משכן
אשרי האיש,
www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל1
בס"ד
כתובת האתר של ישיבת "אשרי האיש" ההרצאות של הרב יוסף צ. בן פורת
– -www.emuna.info
שיחתו השבועית
שלראש הישיבה
הרב יוסף צ. בן פורת - -מה מתקנים הקורבנות
פרשת ויקרא, שנת תשע"ד
בניית המשכן סיום תהליך גאולת ישראל
ספר ויקרא פותח בנושא הקורבנות, ומרחיב את הדיבור על סוגי הקורבנות
השונים. המיקום של נושא זה, הוא הגיוני, שכן, לאחר שבסוף ספר שמות סופר על
מעשה המשכן והקמתו, מצווה הקב"ה על משה את סדר עבודת הקורבנות. את
הסיבה שמעשה המשכן נכתב בספר שמות ולא בספר ויקרא, ביאר הרמב"ן
)בהקדמתולספר שמות(,
מפני שספר שמות, נקרא "ספר הגלות והגאולה", והגאולה לא הסתיימהביציאת מצרים, כמו שרבים סבורים, אלא רק לאחר שהסתיימה מלאכת המשכן
ושרתה בו השכינה, הגיעה הגאולה האמיתית!
בכמה מקומות מבאר הרמב"ן, שהשראת השכינה במשכן הייתה, כעין זו
שהייתה בהר סיני.
-"וסוד המשכן הוא, שיהיה
הכבוד אשר שכן על הר סיני שוכןעליו בנסתר וכמו שנאמר שם
)לעיל כד, טז( 'וַיִּשְׁכֹּן כְׁבוֹּד ה' עַל הַר סִּינַי', -וכתיב
)דברים ה, כא( 'הֵן הֶרְׁאָנוּ ה' א לֹהֵינוּ אֶת כְּבֹדוֹ וְּאֶת גָּדְּל וֹ', כן כתוב -במשכן 'וּכְׁבוֹּד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָן'
)להלן מ, לד( והזכיר במשכן שני פעמיםוכבוד ה' מלא את המשכן, כנגד "את כבודו ואת גדלו"
והיה במשכןתמיד עם ישראל הכבוד שנראה להם בהר סיני
" )שמות כה, א(.ההסבר לכך הוא, שהסיבה שהקב"ה ברא את העולם הייתה, מפני שרצה
לשכון בתחתונים, לכן נקרא האדם "צלם אלוקים", מפני, שהוא נברא ונבנה באופן
אשרי האיש,
רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל2
שיוכל להיות משכן לשכינה. לאחר שאדם הראשון איכזב, וכך גם יתר עשרים
הדורות עד אברהם, כרת הקב"ה ברית עם אברהם, שרצה בכל מאודו להיות משכן
ומרכבה לשכינה. הקב"ה נתן לזרעו של אברהם, מעמד של אומה, כדי שהם יהיו
"מַמְׁלֶכֶת כֹּהֲנִּים וְׁגוֹּי קָד וש"
)שמות יט, ו(, כך אומר הנביא "עַם זוּ יָצַרְׁתִּי לִּי תְׁהִּלָתִּייְׁסַפֵרוּ"
)ישעיה מג, כא(. הרי לנו היגד מפורש, ששבעים האומות נועדו לעסוק ביישובושל עולם, בעוד, שישראל נוצרו לשם מטרה שונה, שהוגדרה מראש, והיא להודיע את
אלוקותו ותהילתו של הבורא ית', ולפרסם את כבוד מלכותו בעולם ולחנך את
שבעים האומות, כפי שאכן יהיה לאחר ביאת המשיח. לצורך כך, ירדולגלות מצרים
וגם נגאלו ממנה. לכן, כשיצאו ממצרים ועדיין לא היה בקרבם משכן קבע לשכינה,
לא יכלו להיקרא גאולים, כיוון שמטרת הגאולה טרם התממשה! אולם, כששרתה
השכינה במשכן, הושלמה הגאולה. וכבר הארכנו לבאר
)תצוה תשס"ט(, שהמשכן היהתחנת ביניים, שתכליתה, כדי להשרות את השכינה בתוך כל אחד מישראל, אשר
נועד להיות צלם אלוקים אמיתי.
מטרת הקורבן היא, התקרבות המקריב לבורא עולם
אולם, כאן עלינו להתמודד עם שאלה קשה, לשם איזו מטרה ציווה הקב"ה
על הקרבת הקורבנות? להבדיל אא"ה בין קודש לחול, אצל עובדי האלילים לסוגיהם
השונים, מקובלת התפיסה, שהאליל לו הם סוגדים, צריך את הקורבנות שמקריבים
לו, והוא נהנה מהם מאוד, בין אם אלה קורבנות של בעלי חיים, או אף קורבנות
–אדם. אנו מוצאים גישה זו, בכל קצווי תבל, גם בקרב עמי אפריקה, גם בקרב
שבטים השוכנים במקומות הנידחים ביותר.
גם בקרב עם ישראל היו כאלה, שטעו ודגלו בתפיסה זו, 'מכלל לאו אתה
שומע הן'!
)רש"י שמות כח, לה( הוא כלל יסודי בתורת ההיגיון, מתוך דברי הנביאיםהמוכיחים את ישראל, שאין לראות בקרבנות מטרה עצמית, שומעים אנו שאכן,
רבים בעם ישראל חשבו שיש בהבאת הקורבן מטרה עצמית, החשובה אף ממילוי
ציווי ה'. ונפתח בדברי שמואל הנביא, שהוכיח את שאול המלך: "הַחֵפֶץ לה' בְׁעֹּלוֹּת
וּזְׁבָחִּים כִּשְׁמֹּעַ בְׁקוֹּל יְׁהֹּוָה הִּנֵה שְׁמֹּעַ מִּזֶבַח טוֹּב לְׁהַקְׁשִּיב מֵחֵלֶב אֵילִּים"
)שמואל א. טו, כב(.הרי מכאן, ששאול סבור היה, שיש צדק בדברי העם, שהבאת קורבנות חשובה
מאשר לשמוע בקול ה'. כך גם הנביא ישעיה המוכיח את העם: "לָמָה לִּי רֹּב זִּבְׁחֵיכֶם
וגו'. רַחֲצוּ הִּזַכוּ הָסִּירוּ רֹּעַ מַעַלְׁלֵיכֶם מִּנֶגֶד עֵינָי חִּדְׁלוּ הָרֵ ע"
)ישעיה א יא. טז(. גם הנביאירמיהו, מוכיחם בשפה קשה: "עֹּלוֹּתֵיכֶם לֹא לְׁרָצוֹּן וְׁזִּבְׁחֵיכֶם לֹא עָרְׁבוּ לִּי"
)ירמיה ו, כ(.ומאידך, ישנן קטעים בהם משבח הנביא את הקורבנות. גם בתהלים מוצאים אנו,
אשרי האיש,
רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל3
התייחסות שלילית לקרבנות: "אִּם אֶרְׁעַב לֹא אֹּמַר לָךְ כִּי לִּי תבֵל וּמְׁלֹאָהּ: הַאוֹּכַל
בְׁשַר אַבִּירִּים וְׁדַם עַתוּדִּים אֶשְׁתֶה"?!
)נ, יב יג(. -וההסבר הוא, שאם האדם יודע שהחטא פגם את נפשו, והוא התחרט על
המעשה באופן אמיתי וכנה, ויודע שהקורבן שהקב"ה מוכן לקבל ממנו הוא חסד
מיוחד, שהקב"ה גומל עמו כדי שיוכל לתקן את נפשו וכל שאיפתו היא, להתקרב
חזרה להקב"ה הרי קורבנו רצוי. אולם, אם הוא לא התחרט על חטאו, אבל, מאחר
והוא מפחד מעונש שיבוא עליו, לכן הוא רוצה לרצות את השי"ת, בכדי שלא
יענישנו, הרי על קורבנו אומר הנביא: "זֶבַח רְׁשָעִּים תוֹּעֵבָה"
)משלי כא, כז(.גם המהר"ל מתייחס לטעותם של אנשים, בעלי חשיבה שטחית, שאור
התורה לא האיר אל חשכת חשיבתם:
"
בני אדם אשר לא ידעו דברי תורה, חושבים כי כאשר האדםחוטא לפני ה' במעשיו וחייבה התורה להביא קרבן, אותו
קרבן הוא כמודורון
שבשביל זה יכפר לו הקב"ה, כמו אדם שחטא למלך בשר ודםומביא דורון אליו לרצותו, וכך מביא קרבן אל הש"י לרצותו...
אבל ח"ולומר כך
, שיהיה הוא יתברך מקבל דורון ומכפר לו. רק הקרבן הואהקרבתם אל הש"י
אשר הוא מביא אליו הקרבן. כמו שמורה לך שםקרבן"
)ח"א שבועות, דף יב, ב. ד"ה ואמר(.נמצאנו למדים, שהקורבן הוא אמצעי כדי לקרב את האדם לבורא, ולא
לצורך הבורא! אולם, כפי שאנו רואים, את רוב רובם של הקורבנות, מביא האדם
לאחר שהוא חטא בשוגג. עלינו להבין אפוא, למה לאחר החטא צריך האדם להביא
קורבן. הרי למעשה לא הייתה לו כוונה רעה, אלא, שמחוסר זהירות, ומתוך טעות,
נמצא שאכל חֵלֵב, מפני שסבור היה שזה שומן, וזאת מפני,ש הם ממש דומים זה
לזה! אם כן, על איזה מעשה רע עליו להתכפר?
על מה ולמה מביאים קורבן?
כתב הרמב"ן
)הקדמה לויקרא(: "צוהו בקרבנות ובשמירת המשכןשיהיו הקרבנות כפרה להן ולא
יגרמו העונות לסלוק השכינה".נמצאו למדים מדבריו שני יסודות:
א. החטא גורם לסילוק השכינה. ב.בכוח הקורבן לתקן זאת, ולהחזיר את השכינה על מקומה.
ועוד הוסיף: "נפש כי תחטא בשגגה בעבור היות המחשבה בנפש,
והיא השוגגת, הזכיר כאן נפש: וטעם הקרבנות על הנפש השוגגת, מפני
שכל
העונות יולידו גנאי בנפש והם מום בה, ולא תזכה להקביל פנייוצרה
רק בהיותה טהורה מכל חטא... ולכן הנפש השוגגת תקריב קרבןאשרי האיש,
רח' החיד"א 13 ירושלים מס. עמותה 85-210-311-9 בנק לאומי, סניף 677 חשבון 06557851www.emuna.info
: אתר E-mail: [email protected] 20-7003826 : טל4
שתזכה לקרבה אל הא להים
אשר נתנה ובעבור זה גם כן הזכיר נפש" -)שם ד, ב(
.הרי שהחטא יוצר מום בנפש, ולכן היא מנועה מלהיות משכן להשי"ת,
הקורבן מרפא
ומתקן את המום הנפשי, ואז מתאפשרת שוב השראת השכינה באותואדם.
ועדיין דבריו של הרמב"ן טעונים ביאור. הלוא,
חטא הוא מעשה שנעשהבשוגג, בניגוד
לעוון שהוא מעשה שנעשה במזיד, ולפשע שהוא מעשה שנעשה מתוךמרד בהקב"ה. אם כן, למה מעשה עבירה שנעשה
בשוגג, "יוליד גנאי בנפש"?