהורו הלכה

בפני משה רבן רבי ישמעאל אומר שתויי יין נכנסו למקדש תדע שאחר

3

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

מיתתן הזהיר הנותרים שלא יכנסו שתויי יין למקדש משל למלך שהיה

לו בן בית וכו' כדאי' בויקרא רבה )פרשה יב, ה(".

יוצא אפוא, שלדעת שני התנאים, מיתתם לא הייתה עונש על מעשה

ההקרבה, אלא, על חטא אחר. דעתו של רבי אליעזר היא, שמעשה ההקרבה שנעשה

ללא שאלת פיו של משה, היה בבחינת, מורה הלכה בפני רבו, שכבר פסקו חז"ל,

שחייב מיתה )ברכות לא, ב(. ברם, דעתו של רבי ישמעאל צריכההתבוננות רבה! שהרי

לפי דעתו, על החטא של הקטרת קטורת שלא בזמנה, ובמיוחד לפניי ולפנים, נמחל

להם, מפני שעשו זאת מתוך שמחתם הרבה ואהבתם להקב"ה. אולם, עורר הגה"צ

רבי אברהם יפהן זצ"ל )ראש ישיבות נובהרדוק( למה על כך ששתו יין לפני עבודתם, נענשו

באופן מידי ובצורה כל כך חמורה? ומה עוד, שטרם הוזהרו על כך. כל הציווי של

התורה "יַיִן וְשֵׁכָר אַל תֵשְׁתְ אַתָה וּבָנֶיךָ אִתָךְ בְבֹאֲכֶם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וְלֹא תָמֻתוּ" )ויקרא

י, ט(, נאמר רק לאחר מיתתם של בני אהרן )בספרו: המוסר והדעת(.

המלב"ים מסביר, כיצד יכנסו דבריו של רבי ישמעאל, לתוך פשט הכתוב

בתורה, שהקריבו אש זרה:

"ובאמת דעת ר' ישמעאל )במד' ויקרא( ששתויי יין נכנסו. כי על הקרבה זו

לא היו ראוים לעונש. רק שהיה שמחתם מתוך אש זרה,חום היין, ובענין

זה קרבו לפני ה', והנס שעדן לא נצטוו על שתיית יין עד אחר כך. על

הקריבה מתו. מתוך שקרבו לפני ה' בהתלהבות אש זרה שלא כדת, וזה

שכתוב אין קיחה אלא שמחה" )ויקרא י, כד(.

כלומר, לפי דעתו של רבי ישמעאל האש הזרה שבערה בקרבם, היתה חום

היין! רואים אנו מכך, כמה חמור הדבר, לגשת אל הקודש, תחת השפעת יין. שהרי

בני אהרן, למרות שהיו גדולי הדור, נענשו על כך באופן חמור. ואף על פי, שלא גרמה

להם שתיית היין לקלות ראש, אלא, אדרבא היו בתכלית הדבקות ואהבה, למרות

זאת, דקדק עימהם הקב"ה ולא נשא לחטאם. אלא, על כך שלא הבינו מעצמם,

שעל להם לעבוד עבודה בבית המקדש כשאין דעתם צלולה בתכלית, מגיע להם

עונש מוות.

והנה, לא מצאנו בתורה שום איסור על האדם להשתכר. ומאחר ומעשה זה

היה לפני הציווי, שאסור לעבוד בבית המקדש לאחר שתיית יין, הרי שעלינו לרדת

לשורש ההקפדה הרבה, שהקפיד עליהם הקב"ה.

שלמה המלך, בספר משלי, התייחס מספר פעמים לנושא השכרות, כשהוא

מבקר את התופעה בצורה חמורה ביותר:

"אַל תֵרֶא יַיִן כִי יִתְאַדָם וגו' עֵינֶיךָ יִרְאוּ זָרוֹת וְלִבְךָ יְדַבֵר תַהְפֻכוֹת"

)כג, לא לג(. וביאר הגר"א: ")והוא( נגד המראה אמר ש'עֵינֶיךָ יִרְאוּ זָרוֹת', כי -

4

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

השכור בעת שכרותו רואה בעיניו דבר זר מהשכל, והוא שדומה בעיניו

כאילו מה שתחתיו יתגלגל כסופה, והוא מבלבול שכלו".

הרי ששתיית היין מבלבלת, לא רק את שיקול דעתו והגיונו של האדם, אלא,

משפיעה גם על חושיו, עד שהוא רואה דברים שאינם מציאותיים, ואינם אלא פרי

דמיונו!

על סמך הפסוק דלעיל במשלי, מסיק המדרש, שהיין מביאאת האדם

לעבודה זרה. ולכאורה, לא נראה קשר בין הדברים.

"מפריש היין את האדם מדרכי חיים לדרכי המות. לפי שהיין

גורם לו לעבודת כוכבים הה"ד )משלי כג( 'עיניך יראו זרות' כמה דתימא

)תהלים פא( 'לא יהיה בך אל זר' " )במ"ר י, ח(.

וביאר הגר"א יפהן את דברי המדרש:

"זה הוא הגדר של עבודה זרה שמסוגל לנקוט בצעד שהוא נגד

השכל. הרי הנביא צוות "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה" )ישעיה מ,

כו( ואיך יתכן כלל לטעות בע"ז? אלא, על כורחך שנטשטש השכל עד

שמסוגלים לאמת את השקר. ולא רק יין, אלא, כל השפעה זרה

שמשליט האדם על עצמו שקולה היא כעבודה זרה, כמו שאמרו חז"ל

בשבת: המקרע כלים בחמתו יהיה בעיניך כעובד עבודה זרה. שכך

אומנתו של היצר הרע, היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך,

עד שאומר לו עבוד עבודה זרה והולך ועובד. א"ר אבין מאי קרא 'לא

יהיה בך אל זר' איזהו זר שיש בגופו של אדם? הוי אומר זה יצר הרע

)שבת קה, ב(... ".

יוצא אפוא, שעל האדם להיזהר לאו דווקא מיין, אלא, מכל דבר שהוא

שייטה את דעתו, מן האמת הצרופה, בין אם זאת מידה רעה, או קנאה ושנאה, או

תאווה וחמדה, וכיוצ"ב, שהרי יש מצב "וּשְׁכֻרַת וְלֹא מִ יּיִן" )ישעיה נא, כא(. לכן צריך

האדם להיזהר, מאוד מאוד, לפעול אך ורק מתוך צלילות הדעת ובהירות השכל, ולא

מתוך השפעות רגשיות.

לא רק עבודת המקדש נאסרה לאחר שתיית יין, אלא, אף פסיקת הלכות.

"וּלְהוֹרֹת אֶת בְנֵי יִשְרָאֵל" )ויקרא י, יא( ופירש"י: "למד שאסור שיכור בהוראה )ת"כ(".

וזאת מפני, שאם תלמיד חכם שותה יין, הרי שסופו שמטמא את הטהור ומטהר את

הטמא )ויקר"ר יב, א(.

הנהגה מיוחדת הייתה לו, לגאון המפורסם, זקן ההוראה רבי שמואל מסלנט

זצ"ל )תקעו תרסט - 3537-3929 ( ששימש כרבה של ירושלים, במשך ששים שנה. בליל הסדר,

מיהר מאוד לגמור את סדר ההגדה, וכל המצוות התלויות בלילה זה, ומיד הלך

5

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

לישון, וביקש יעירוהו לאחר זמן מה. כשנשאל, מה פשר הנהגתו? הסביר, בליל

הסדר, מגיעות אליו הרבה שאלות, ועליו לפסוק הלכות. והרי זה עתה שתה ארבע

כוסות, ושתויי יין אסור להורות הוראה. ומאחר, וחז"ל לימדונו, ששינה מפיגה את

היין )שו"ע או"ח צט, ב(. הרי שעליו להזדרז בעריכת הסדר, כדי שיספיק לישון ולקום

בטרם, יגיעו השואלים.

מצאנו במדרש: "רבי יהודה ברבי שלום: בלשון עברי שמו יין

ובלשון ארמי חמר. חמר בגימטריא רמ"ח, כנגד אברים שבאדם. היין

נכנס בכל אבר ואבר והגוף מתרשל, והדעת מיטלטל, נכנס היין הדעת

יצאה. וכך שנה רבי אלעזר הקפר: נכנס יין שהוא שבעים, ויצא סוד

שהוא שבעים. לכך נצטוה כהן שלא ישתה יין בשעת עבודה, שלא

תיטלטל דעתו, אלא, משמר את התורה משמר את העבודה ואת הדעת,

שנאמר 'תורת אמת היתה בפיהו וגו' '. ואומר: 'כי שפתי כהן ישמרו

דעת וגו' ', לכך הקב"ה מצוה לאהרן 'יין ושכר אל תשת'. ולא תהא

סביר, שמא לשעבר צויתי אתכם בזמן שבית המקדש קיים שנאמר

'בבואם אל אהל מועד וגו' ' אלא, אף לעולם שמרו עצמכם מן היין

שהיין סימן קללה"! )ילק"ש ויקרא, רמז תקכח(.

הרי לפנינו, גם במדרש זה, שהגנות שבשכרות, איננה עצם שתית היין, אלא,

המציאות שנוצרת בעקבותיה, והיא ש'הדעת מיטלטל'. הדעת איבדה את יציבותה,

והיא חדלה להיות מצפן מדויק, מכוון ומנווט את דרכו של האדם!

אם נרד לעומק העניין, שנחשף לפנינו, נראה עד כמה הקפידה התורה, שיהא

האדם מצוי תחת שלטון הדעת. סיבת הדבר היא, שמותר האדם מן הבהמה היא

הדעת שבקרבו. לכן, פותחים אנו את סדרת הבקשות, שבתפילת העמידה "אַתָה חוֹנֵן

לְאָדָם דַעַת. וּמְלַמֵד לֶאֱנוֹשׁ בִינָה". כלומר, היחיד שקיבל מאת הקב"ה דעת תבונה,

הוא האדם, ואך ורק האדם. והבקשה החשובה ביותר שיש לנו, שהיא חשובה יותר

מן הבריאות ויותר מן הפרנסה, היא הדעת. כמו שאמרו חז"ל )ויקר"ר א, ו(.: "דעה

קנית מה חסרת, דעה חסרת מה קנית"?!

ומכאן, נובעת ההלכה הפשוטה, שאין עליה חולק, והמקובלת על כל עמי

תבל, שאדם חסר דעת, מכונה 'שוטה', הינו פטור מכל המצוות ואינו נושא בעונש

לעולם.

מכיוון שכך, 'התכשיט' היקר ביותר שקיבל האדם, הוא השכל. לכל רמ"ח

איבריו ושס"ה גידיו, יש מקבילות אצל כל החיות והבהמות, הציפורים והדגים.

וכמעט אצל כולם, ברמה גבוהה יותר ואיכותית יותר, מזה של האדם. יש להם

עיניים חדות יותר, חוש ריח מפותח יותר, רגליים מהירות יותר, קיבה חזקה יותר,

6

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

וכן הלאה והלאה. 'הכתר' שניתן על ראשו של 'צלם א לוהים', הינו השכל, לכן, -

מבואר בספרים, שאדם הוא הייצור היחיד, שהולך בצורה זקופה לחלוטין, וזאת

מפני שהמוח, משכנו של השכל, אמור להיות עליון ושליט על כל רמ"ח איבריו

ושס"ה גידיו. אף הקוף, שיש בו דמיון מסוים לאדם, הולך כפוף, ולא זקוף. מפני,

שאצל כל החיות, המוח שווה ערך לכל ייתר אברי הגוף. החיה נשלטת על ידי מערכת

של אינסטינקטים, כלומר, הטבע שבו נולדה, ועל פיו היא פועלת ושורדת. אין אצל

החיה מושג של שיקול הדעת, או לבטים, או ייסורי מצפון, או חרטה וכדומה.

יוצא אפוא, שכגודל הדעת של האדם, כך עליו להעריכה יותר ויותר. ובאם

יאבד אותה ביודעין, גדול יהיה חטאו. כשם שחייל, שמפקיר את נשקו, ולוא לזמן

קצר, חטאו חמור, כי מרגע שאין לו נשק, אין הוא נקרא חייל. כך אדם, שמפקיר את

שכלו, מרגע זה אינו נקרא אדם!

ולפי זה נבין את מאמר חז"ל: "אמרו חכמים הראשונים כל הכועס כאילו

עובד עבודת כוכבים ואמרו שכל הכועס אם חכם הוא חכמתו מסתלקת ממנו"

)רמב"ם, דעות פ"ב, ה"ג(. הרי לנו שבכך, שמאבד את עשתונותיו מרוב כעס נחשב גם כן

לעבודה זרה, משום שאז השכל אינו שולט ומתרגל לעשות דברים בלתי הגיוניים.

ואדם שהשכל חדל להיות המנהיג שלו, מסוגל להגיע עד עבודה זרה.

והנה קראתי מחקר, שישנם אנשים רבים, ולאו דווקא מקרב פשוטי העם

ושכבות המצוקה, אלא, מבין האנשים רמי המעלה ביותר: עורכי דין, רואי חשבון,

מנהלי בנקים, רופאים וכיוצ"ב, שבאים לעת ערב לביתם, מתיישבים על הכורסה,

ובקבוק שיכר בידם, וכך גומעים מן הבקבוק, לאט לאט, עד שהם משתכרים,

נרדמים על הכורסה, מתעוררים בבוקר, ושבים לעבודה. ואין זו תופעה חד פעמית

אצלם, אלא, נורמה די קבועה. ואמנם, אימרה שגורה אצל יושבי קרנות "בוא נהרוג

את הזמן". "בוא נבלה". בשני המקרים, רצונם, לברוח מן הדעת אשר בקרבם.

ומרגלא בפומיה, דמרן מו"ר הגאון הגדול רבי אלעזר מנחם מן שך זצ"ל: "העבירה

החמורה ביותר שקיימת, היא להיות טיפש"!

והאמת, שאין חדש תחת השמש, וגם דבר זה כבר הזכירו החכם באדם:

"לַמְאַחֲרִים עַל הַיָּיִן לַבָאִים לַחְקוֹר מִמְסָךְ" )משלי כג, ל(, וביאר

הגר"א: " ואחר ביאת השמש כשפנה היום, ויבוא בלילה למעונו אז

קובע עצמו לישב ולשתות יין הרבה, כדי שבהמשך שתייתו תמשך

תאוותו וישתה הרבה, עד שישתכר. וזה שנאמר שם 'הוֹי גִבוֹרִים לִשְׁתוֹת

יָיִן ואַנְשֵׁי חַיִל לִמְסֹךְ שֵׁכָר' " )ישעיה ה, כב(.

נשאל, מה גורם להם, לאותם אנשים לנהוג כך? התשובה תהיה, הם רוצים

לברוח מן השכל, מן הדעת. התבונה, הינה כוח עליון באדם, כוח שאין ערוך לו!

7

אשרי האיש, רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851

www.emuna.info : אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל

אולם, להרבה בני אדם, התבונה אינה נכס, אלא, נטל כבד מנשוא. "כִי בְרֹב חכְמָה

רָב כָעַס וְיוֹסִיף דַעַת יוֹסִיף מַכְא וב" )קהלת א, יח(. החכמה הרבה שניתנה לאדם, גורמת

לו לכעוס על עצמו, הדעת שבקרבו, מבקרת את מעשיו ללא הרף, התרופה למצב זה

היא, לברוח מן החכמה ומן הדעת, וזאת עושים על ידי שתיית שיכר. ובאותו זמן,

הוא נמלט אל החופש מן הדעת.

בראשיתהדברים, הצבנו שאלה, למה נענשו נדב ואביהוא בעונש כל כך

חמור, על מעשה שכלל וכלל לא הוזהרו עליו לפני כן? התשובה היא, על פי מה

שביאר באריכות בספר "חובת הלבבות" )שער עבודת האלוקים פ"ג, פ"ה( שכל דבר, שהשכל

מחייב אותו, הרי שחובה הוא על האדם, כאילו נכתב מפורש בתורה. מפני שההארה

השכלית, היא התקשורת האלוקית אל האדם. ומכאן נובע, ככל שדעתו של האדם

גבוהה יותר, כך מחויב הוא יותר.

מעשה במרן הגרי"ס זצ"ל, שהעיר למאן דהוא, על מעשה מסוים. השיב הלה,

בכל ארבעת חלקי השו"ע, לא כתוב שהדבר אסור. השיב לו הגרי"ס, בשו"ע שלי זה

כתוב. ויש מוסרים את השמועה, שתשובתו הייתה: 'בשו"ע החמישי זה כתוב'.

כלומר, לפנינו אדם, שהיה בקיא בכל השו"ע על בוריו, ולמרות זאת, אמר לו רבי

ישראל סלנטר, כי יש דברים שהשכל מכתיב ותוקפם לא פחות מההלכות הכתובות,

אלא, הרבה יותר!

והנה בספר "המוסר והדעת" האיר עינינו בהערה נוספת: מאחר שנדב

ואביהוא, גדולי הדור היו, קשה להבין איך הותרה לנו הרצועה לחטט במעשיהם

ולבדוק אחריהם כדי להחליט אם בזאת חטאו או שמא במשהו אחר? אבל באמת

היא הנותנת, שזה גופא הקידוש ה', מה שלא ויתר הקב"ה לצדיקים כאלה, ומזה

שנעמוד על החיסרון יושג אצלנו הקידוש ה' שעל דברים עדינים כאלה, דקדקה

עליהם מידת הדין.

סיכום: אחד החטאים החמורים ביותר הוא, איבוד השכל

ביודעין. הסיבה שהתורה לא כתבה איסור להשתכר, מפני שכל

דבר שהשכל מחייב, כאילו נכתב בתורה. חטאם של נדב ואביהוא

היה, שלמקום שצריך להיכנס בשיא צלילות הדעת, הלוא הוא,

קודש הקודשים, נכנסו כשאין דעתם בשיא תוקפה. והתביעה

עליהם הייתה נוקבת, מפני שלא חשבו זאת לחטא.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה