chiddush logo

כח ירושלים

נכתב על ידי יניב, 27/5/2014

 "ירושלם הרים סביב לה וה' סביב לעמו מעתה ועד עולם" (תהלים קכה,ב) הפשט הוא 'כמו ירושלים שההרים מסבבים לה כן ה' סביבות עמו הבוטחים בו להגין עליהם עד עולם' (מצודות). אולם ניראה שיש בזה רמז שההרים שמסביב מרמזים על ה' השוכן איתנו, שהנה על סיני נאמר שניתן בו תורה בשל היותו נמוך, שזה רמז לענוה (מדרש תהילים סח,ט), אלא שזה טוב בעניין מתן תורה, שהתורה חלה על ענוים, אולם בעניין תיקון העולם צריך גבורה גדולה לעמוד בתוקף מול העולם, ולזה צריך גאוה דתית, וזהו 'הוא עדינו העצני כשהיה יושב ועוסק בתורה היה מעדן עצמו כתולעת ובשעה שיוצא למלחמה היה מקשה עצמו כעץ' (מו"ק טז,ב) שבדוד זה בא לידי ביטוי שיא, שהוא היה המלך שכבש והרחיב את גבול ישראל עד היותה מעצמה עולמית, שזה בא יחד עם תיקון העולם ולכן צריך כח וגבורה. כך ירושלים היא סביבות הרים כיון שהיא קשורה לתיקון העולם, שמשם יוצאת תורה שמתקנת את העולם שלכן "והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלקי יעקב וירנו מדרכיו ונלכה בארחתיו כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים" (ישעיה ב,ג) שהתורה יוצאת מירושלים ומשפיע לכל העמים כיצד להתנהג שזהו תיקון העולם כולו, וזה נעשה ע"י עם ישראל במשך הדורות שלכן מדגישים "בית אלקי ישראל". לכן ירושלים סביבה הרים כרמז לגבורה דתית לתיקון העולם, ולכן היא מקום המלכות שהמלך מייצג את ה' בעולם הפיזי, וזהו גם שההרים שמייצגים את החומרי (שהגאוה באה מהחומרי "כחי ועוצם ידי"..) גם הם קשורים לקדושה, שזהו המלך ששולט על החומרי תוך קשר לקדושה. ובתיקון העולם בנ"י ניכנסים לסכנות אדירות משנאה והתנגדות הטומאה ולכן צריך את השגחת ה' כל הזמן "וה' סביב לעמו מעתה ועד עולם" להגן. וזהו עניינה של כל א"י (תיקון העולם) וירושלים בראשה, שירושלים היא קצה הפירמידה של א"י, קדושת ירושלים מתוך קדושת א"י (ראה בדברי מרן גדול הדור הרה"ג חיים דרוקמן שליט"א ב"לזמן הזה"-יום ירושלים). לכן מובן 'רבי ישמעאל אומר "מה תצעק אלי" בזכות ירושלים אני אקרע להם את הים' וכו' (מכילתא בשלח "ויהי" ג') שזכות ירושלים עומדת להגן על עם ישראל כל הזמן תוך הקדשת הטבע (בקידוש העולם), ולכן אם צריך גם משנה את הטבע ע"י הקדושה. יום ירושלים יוצא בכ"ח אייר, "כח" של קדושה לתיקון העולם ע"י ירושלים. [ובספירת העומר (שהוא ספירה למתן תורה, וקשור לקידוש הטבע) זהו מ"ג בעומר, ש"בם" מרמז על התורה, שהיא בענוה, ולאחריו בא שימוש בקדושה גדולה וגבורה לתיקון עולם וזהו מ"ג].

לרפואת אברהם בן בתיה שליט"א

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע