פנחס הוא הראוי לצאת למלחמת נקמת ה' במדיין
נכתב על ידי יניב, 9/7/2014
"וישלח
אתם משה אלף למטה לצבא אתם ואת פינחס בן
אלעזר הכהן לצבא"
(לא,ו).
"אותם
ואת פינחס"
- מגיד
שהיה פינחס שקול כנגד כולם ומפני מה הלך
פינחס ולא הלך אלעזר אמר הקב"ה
מי שהתחיל במצוה שהרג כזבי בת צור יגמור
ד"א
שהלך לנקום נקמת יוסף אבי אמו שנא'
(בראשית
לז)
והמדינים
מכרו אותו (סוטה
מ)
ומנין
שהיתה אמו של פינחס משל יוסף שנא'
(שמות
ו)
מבנות
פוטיאל מזרע יתרו שפיטם עגלים לע"א
ומזרע יוסף שפטפט ביצרו ד"א
שהיה משוח מלחמה'
(רש"י).ההסבר
הראשון והאחרון מובנים,
אולם
האמצעי לא מובן,
מה
עכשיו ניזכר לבקש נקמת זקנו?
ובנוסף,
מה
יש להתנקם בהם הרי קנוהו ומכרוהו הלאה,
איזה
חטא גדול עשו בכך שיש לנקום בהם?
ובפרט
שמכרוהו לאדם חשוב במצרים כך שעשו זאת
אפילו לטובתו?
וכן
מדוע מזכיר שהוא גם מזרע יתרו,
אמנם
בגמ'
זה
מופיע בתור ברור לפס'
מיהו
"פוטיאל"
(סוטה
מג,א)
אולם
רש"י
שמביא את הטעם שיצא פנחס שיאמר רק שהוא
מיוסף,
כמו
שמובא בתחילה ב'תנא'
בגמ'?-
וניראה
שיש בזה כדי לחבר להסבר הקודם,
שהטעם
הוא משום שהוא התחיל במצוה ולכן אומרים
לו גמור,
ותחילתו
היתה חזקה ביותר בשל היותו מצאצאי יתרו,
כמו
שמובא שם בגמ'
'שבטים
מבזים אותו:
ראיתם
בן פוטי זה,
בן
שפיטם אבי אמו עגלים לע"ז
יהרוג נשיא מישראל?'
מימלא
התחלת המצוה היתה משהו גדול וחזק,
ולכן
ראוי ביותר שהוא ימשיך את זה,
שימשיך
קדושה גדולה זו שהביא ויסיים את המצוה.
לכן
גם הוא ניבחר להיות כהן משוח מלחמה,
הוא
סמל הקדושה של מלחמה זו,
הוא
מחבר את הקדושה הגדולה למלחמה זו (שכהן
משוח מלחמה דומה לכה"ג,
שמביא
קדושה לעולם)
ולכן
ה'תנא'
בגמ'
(שזו
הדעה האמצעית ברש"י)
מובא
ישר אחרי דברי הגמ'
על
היוצאים,
שעל
"פינחס"
למדו
'זה
משוח מלחמה'.
ע"פ
זה מובן יותר עמוק,
שפינחס
הוא היפך ע"ז
שלא כיתרו בתחילתו,
אלא
כמעלת התשובה של יתרו שחטאיו נעשים לזכויות
(ויש
גם הרג של זמרי)
וכן
היפך מזנות (הרג
זמרי)
ולכן
הוא ראוי להיות סמל קדושת המלחמה במדיין,
שהם
החטיאו בזנות,
בא
פנחס ונילחם,
ומגלים
לנו חז"ל
שבעצם הוא ראוי משורשו,
שהוא
מצאצאי יוסף שפטפט ביצרו,
שזהו
'זילזל
וכבש אותו,
ולא חשבו'
(רש"י
שם)
אולם
זהו יוסך לעצמו,
אולם
סביבתו היתה שטופה בזימה,
ולכן
מעלתו של יוסף גדולה ביותר,
ובזה
מובן במה חטאו המדיינים,
שהם
מכרוהו לפוטיפר (שזה
נישמע כמו 'פטפט
ביצרו'
) 'ויקנהו
פוטיפר סריס פרעה-
אמר
רב שקנאו לעצמו'
(סוטה
יג,ב)
'לעצמו-
למשכב
זכור מתוך יופיו'
כך
שמה שמכרוהו מדיינים היה זה חטא נורא,
שמכרוהו
בשביל משכב זכור,
ולכן
זהו קשר לזנות,
בא
עכשיו פנחס בנקמת ה'
על
מדיין שהחטיאו את ישראל בזנות,
ומגיע
בתור אחד שהמדיינים רצו לפגוע בו בזנות
כבר מקדם,
ובא
לקחת כאגב הנקמה שעכשיו גם נקמה על יוסף.
ויוסף
עצמו היה עיקר העברת החכמה של יעקב,
שהוא
היה תלמידו העיקרי של יעקב (שלכן
נתן לו כתנת פסים כראוי לו)
כך
שמייצג את קדושת בנ"י,
ולכן
בא עכשיו פנחס בתוקף שליחותו
כראוי ללחום במדיין על שהחטיאו את ישראל,
שיש
בו מעלה עצמית ואף שורש משפחתי,
ולכן
עשאוהו לכהן משוח מלחמה,
וזהו
'מגיד
שהיה פנחס שקול כנגד כולם'
שהוא
הראש,
הראוי
ביותר לתפקיד זה,
הוא
הראש המייצג לכל אותם סנהדרין קדושים
שבאים לנקום נקמת ה'
במדיין.
לרפואת אברהם בן בתיה שליט"א
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)