chiddush logo

400 שנים שהוזכרו לאברם אבינו לא היו חייבות להיות כעבדים, זה יכול היה להיות יום של שירות לצדיק כאליעזר לאברהם, עם חוסר בנעלי עור - ובכנען ולא במצרים

נכתב על ידי אבירבינוביץ, 16/1/2025

 

העבדות במצרים לא הייתה "גורל"- ניתן היה למנוע זאת. חז"ל אומרים שאפשר להתגבר על גזירות רעות, בעיקר באמצעות תשובה.  אבותינו עיצבו את העתיד לטובתנו (מעשה אבות סימן לבנים), ההפחתה מ-400 ל-210 מעידה על כך

נקודה מרכזית שהתורה מלמדת אותנו, היא שאלוהים ברא את היקום ומנחה את ההיסטוריה, אפילו אירועים יומיומיים, ושום דבר שקרה לא היה צריך לקרות כפי שקרה, מעשינו תמיד יכלו לשנות את הדרך שבה העתיד נמשך - הפכנו לעבדים ב מצרים רק בגלל שמכרנו את אחינו כעבד למצרים.


חיבור בין פרשיות ואנשים: שלשלת מאברהם ושרה ליוסף, למשה רבנו, ותחילת העבדות בפרשת שמות, כפי שנובאה בברית בן הבתרים    

א. שליחותם הפרואקטיבית של אברהם ושרה 

אברהם ושרה אינם רק מקבלי נבואה, אלא שותפים פעילים בעיצוב עתיד צאצאיהם. האתגרים והניסיונות שהם עוברים הופכים להזדמנויות ליצירת אנרגיה רוחנית חיובית ולסלילת הדרך לדורות הבאים

הירידה למצרים: ירידה זו היא חלק משליחותם להכין את הקרקע לצאצאיהם. חטיפתה של שרה מקבילה למכירתו של יוסף לעבדות, והעניקו לו את הכוחות לעמוד בניסיון 

ייתכן שגם קשיי אברהם ושרה במצרים הם סוג של "מידה כנגד מידה" במובן פרו-אקטיבי פרודוקטיבי, הכנה לקשיים שיעברו צאצאיהם במצרים

אברהם ושרה לא נוטשים את שליחותם למרות הקשיים, ובכך הם מעניקים כוח ליעקב ויוסף להתמודד עם אתגרים דומים 

פרשנות חדשה ל"במה אדע": אברהם מבקש הדרכה כיצד למלא את שליחותו ולהבטיח את הצלחתם הרוחנית של צאצאיו - אברהם מבין שהבטחת ירושת הארץ מותנית במאמציו להביא זאת לידי מימוש  

"במה אדע" = "במה אלמד, כי אירשנה" - מה עליי לדעת כדי להבטיח שצאצאיי יירשו את הארץ 

  כיצד אוכל להפוך את הנבואה לידיעה ודאית 

ברית בין הבתרים כקריאה לפעולה: הנבואה על הגלות היא אתגר וקריאה לאברהם ושרה לפעול ולמתן את חומרתה 

מטרת הגילוי היא לאפשר לאברהם ושרה להיערך לגלות ולפעול לצמצום משך הזמן שלה 

משך הגלות קוצר מ-400 שנה ל-210 שנה, הוכחה לכך שפעולותיהם של אברהם ושרה השפיעו על העתיד 

הערה: אולי הביקורת בחז"ל ל“במה אדע” היא הד של מקור שאומר שניתן היה לקצר את הגלות עוד יותר, ואף למנוע אותה לחלוטין, אילו פעלו אברהם וצאצאיו בצורה שונה 

ניתוח מילות המפתח בנבואה: ("גר", "בארץ לא להם", "ועבדום", "ועינו אותם") ניתן היה למלא את הנבואה גם ללא שעבוד של ממש 

  • "גר" יכול להיות גם תושב זר שאינו עבד, כמו אברהם עצמו בארץ כנען 


  • "בארץ לא להם" יכול להתייחס לכנען, שטרם ניתנה לבני ישראל, ולאו דווקא לארץ זרה.


  • "ועבדום" יכול להתפרש כעבודה שאינה בהכרח עבדות, כמו עבודתו של יעקב אצל לבן

  • אליעזר מתגאה בהיותו "עבד אברהם"; אלוקים מכנה את משה "עבדי משה. 


  •   דוגמא מהתורה: "עינוי" ביום כיפור יכול להיות הימנעות מנעילת נעלי עור

 "ועינו אותם" יכול להתייחס לקשיים וייסורים שאינם בהכרח עבדות”

ייתכן ששינוי דומה במועד הגאולה, אלא בכיוון שלילי, התרחש גם במקרה של משה רבנו. משה הוכה בארמון פרעה כתינוק, וכאשר גדל, הכה את הנוגש המצרי ונאלץ לברוח ממצרים. ייתכן שמשה הוצב בארמון פרעה כדי להביא לגאולת עם ישראל, אם על ידי שכנוע פרעה לשחררם, או על ידי הפיכתו לפרעה הבא. אילו לא הלשינו עליו אחיו, ייתכן שהגאולה הייתה מגיעה 40 או אפילו 60 שנה מוקדם יותר!" 

הכנת אנרגיות חיוביות לעתיד 

אברהם ולוט מארחים עוברי אורח ומגישים להם מצות ו"עוגות" :אברהם ולוט  מכינים אנרגיות חיוביות לדורות הבאים, כולל רות, דוד המלך והמשיח . יציאת מצרים, בה נאפו "עוגות מצות", מהדהדת את מעשה אברהם ולוט, ומחזקת את הקשר בין פעולותיהם של אבותינו לגורל צאצאיהם 

הערה ייתכן שאפילו חגיגת הפסח שלנו מדי שנה יוצרת אנרגיה חיובית המסייעת לאבותינו בהשפעה לאחור בזמן.

ב. יוסף ואחיו: בחירה חופשית ו"היסטוריה אלטרנטיבית 

סיפור יוסף ואחיו מדגים את כוחה של הבחירה החופשית ואת הפוטנציאל למהלכים היסטוריים חלופיים  

פרשנות החלומות: יוסף ראה את עצמו ואת האחים בחלום הראשון, והם לא השתחוו, רק האלומות השתחוו, לכן ברור מפרשיית הפסוק שפירוש האחים לא היה נכון - החלום הראשון מסמל שכל החיטה והמזון של האחים יגיעו מיוסף (כפי שאכן קרה 

  השמש, הירח והכוכבים משתחווים ליוסף ללמד על יכולתו להתגבר על השפעותיהם 

  ( בעזרת השראתו האלוקית,(מתגבר על השפעת הכוכבים ועל "הגורל

בגלל שנאה וקנאה האחים טועים בפירוש חלומותיו של יוסף, ובחירתם זו מובילה לשרשרת אירועים טרגיים. פרשנות חיובית של החלומות הייתה עשויה להוביל למהלך היסטורי שונה לחלוטין,  אולי אפילו    

  להוביל למלוכה של יעקב ובניו במצרים, ולגאולה מוקדמת

  מכירת יוסף לעבדות היא תוצאה ישירה של בחירותיהם השליליות של האחים 

   והובילה לשעבוד במצרים, דוגמה ל"מידה כנגד מידה 

יוסף, כצאצא של אברהם ושרה, ממשיך את דרכם ושומר על זהותו למרות הקשיים

ג. אסטרולוגיה וגורל 

התורה מציגה תפיסה ייחודית של אסטרולוגיה וגורל. האדם, שנברא בצלם אלוקים, ניחן בכוח בחירה חופשית ויכול להתעלות מעל השפעות אסטרולוגיות ולקבוע את גורלו 

סיפור משה: פרעה מנסה למנוע את לידתו של משה באמצעות אסטרולוגיה, אך פעולותיו גורמות דווקא לגידולו של המושיע בארמונו - פרעה מנסה לשנות את הגורל, אך פעולותיו גורמות דווקא להגשמתו - גם דוגמה ל"מידה כנגד מידה 

חלומות יוסף: החלומות בהם השמש, הירח והכוכבים משתחווים ליוסף מלמדים על יכולתו להתגבר על השפעותיהם ועל "הגורל בעזרת השראתו האלוקית

בראשית א, יד-טו: המאורות נבראו "לאותות ולמועדים", ולא כדי להשפיע על גורל האדם. 

ד. מסקנות 

אחריות אישית: סיפורי האבות מלמדים אותנו על כוחה של הבחירה החופשית ועל אחריותנו לעצב את גורלנו ואת עתיד הדורות הבאים 

השפעה בין-דורית: מעשינו משפיעים לא רק עלינו, אלא גם על הדורות הבאים.

הערה: ייתכן שגם אנו, בפעולותינו בהווה, משפיעים על אבותינו ועל גורלם, כמו בפסח.

אמונה ותקווה: גם לנוכח אתגרים וקשיים, עלינו לשמור על אמונה ותקווה, ולפעול מתוך תחושת שליחות לעתיד עם ישראל 

כיצד הייתה נראית ההיסטוריה היהודית אילו עזרו האחים ליוסף להגשים את חלומותיו, לממש את הפוטנציאל שלו ולהשיג את ייעודו?

פרשנות ספקולטיבית: "נתיב היסטוריה חלופי": אילו האחים היו פתוחים לגדולתם של חלומות יוסף, והיו מוכנים לעזור לו לממש את הפוטנציאל שלו, אלוקים היה יכול לשלוח את החלום ליעקב/ישראל, חולם חלומות אלוקיים מנוסה, שהיה מפרש אותו, רואה את הקשר לחלומות יוסף, ומטיף לכולם את נבואת שבע שנות הרעב וכו' 

יוסף היה בכלא המצרי במשך שנים לפני חלומות פרעה, ולכן בהתחשב בציר הזמן כפי שקרה, אם לא היה נמכר אלא נעזר להשיג את ייעודו, היו שנים פנויות להפיץ את דבר האירועים העתידיים לבוא 

ואז, בשנה הראשונה של שפע גדול, הם היו יכולים להציע לכולם לשמור מזון בצד, לבנות אסמים, ואולי לקנות תוצרת נוספת מאחרים, במיוחד מכיוון שחיטה בשפע תהיה זולה מאוד, ומכיוון שהם משפחה עשירה, הם היו צוברים כמות גדולה. ואז בשנה השנייה, וכן הלאה. בסוף שבע שנות השפע, כאשר פרצה הרעב, משפחתו של יעקב/ישראל הייתה שולטת בחיטה של האזור. כשם שיוסף מכר מאוחר יותר את כל הארץ לפרעה, בהיסטוריה חלופית זו כל ארץ כנען הייתה שייכת לישראל. וישראל היה מלך, והארץ הייתה נקראת ארץ ישראל, והיא הייתה מקור המזון והשפע לכל הציוויליזציה 

לחלופין: אלוקים היה יכול לתת את החלומות לפרעה כפי שקרה בפועל, ואלוקים היה דואג שיעקב יפרש אותם גם אם לא היה עבד במצרים, גם אם לא היה במצרים כלל 

סימנים לכך ש' ניהל את האירועים 

  • בכך שה’ כלל בכתיבת התורה את הפרט "וימצאהו איש תועה בשדה", ה’ אומר לנו שהוא סידר את הכל. וכך אנו מבינים שגם חייו של יוסף כעבד מוכתבים על ידי האלוקים.

  •   ה’ מצא דרך למקם את יוסף כך שיילקח לפרעה כדי לפרש את חלומו על ידי סוחרים שעוברים למצרים בזמן הנכון כדי לקנות אותו כעבד

  • מכירת יוסף לשר האופים ואז שהותו בכלא של השר

  • סידור שני השרים בכלא זה ומתן חלומות נבואיים להם (זה לא מובן מאליו, שיהיו להם חלומות נבואיים אותנטיים!)

  • מתן הפרשנות ליוסף

  • הישרדותו של שר אחד כדי לספר לפרעה על כך

  • אי שביעות רצונו של פרעה מכל הפרשנויות האחרות שהוצעו על ידי מומחיו

לכן, ברור שאפילו אם יוסף לא היה נמכר כעבד למצרים, ה’  היה יכול באותה מידה לסדר שחלומות פרעה יגיעו לידיעתו של יוסף ושהוא יהיה במצב לפרש אותם

אפשר ליצור תרחישים שונים כיצד זה יכול להתפתח, החל מההנחה שאחיו של יוסף קיבלו את חלומו כנבואי, והיו מחויבים לעזור לו לממש את הפוטנציאל שלו 

ובמיוחד, כשם שאלוקים שלח את חלומות השרים שיוסף פירש נכון, כלומר הוכח שהם נבואיים ושהייתה לו גישה למשמעות האמיתית, אלוקים בהחלט היה יכול לעשות את אותו הדבר בבית יעקב, לתת חלומות ליעקב או לבניו,  ובכך לבסס את המוניטין, או לתת חלומות למנהיגים באזור (במקום לשני השרים המצריים הזוטרים) שיוסף יפרש וכו', ואז הוא היה במצב לשמוע ולפרש את חלומו של פרעה.

מה ללמוד מכל זה?

תארו לעצמכם כמה שונה הייתה ההיסטוריה היהודית אילו האחים היו מיישמים "דן לכף זכות" בפירוש חלומו של יוסף, ומבינים את מניעיו. התורה מספרת לנו את הסיפור הזה בפירוט רב  .

אפילו בימינו, אולי ישנם אירועים בינלאומיים משמעותיים ואירועים שנגזרו מראש, אך האופן שבו הם יתפתחו יהיה תלוי באופן שבו אנו מתייחסים זה לזה: זה תלוי בנו, אם אנו מפרשים את דברי אחינו לטובה, ועוזרים להם להגשים את חלומותיהם במקום לנסות להכשיל אותם ("נראה מה יהיה עם חלומותיו").

מי ייתן ונתברך להבין את משמעות האירועים המוזרים שקורים לנו לכאורה באקראי, ויהיה לנו הכוח המוסרי לשפר את אופיינו ולהיות כמו יוסף, ובכך להשיג את ייעודנו. מי ייתן ונתעורר על ידי כך לשפוט לכף זכות, ולעזור בנדיבות לאחינו להגשים את חלומותיהם - וכך להשפיע על ההיסטוריה העתידית שלנו, ובמקום להיות עבדים, כולנו נהיה מלכים!

מסקנות 

למרבה הצער 

הראשון מבני ישראל שהגיע למצרים בתקופה זו הגיע כעבד שנמכר על ידי משפחתו, וייתכן שזה יצר "אנרגיה של עבדות" עבור כל המשפחה המורחבת כאשר הגיעו למצרים מאוחר יותר

יוסף הואשם על ידי אחיו בכך שאמר שהם יהיו עבדיו, ואכן מאוחר יותר, לפני שידעו מי הוא, הם הציעו את עצמם כעבדים לו! וגם לאחר מות אביהם יעקב הם חזרו על הצעה זו, שוב טעו בפירוש כוונותיו.

הסיבה שנתנו המצרים לשעבוד היהודים היא אבסורדית (לשעבד אנשים כדי שלא יוכלו לעזוב בזמן מלחמה - מדוע רצו לעזוב?! ואם לא יכלו לעזוב אלא באמצעות מלחמה, האם הם לא כבר לא חופשיים?) אז אולי "אנרגיית העבדות" הזו היא שהביאה באופן מטאפיזי לשינוי הפתאומי והבלתי מוסבר הזה ביחס המצרים

לכן, היו אלה מעשיהם והחלטותיהם של האחים, ואולי מאוחר יותר של יוסף עצמו, שקבעו את הדרך בה יתפתח העתיד, בדור הבא, כאשר כולם נכנסו לעבדות של ממש - במקום שההיסטוריה תתפתח לאורך המסלולים החיוביים שהוזכרו לעיל

ו. סוף דבר 

מי ייתן ונתברך להבין את משמעות חיינו ואת השפעת מעשינו על הדורות הבאים. נלמד מאברהם, שרה ויוסף את כוחה של הבחירה החופשית, את חשיבות האחריות האישית, ואת היכולת לעצב את העתיד לטובה


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה