chiddush logo

פרשנות אונקלוס – פרשת תזריע - מצורע

נכתב על ידי אורן מס, 21/4/2023

 

פרשנות אונקלוס – פרשת תזריע - מצורע

 

תזריע

ויקרא יג,כג-כד: וְאִם-תַּחְתֶּיהָ תַּעֲמֹד הַבַּהֶרֶת, לֹא פָשָׂתָה--צָרֶבֶת הַשְּׁחִין, הִוא; וְטִהֲרוֹ, הַכֹּהֵן. אוֹ בָשָׂר, כִּי-יִהְיֶה בְעֹרוֹ מִכְוַת-אֵשׁ; וְהָיְתָה מִחְיַת הַמִּכְוָה, בַּהֶרֶת לְבָנָה אֲדַמְדֶּמֶת--אוֹ לְבָנָה: אונקלוס: צרבת וגם מחית: רושם. תה"ת: סימן היכר. אונקלוס מסביר שצרבת אינה מחלה כלל, אלא סימן היכר לחיים שאינם נכונים, שדורשים תיקון וטהרה. וכן "מחית המכווה", שניתן להבין שהיא מעין כוויה בעור. וכן בפסוק י': וּמִחְיַת בָּשָׂר חַי, בַּשְׂאֵת, אונקלוס מתרגם 'מחית' – רושם.

 

ויקרא יג,לג: וְהִתְגַּלָּח--וְאֶת-הַנֶּתֶק, לֹא יְגַלֵּחַ. אונקלוס: ויגלח סחרינא נתקא. תה"ת: ויגלח סביב הנתק. אונקלוס מסביר שהגילוח יהיה סביב הנתק – הסימן, ולא על הנתק עצמו.

 

ויקרא יג,מה: וְהַצָּרוּעַ אֲשֶׁר-בּוֹ הַנֶּגַע, בְּגָדָיו יִהְיוּ פְרֻמִים וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ, וְעַל-שָׂפָם, יַעְטֶה; וְטָמֵא טָמֵא, יִקְרָא. אונקלוס: ולא תסתאבון ולא תסתאבון. תה"ת: ולא תטמאו, ולא תטמאו. אונקלוס מסביר שהטמא מזהיר את סביבתו שלא יגעו בו, פן ייטמאו.

 

ויקרא יג,נא: וְרָאָה אֶת-הַנֶּגַע בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, כִּי-פָשָׂה הַנֶּגַע בַּבֶּגֶד אוֹ-בַשְּׁתִי אוֹ-בָעֵרֶב אוֹ בָעוֹר, לְכֹל אֲשֶׁר-יֵעָשֶׂה הָעוֹר, לִמְלָאכָה--צָרַעַת מַמְאֶרֶת הַנֶּגַע, טָמֵא הוּא. אונקלוס: מחסרא. תה"ת: מכאיבה, לשון קללה וחיסרון. אונקלוס מסביר שהכהן בודק גם את מידת הכאבים ולא רק את המראה של הטמא.

 

מצורע

ויקרא יד,ב: זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע, בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ. אונקלוס: דסגירא. תה"ת: הצרוע. אונקלוס מסביר את מצב המצורע על שם סופו, שצריך הכהן להסגירו ולבודדו מחוץ למחנה.

 

שבת שלום, שבת של רושם חיובי, נאמנות, התחשבות, בריאות ופתיחות, אורן.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע