chiddush logo

כיצד אנו נראים בעיני האחר?!ולמה זה בכלל משנה?!

נכתב על ידי dvir45, 4/7/2014

בס"ד תמוז תשע"ד

יהא השיעור לרפואת ברוך בן אסתר,טובה בת בתיה,גד יעקב בן טובה וכל חולי עם ישראל / להצלחת עם ישראל / לע"נ אייל בן אורי,גיל-עד מיכאל בן אופיר,יעקב נפתלי בן אבי, משה בן ישראל (שרול) ולאה בת שלמה ז"ל ולהרבות אחדות בעם ישראל אהבה ואחוה ושלום ורעות       

פרשת בלק         כיצד אנו נראים בעיני האחר?!ולמה זה בכלל משנה?!

       בפרשת "שלח" אמרו המרגלים "ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם" (במדבר י"ג,33).הם סברו שעמי הארץ חושבים עליהם שהם "כחגבים",אך מנין להם מה חושבים עליהם? בפרשת "בלק" בלעם, שהוא נביא מאומות העולם אשר שונא את עם ישראל ורוצה מאוד לקללו, בא להילחם בישראל ב"נשק" הדיבור ,ביודעו שעַם ישראל חזק בזכות כוח הדיבור ו כוח התפילה. ובדבריו הוא מספר לנו דברים רבים עלינו-עַם ישראל וכך אנו יודעים מה דעתו וביכולתנו ללמוד מדבריו את החוזקות שלנו כיחידים וכעם.בלעם בא מתוך שנאה, אך יצאו לו,בעל כורחו ובלי שהתכוון לכך- ברכות,מלים טובות, מלים של הערכה כלפי עם ישראל.ואביא מספר דוגמאות.

      *"הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב"(במדבר כ"ג,9)-פירושים רבים נאמרו על פסוק זה,אך המכנה המשותף לכולם הוא   שאנו עם ש"לבדד ישכון" ולכן  אל לנו להסתמך על עזרת עמים אחרים ,אלא עלינו להסתמך על ה' (בדד=בכל דרכיך דעהו) ועל עצמנו ולדעת שאנו עַם עִם ערכים ומוסר שהעמים לא תמיד מבינים ועל כן עלינו להתלכד כי כוחנו-באחדותנו.כאשר אנו מאוחדים בתוכנו ומתעלים מעל מחלוקות הרי שאויבינו לא יוכלו לנו.

      *"מה טובו אהליך יעקב משכנותיך ישראל" (במדבר כ"ד,5 )- פסוק זה נאמר בתחילת תפילת שחרית-

שאלה למחשבה:כיצד פסוק שנאמר על ידי בלעם הרשע שובץ בתפילה?

הצעת תשובה: אכן היו חכמים כ-ר' שלמה לוריא שהתנגדו לאמירת פסוק זה בתפילה מאחר שזו קריאתו של בלעם שהיה עובד אלילים אך לפי הדרש מדובר בפסוק זה במילה "אהליך" על בתי כנסת ובתי מדרש בהם בני ישראל מתפללים ולומדים תורה (סנהדרין ק"ה,ע"ב) ובמילה "משכנותיך" מדובר על השכינה ששורה בעם ישראל. בלעם התכוון לומר שלא יהיו בתי כנסת ובתי מדרש ושלא תשרה שכינה בעם ישראל,אך לא הצליח לקלל (כי עם ישראל הוא עם מבורך ו-ה' לא מרשה לקללו) ואמר שיש דבר טוב עד מאוד בעם ישראל.ספורנו פירש "מה טובו" התפילה ולימוד התורה מיטיבות לא רק עם העוסקים בכך,אלא גם לכל האומה.-כוחנו בפינו,כוחנו בתפילותינו.  לעתים אנו זקוקים למישהו אחר, שכביכול יציב מראה מולנו ויראה לנו את...עצמנו,שנדע כיצד אנו נראים ונפנים זאת ולפי פירוש זה אנו יכולים להפנים ש: כוחנו-באמונתנו.

רש"י מפרש שהאוהלים של כל עם ישראל מסודרים בצניעות ובהתחשבות של משפחה במשפחה.אחד הערכים החשובים הוא ערך המשפחה שמהווה מקור כוח לחבריה.כוחנו-במשפחתנו

      לצערנו,מאז ימי בלעם ועד ימינו,יש גויים רבים אשר שונאים את היהודים בכלל ואת היהודים שבארץ ישראל בפרט (אנטישמיות לשמה...לא תמיד הם טורחים ללמוד ולברר היטב את הדברים) ה"בִלעמיות" קיימת גם כיום והשבוע נוכחנו בכך לצערנו כאשר נמצאו גופות שלושת הנערים שנרצחו רק בגלל שהם יהודים.

שאלה למחשבה:כיצד נאזור כוח כדי להתעודד ולהמשיך הלאה לאחר הדבר הקשה שקרה בחטיפת שלושת הנערים ובדברים נוספים שקורים?

הצעת תשובה:  ייתכן שיש מי שאומר:"אין לי כוח",לעתים האדם חש "נטוש ובלי כוחות" כפי שכתב נתן יונתן בשירו "חופים",אך ה' לא נותן ניסיון לאדם, בלי לתת לו כוח להתמודד עימו.

        יש לנו כוחות רבים כדי לבחור בחיים ולהתמודד ואזכיר חלק מהם :

כוח החיים (רצון להמשיך ולחיות,על אף דברים קשים ועצובים שקורים), כוח המוח ("הראש היהודי ממציא לנו פטנטים" כדברי השיר,לימוד והפעלת החשיבה כדי להמציא ולפתח דברים), כוח הרוח (בנוסף לדברים החומריים שנחוצים כדי לחיות,אנו מבינים שיש משמעות לכל דבר שקורה ויש חשיבות רבה לדברים רוחניים),כוח היחד ("כשאני לעצמי-מה אני"?! יש דברים רבים שהאדם אינו יכול לעשותם בעצמו,בעוד שביחד ניתן לבצעם.ביחד יש אפשרויות פיסיות וגם אפשרות ללימוד בצותא,ומתן וקבלת תמיכה ועידוד), כוח הקבוצה (חברי הקבוצה מחזקים זה את זה,עוזרים מבחינה פיסית וגם מבחינה נפשית ומשרים תחושת שייכות ובטחון),כוח הרצון (יש בכל אחד רצון להתקדם,ללמוד,להתפתח וכוח זה מניע לפעולה),כוח האהבה (אהבה נותנת מרץ לאדם לפעול ולהתנהג כראוי) ,כוח הסליחה (היכולת לסלוח לאדם שאני חש וחושב שפגע בי, מאפשרת לחיות חיים טובים יותר,לשוב ולהיות בקשר טוב כפי שהיה לפני כן) , כוח השתיקה (ר' מנחם מנדל מקוצק זצ"ל אמר:"אין זעקה גדולה מהדממה",לעתים אדם צריך להיות בשקט עם עצמו כדי לעכל ולעבד דברים)ומפרשה זו-בה בירך בלעם את עם ישראל,ניתן לקחת את כוח הברכה (לומר מלים טובות וברכות לאנשים סביבנו :יישר כוח! ברוכים תהיו! שאו ברכה! כפי ש-ה' אמר בדברים ז',14 "ברוך תהיה מכל העמים") וברור שיש עוד כוחות.

      חשוב לציין שיש בין הגויים גם כאלה שמדברים דברים טובים על עם ישראל ומציינים את הטוב שבנו.לדוגמא אביא את דבריו של ויליאם אייקן מקולורדו ספרינגס, אזרח אמריקאי לא יהודי שכתב בשלהי מלחמת יוה"כ, כאשר פחד אמברגו הנפט שיתק את רוב מדינות העולם "איגרת ליהודים", אותה פרסם בעיתון "גאזט טלגרף" ומשם היא הועתקה לעיתונים אחרים.

יהודים,לכו הביתה...אבל ישמור אלוקים לו הייתם סבורים כי התבטאות זו של כמה אנשים חולניים,מבטאת את דעתם של כל האנשים באמריקה הנפלאה הזאת וכולכם הייתם מתחילים לארוז את חפציכם ועוקרים---

"יהודים,לכו הביתה!איננו רוצים יהודים,רוצים נפט"...אלא שלפני שאתם עוזבים,האם תעשו לי טובה?האם תשאירו מאחוריכם את נוסחת החיסון של ד"ר יונה סאלק,לפני שאתם עוזבים?האם תשאירו מאחוריכם גם את היכולת שהוכחתם בשלטון,במדיניות,את כוח השכנוע שלכם,את הספרות הטובה ואת המזון המשובח-והשאירו לי גם את שאיפתכם העזה להצלחה...

בדרככם החוצה,יהודים,האם תעשו לי עוד טובה אחת?האם תעברו ליד ביתי ותקחו אותי עמכם?אינני בטוח אם אוכל לחיות בביטחון בארץ שבה אינכם נמצאים.אם אי פעם תצטרכו לעזוב-תעזוב עמכם גם האהבה,תעזוב עמכם הדמוקרטיה ובעצם הכל יעזוב עמכם,האלוקים יעזוב עמכם...באם תעברו ליד ביתי,אנא,האטו את המהירות ותצפרו,כי גם אני הולך עמכם"!

       טוב,אז הבנו שאנו עם מיוחד ובעל כוחות,יכולות והישגים ולכן- מן הראוי שנכיר בערכנו ואם קורה והבטחון העצמי נעשה שפוף לעתים (מכל מיני סיבות),הטוב ביותר הוא שניתן לעצמנו אישור אישי,פנימי,נזכיר לעצמנו את הדברים בהם אנו טובים ,אך לעתים עשוי לחזק יותר כאשר נאזין לדברים טובים שאומרים עלינו הסובבים אותנו (אף אם הדובר הוא בלעם...) ומתוך דבריהם  נכיר את הכוחות שיש לנו,את חוזקותינו-ואז נתחזק ונאמין בעצמנו,בכוחותינו, ביכולותינו ובכך שאנו עם מיוחד ומבורך אשר "ה' אלוקיו עמו".                

שבת שלום ומבורך!                                              עדנה ויג                              veigedn@@gmail.com

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה