chiddush logo

על השחיתות

נכתב על ידי משה אהרון, 17/10/2023

 בס"ד.


 על השחיתות 
----------------------.

א וַתִּשָּׁחֵ֥ת הָאָ֖רֶץ לִפְנֵ֣י הָֽאֱלֹהִ֑ים וַתִּמָּלֵ֥א הָאָ֖רֶץ חָמָֽס׃וְאִתְחַבַּלַת אַרְעָא, קֳדָם יְיָ; וְאִתְמְלִיאַת אַרְעָא, חָטוֹפִין. 
ו,יב וַיַּ֧רְא אֱלֹהִ֛ים אֶת־הָאָ֖רֶץ וְהִנֵּ֣ה נִשְׁחָ֑תָה כִּֽי־הִשְׁחִ֧ית כָּל־בָּשָׂ֛ר אֶת־דַּרְכּ֖וֹ עַל־הָאָֽרֶץ׃ {ס}וַחֲזָא יְיָ יָת אַרְעָא, וְהָא אִתְחַבַּלַת:  אֲרֵי חַבִּילוּ כָּל בִּסְרָא אֲנָשׁ אוֹרְחֵיהּ, עַל אַרְעָא. {ס}
ו,יג וַיֹּ֨אמֶר אֱלֹהִ֜ים לְנֹ֗חַ קֵ֤ץ כָּל־בָּשָׂר֙ בָּ֣א לְפָנַ֔י כִּֽי־מָלְאָ֥ה הָאָ֛רֶץ חָמָ֖ס מִפְּנֵיהֶ֑ם וְהִנְנִ֥י מַשְׁחִיתָ֖ם אֶת־הָאָֽרֶץ׃

"ותשחת הארץ לפני האלוהים"
-----------------------
אם בני האדם הופכים מושחתים מדוע לה  לארץ שתשחת גם היא  ?
 אלא  שזה טבע בריאתה של הארץ , תפקידה וייעודה  לשמש ספוג של הרוע והשחיתות . ואלה אט אט מכרסמים בה להופכה כולה  "מושחתת" "ערומה" מאדרתה  הזכה - אדרת הבריאה.
 הנה כי כן ,כשבני אדם הופכים מושחתים וטובלים ברוע, הארץ מבקשת להיעלם  ל"איין" את קיומה שבבריאה .
כאילו בעיניה,אין יותר הצדקה לקיומה. משל אין היא ראויה יותר לבת זוגה - השמים.
 וכך כשהארץ ספוגה ברוע וחמס, מתייצבת היא  לפני האלוהים" לבקש את כליונה.
משל כאומרת לו:
  קח ממני את בריאתך.
 "השחיתני להיותי כאינה" .
 לכן גם נאמר בהמשך :
 שגם בא עימה לפני האלוהים  ה"קץ" .-  קץ כל בשר .
 שנאמר : "קץ כל בשר בא לפני כי מלאה הארץ חמס.
 ולכן  התוצאה : " הנני משחיתם  את הארץ " . ודוק גם אותם את הבני אדם .
וגם את הארץ 
 כשארץ מלאה חמס, בני האדם הופכים טפלים לארץ  שהרי פגמו בה  ב"יסוד"  שהביטוי "ותמלא הארץ חמס" הפכוה לאחרת ושונה אשר הספוגה אך ברוע.
 שהיסוד הוא שהארץ נבראה ראשונה לכל והאדם נברא ממנה
.לימים על מנת להמנע כהבטחת הקב"ה מהשחתה נוספת של הארץ , ניתנה לארץ עצמה הכח להגיב ולפעול  כנגד בני אדם מושחתים המעוולים עליה "לגבות" את כפרתם של בני אדם בתג מחיר של פורענות וייסורין  .
לאמור : "וכיפר אדמתו עמו".
 הנה כי כן, אדם מושחת מייצר ללא הרף אדוות של רוע וחמס עד למילוי הארץ כאמור  והארץ מגיבה :
 ליתן חמס על חמס.

משה אהרון.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה