chiddush logo

כנפי יונה- פרשת שמות

נכתב על ידי dvir45, 16/1/2025

 פרשת שמות - בסימנא טבא

מתחילים ספר שמות. 

להצלחת חיילי ישראל ולהצלחת עם ישראל אמן. 

וַיְצַ֣ו פַּרְעֹ֔ה לְכׇל־עַמּ֖וֹ לֵאמֹ֑ר כׇּל־הַבֵּ֣ן הַיִּלּ֗וֹד הַיְאֹ֙רָה֙ תַּשְׁלִיכֻ֔הוּ וְכׇל־הַבַּ֖ת תְּחַיּֽוּן׃ {פ} 

מדוע גזר פרעה דווקא הגזרה הזאת כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו ?

תשובה :  אמרו רבותנו כי ראה בכוכבים שעתיד להיוולד משיען של ישראל ולכן עמד וגזר את כל הבנים הילודים תשליכו ליאור

התחלת השעבוד במצרים נאמר לעיל ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף. 

רש"י כתב עשה עצמו כאילו לא ידעו. 

לכן ציווי פרעה לעמו כל בן אשר ילוד מהעבריות ליאורה תשליכוהו וכל הבת תחיון. 

אחת הגזרות הקשות על ישראל והנה הכתוב בסמוך לפסוק הזה כותב כך. 

 פרק ב 

א . וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי : 

הפסוק סתום ולא גילה לנו מיהו האיש ואת מי נשא לאשה ? 

אך רבותינו בגמרא מסכת ( סוטה פרק יב עמוד ב) 

וכן רש"י ועוד מפרשים אמרו כי האיש הוא עמרם והאשה יוכבד.. 

עמרם הוא אביו של משה רבנו והיה גדול הדור, כאשר שמע את גזרת פרעה "כל הבן היאורה תשליכוהו עמד וגרש את אשתו. 

באומרו מה הטעם להוליד בנים הרי ימותו ביאור.. 

ולכן כל הגברים בעם עשו כמו עמרם וגרשו את נשותיהם, 

הגמרא מספרת לנו שבאה מרים אחות אהרון ומשה ואמרה לאביה כאשר היתה בת שש שנים בלבד. 

אבא מה אתה עושה ? פרעה גזר על הבנים ואתה גזרת על על הבנים הבנות והגזרה שלך קשה משל פרעה 

מרים רק בת שש והיתה חכמה במיוחד והיא מוכיחה את אביה 

מיד עמד עמרם והחזיר את אשתו יוכבד ונעשה נס שלא פורסם בכתוב, כי אשתו יוכבד הרתה במשה כאשר היתה בת 130 שנה. 

והתורה מספרת על הולדת משה אשר עתיד להיות מנהיג של ישראל. 

בהיות משה כבן שלושה חודשים לא יכלה אמו עוד להצפינו ולכן עשתה לו תיבה ותשם את משה בתיבה

ותנח אותה על היאור ותצב אחותו מרים מרחוק לראות מה יעשה לו

הכתוב מספר 

ה . ותרד בת פרעה לרחוץ על היאור ונערותיה הולכות על יד היאור ותרא את התיבה בתוך הסוף ותשלח את אמתה ותקחיה. 

והנה פתחה את התיבה ותרא והנה נער בוכה ותחמול עליו ותאמר מילדי העברים זה. 

איך ידעה שהוא מילדי העברים ראתה שהוא מהול

הקשו רבותינו כתוב והנה נער בוכה. מדוע קרא הכתוב למשה תינוק כמעט בן יומו  נער ? 

תירץ מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל בזמנם לא היה מקרופון ומשה היה צריך לדרוש בפני מאות אלפי אדם ואיך ישמעו אותו ? 

לכן כבר שנולד היה לו קול חזק כדי שישמעו ממנו כל ישראל את דבר ה' 

תירוץ נוסף קול של נער עבה שכל קולות הסבל הקשה שסבלו ישראל בעבדות למצרים היה בוקע מקולו של משה. 

אמרו נערותיה לבת פרעה אביך גזר גזרה כל הבן הילוד ליאורה תשליכוהו ואת עוברת על הגזרה של אביך ? 

בא המלאך גבריאל והרג את כל נערותיה והשאיר אחת שלא אמרה כלום שתלווה אותה משום כבודה.

אלא הקדוש ברוך הוא נתן בליבה של בתיה בת פרעה שתחמול עליו, ולכך המנהיג של ישראל שעתיד להושיע אותם יגדל בבית ממנו יצאה הגזרה ! 

תיכף ומיד רצה מרים לבת פרעה ותאמר לה וקראתי לך אשה מנקת מן העבריות ותנק לך את הילד. 

הנה קראה מרים לאם הילד שתנק את אחיה משה, פה שעתיד לדבר עם הקדוש ברוך הוא לא ינק משדי אשה מצריה. 

ויגדל הילד ויצא אל אחיו וירא בסבלותם וירא איש מצרי מכה איש עברי מאחיו

ויפן כה וכה וירא כי אין איש ויך את המצרי ויטמנהו בחול

וגם יצא ביום השני וירא שני אנשים עברים נצים ויאמר לרשע למה תכה רעיך. 

אמרו רבותינו שני האנשים שרבו היו דתן ואבירם 

ואף על פי שעדיין לא היכהו נקרא רשע וזאת רק הרים את ידו להכות כבר נקרא רשע. 

ויאמרו לו מי שמך שר ושופט עלינו הלהורגני אתה אומר כמו שהרגת את המצרי וירא משה ויאמר אכן נודע הדבר

טו. וישמע פרעה את הדבר הזה ויבקש להרוג את משה ויברח משה מפני פרעה וישב בארץ מדין וישב על הבאר.

יש מקום לשאול 

משה גדל בבית פרעה והיה לו כבן ומדוע ביקש פרעה להרוג את משה בגלל שמשה הרג איזה מצרי ? 

מה אכפת לו פרעה על איזה אחד פלאח מצרי ?? 

אלא כתיב וישמע פרעה . מה שמע ? שמע כי משה הוא עברי והוא זה שעתיד להושיע את ישראל 

בערה בו חמתו איך גזר גזרה כל הבן היאורה תשליכוהו .. והנה גדל המושיע של ישראל בבית שלי ??!! 

ועל כן ברח משה לארץ מדיין 

המודיעין בכל מדינה ומדינה היה בבאר המים כי לשם באים כל רועי הצאן להשקות את הצאן והבקר ומשם שואבים גם מי שתיה. 

הנה משה יושב על הבאר וראה את שבע בנות יתרו יוצאות לשאוב מים כדי להשקות את צאנם

כאשר סיימו בנות יתרו לשאוב מים באו הרועים וגזלו מהם את המים להשקות את הצאן. 

משה שהיה צדיק וישר לא יכול היה לסבול אי צדק קם וגירש את הרועים והשקה את צאן בנות יתרו

כאשר חזרו הבנות אל ביתם סיפרו כי על משה לאביהן, כי איש מצרי הושיעם כי היה לבוש בבגדי מלכות .. לכן אמרו איש מצרי

הכתוב מספר שיתרו נתן את בתו ציפורה לאשה ותולד לו את גרשום ואת אליעזר. 

סיפור התגלות הקדוש ברוך הוא למשה בסנה. 

הנה סנה בוער באש והסנה אנינו אוכל ויאמר משה אסורה נא ואראה את המראה הגדול הזה מדוע לא יבער הסנה

כאן ה' מתגלה למשה צעקת בני ישראל באה אלי וירא בסבלותם וכו וכו 

אבקש ממך ללכת לפרעה ולומר לו ה' אלהי ישראל מבקש שחרר את עמי מעבדות מצרים

כאן מתפתח דיאלוג בין ה' למשה על עצם הבקשה שהוא יהיה השליח של הקדוש ברוך הוא לדבר עם פרעה 

אומרים רבותינו כי שבעה ימים הקדוש ברוך הוא משכנע ומבקש ממשה לך בשליחות שאני מצווה אותך. 

אך משה מסרב פעם אחר פעם כל פעם בטענה אחרת 

פעם אמר מי אני אשר אלך לפרעה ופעם אמר ואנכי כבד פה וכבד לשון היינו מגמגם 

ופעם מדוע אתה מבקש ממני וכל פעם לא מוכן לקבל את התפקיד להיות מלך על ישראל ושליח של ה'  ומשה מסרב 

אחר כך אמר אם אומר לישראל ה' שלחני וכו והם לא יאמינו לי 

ואז ה' נתן לו שני אותות 

המטה בידך השליכהו ארצה והמטה נהפך לנחש ושוב אמר לו החזק בזנבו ויחזיק ויחזור הנחש להיות מטה 

ואחר כך ביקש ממנו הכנס את ידך בחקיך והיד של משה הפכה למצורעת.. אמרים רבותינו כי אמר לשון הרע על ישאל והם לא יאמינו לי שה' שלחני ולכן נענש וידו הפכה למצורעת לכמה שניות ושוב השיב את ידו וחזרה שוב לאיתנה. 

מכאן לומדים שאסור לדבר רע על ישראל כי שונא כל מי שמדבר על בניו

רק בסוף כאשר אמר ה' למשה ואהרון אחיך יוצא לקראתך וראך ושמח בלבו 

אמרת כי כבד פה וכבד לשון אתה ולכן אהרון יהיה לך לפה ואתה תיהיה לו אלהים 
ורק אז הסכים משה

אם זה היה בדורנו ??? תוך שניה היו מקבלים את התפקיד להיות מלך על ישראל ושליח של ה'

שבת שלום : מבקשים לשתף כמה שיותר וזכות דברי התורה תעמוד לכם בפרנסה עושר וכבוד מתוך בריאות טובה אמן. 

דברי התורה יהיו לרפואה שלמה ומהירה של אבא חיים ברבי קרעי בן חביבה

דברי התורה יהיו לעילוי נשמת אמא יקרה וצדיקה שושנה זוריה בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה

לע"נ יהודה קרעי בר נג'ימה. חביבה בת פלילה. דוד סבן בר סלטנה שמיחה בת פלילה

ל"ע בנימין קרעי בר חביבה

חתאתו יעקוטה כאיו בר שמיחה. ג'ירייה בת מסעדה

יהודית חיים דוד בר יעקוטה

לע"נ גבורי ישראל בכללם 

תומר גרימברג
ארנון זמורה
אביב מגן 
משה אברהם בראון
רועי נהרי

חמשאת מרים בת רוזלנה למשפ' בן יעקב
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה