פרשנות אונקלוס – פרשת תזריע - מצורע
פרשנות
אונקלוס – פרשת תזריע
- מצורע
תזריע
ויקרא יג,כג-כד: וְאִם-תַּחְתֶּיהָ תַּעֲמֹד הַבַּהֶרֶת, לֹא פָשָׂתָה--צָרֶבֶת
הַשְּׁחִין, הִוא; וְטִהֲרוֹ, הַכֹּהֵן. אוֹ בָשָׂר, כִּי-יִהְיֶה בְעֹרוֹ
מִכְוַת-אֵשׁ; וְהָיְתָה מִחְיַת הַמִּכְוָה, בַּהֶרֶת לְבָנָה
אֲדַמְדֶּמֶת--אוֹ לְבָנָה: אונקלוס: צרבת וגם מחית: רושם. תה"ת: סימן היכר.
אונקלוס מסביר שצרבת אינה מחלה כלל, אלא סימן היכר לחיים שאינם נכונים, שדורשים
תיקון וטהרה. וכן "מחית המכווה", שניתן להבין שהיא מעין כוויה בעור. וכן
בפסוק י': וּמִחְיַת בָּשָׂר חַי, בַּשְׂאֵת, אונקלוס מתרגם 'מחית' – רושם.
ויקרא יג,לג: וְהִתְגַּלָּח--וְאֶת-הַנֶּתֶק, לֹא יְגַלֵּחַ. אונקלוס: ויגלח סחרינא נתקא. תה"ת: ויגלח
סביב הנתק. אונקלוס מסביר שהגילוח יהיה סביב הנתק – הסימן, ולא על הנתק עצמו.
ויקרא יג,מה: וְהַצָּרוּעַ אֲשֶׁר-בּוֹ הַנֶּגַע, בְּגָדָיו יִהְיוּ
פְרֻמִים וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ, וְעַל-שָׂפָם, יַעְטֶה; וְטָמֵא טָמֵא,
יִקְרָא. אונקלוס: ולא תסתאבון ולא תסתאבון.
תה"ת: ולא תטמאו, ולא תטמאו. אונקלוס מסביר שהטמא מזהיר את סביבתו שלא יגעו
בו, פן ייטמאו.
ויקרא יג,נא: וְרָאָה אֶת-הַנֶּגַע בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, כִּי-פָשָׂה
הַנֶּגַע בַּבֶּגֶד אוֹ-בַשְּׁתִי אוֹ-בָעֵרֶב אוֹ בָעוֹר, לְכֹל אֲשֶׁר-יֵעָשֶׂה
הָעוֹר, לִמְלָאכָה--צָרַעַת מַמְאֶרֶת הַנֶּגַע, טָמֵא הוּא. אונקלוס: מחסרא. תה"ת: מכאיבה, לשון
קללה וחיסרון. אונקלוס מסביר שהכהן בודק גם את מידת הכאבים ולא רק את המראה של
הטמא.
מצורע
ויקרא יד,ב: זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע, בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ. אונקלוס: דסגירא. תה"ת: הצרוע.
אונקלוס מסביר את מצב המצורע על שם סופו, שצריך הכהן להסגירו ולבודדו מחוץ למחנה.
שבת שלום, שבת של רושם חיובי, נאמנות,
התחשבות, בריאות ופתיחות, אורן.