chiddush logo

פרשנות אונקלוס - פרשת וירא

נכתב על ידי אורן מס, 11/11/2022

 

פרשנות אונקלוס 

פרשת וירא

בראשית יח,כה: חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה, לְהָמִית צַדִּיק עִם-רָשָׁע: אונקלוס: קושטא אנון דינך מלעבד: תה"ת: אמיתיים המה משפטיך מלעשות. אונקלוס מעדן את לשונו של אברהם ומורה על הערצת אברהם לה'.

 

יט,ב: וַיֹּאמֶר הִנֶּה נָּא-אֲדֹנַי, סוּרוּ נָא אֶל-בֵּית עַבְדְּכֶם: אונקלוס: בבעו כען. תה"ת: בבקשה כעת. לוט יודע שמסוכן להיות מחוץ לביתו, ולכן לא רק מבקש שיסורו אל ביתו, אלא גם מפציר שזה יהיה מיד.

 

כ,טז: הִנֵּה נָתַתִּי אֶלֶף כֶּסֶף לְאָחִיךְ--הִנֵּה הוּא-לָךְ כְּסוּת עֵינַיִם, לְכֹל אֲשֶׁר אִתָּךְ: אונקלוס: כסות דיקר עיינין. תה"ת: כסות של כבוד למראה עיני כולם. התשלום של אבימלך לאברהם הוא לכבוד שרה, בפומבי, לבטא את צערו העמוק של אבימלך על מעשיו.

 

כא,כג: אִם-תִּשְׁקֹר לִי, וּלְנִינִי וּלְנֶכְדִּי: אונקלוס: ובברי ובבר ברי. תה"ת: ובבני ובבן בני. אפשר היה להבין 'אפילו לניני' כפשוטו, אך אונקלוס מבהיר שהכוונה לבן. אולי נבין שכמו 'בני בנים הרי הם כבנים', כך גם נינים הרי הם כבנים.

 

כב,ב: וְלֶךְ-לְךָ, אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה; וְהַעֲלֵהוּ שָׁם, לְעֹלָה: אונקלוס: פולחנא. תה"ת: עבודת הקורבנות. רש"י מבאר שאונקלוס התכוון למקום בו יש מור לעבודת הקטורת.

 

כב,יד: וַיִּקְרָא אַבְרָהָם שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא, יְהוָה יִרְאֶה: אונקלוס: ואמר קדם ה', הכא יהון פלחן דריא. תה"ת: ואמר לפני ה' כאן יעבדו הדורות. רש"י מבאר שאונקלוס התכוון למקום בו ה' יבחר להשרות את שכינתו ולהקריב כאן קרבנות.

 

שבת שלום, אמת, חסד, כבוד, משפחה, עבודת ה', אורן.

 

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה